موضوعات داغ

معرفی جدیدترین محصول لادا؛ XRAY Cross

عکس مطلب اول
پیش‌گفتار:
چند سال پیش در انتهای دور اول تحریم‌ها و قبل از "برجام"، خبر مونتاژ تولیدات شرکت روسی اوتوواز در ایران منتشر شد. بعد از قبول برجام احتمال حضور لادا در ایران کمرنگ‌تر شد و خودروسازان به سمت خودروهای چینی و اروپایی رفتند. با شروع دور دوم تحریم‌ها و با توجه به خروج شرکت رنو از بازار ایران ، مجدداً خبر همکاری شرکت روسی اوتوواز با خودروسازان ایرانی منتشر شد. هدف خودروسازان ایرانی جایگزینی و ارائه محصولات شرکت اوتوواز به مشتریانی بود که خودروهای رنو را پیش خرید نموده بودند. هفته گذشته مجدداً خبر منتفی شدن این همکاری در فضای مجازی پخش شد. قصد داریم بدون توجه به فضای حاکم و خبرهای منتشر شده به معرفی مختصری شرکت روسی اوتوواز و محصول جدیدش بپردازیم. کسی چه می‌داند شاید بخت و اقبال اوتوواز در سومین مرحله باز بشود و مجدداً شاهد حضور خودروهای لادا در ایران باشیم.

مقدمه:
بیش از یک دهه است که شرکت اوتوواز در کنار تولید خودروهای برند لادا که معروفترین برند خودرویی کشور روسیه می‌باشد، محصولات گوناگون شرکت رنو همچون Logan ، Sandero ، Duster و بلاخره نسخه خاص Captur را در روسیه مونتاژ می‌کند. البته فاصله بین دو محور رنو Captur مخصوص بازار روسیه نسبت به نمونه‌های اروپایی بیشتر شده و نامش هم به رنو Kaptur تغییر داده شده است.
شرکت اوتوواز در کنار همکاری با اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی و مونتاژ محصولات رنو ، نیسان و داتسون ، موضوع استفاده از تکنولوژی‌های به روز در تولید خودروهای ساخت خود را پیگیری نموده و توانسته مجوز تولید محصولات جدید برند لادا برروی پلتفرم نسل اول Logan و Sandero یعنی پلتفرم B0 رنو را از اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی اخذ نماید. همچنین اوتوواز مجوز استفاده از موتور 1.6 لیتری K4M و گیربکس‌های دستی JR5 و JH3 را هم از این اتحاد اخذ نموده و قسمت عمده‌ای از این تجهیزات را در روسیه تولید می‌کند. لازم به ذکر است اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی سهامدار اصلی شرکت اوتوواز است و به نوعی با واگذاری حق امیتاز استفاده از پلتفرم ، موتور و گیربکس خود به یک شرکت روسی ، در عوض سهم بیشتری از بازار خودروی روسیه را به دست آورده است.
لادا با این استراتژی خود توانسته بعد از دو سال حکمرانی کره‌ای‌ها بر صدر جدول پرفروش‌ها ، مجدداً عنوان پرفروشترین خودرو بازار روسیه را پس بگیرد. در سال‌های 2017 و 2016 این عنوان متعلق به خودروهای کیا RIO و هیوندایی Solaris-Accent بود. جالب اینجاست که هر دو این خودرو‌ها در روسیه مونتاژ می‌شوند و برخلاف کشور خودمان کیا RIO و هیوندایی Solaris-Accent از لحاظ قیمتی تفاوت بسیار زیاد و چند برابری با قیمت خودروهای خانواده لادا Vesta ندارند.
حداقل قیمت کیا RIO برای مدل با سطح امکانات Classic ، موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی 714000 روبل است و حداقل قیمت هیوندایی Solaris-Accent برای مدل با سطح امکانات Active ، موتور 1.4 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی 714000 روبل است و از آن سو حداقل قیمت لادا Vesta برای مدل با سطح امکانات Standard ، موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی 594900 روبل و حداکثر قیمت لادا Vesta با سطح امکانات Exclusive ، موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی و دنده AMT دو پدال 869400 روبل است.
در سال 2018 فروش خانواده لادا Vesta معادل 108364 دستگاه ، فروش کیا RIO معادل 100148 دستگاه ، فروش هیوندایی Solaris-Accent معادل 65581 دستگاه ، فروش رنو Duster معادل 41409 دستگاه ، فروش رنو Sandero معادل 31559 دستگاه و فروش رنو Logan معادل 30285 دستگاه بوده است. در همین سال محصول دیگر اوتوواز یعنی لادا Granta با فروشی معادل 106325 دستگاه دومین خودرو پرفروش روسیه بوده. آمار فروش خودرو لادا XRAY Crossبه این دلیل که این خودرو از ابتدای سال 2018 به بازار عرضه نشده در این مقایسه آورده نشده است.

میزان و رتبه فروش لادا

میزان و رتبه فروش لادا

اجازه بدهید به نظر و انتخاب مردم روسیه احترام گذاشته و این موضوع را قبول کنیم که به هر حال خودروهای خانواده لادا Vesta آنقدر مناسب‌تر بوده‌اند که نه تنها نسبت به خودروهای به روز کیا RIO و هیوندایی Solaris-Accent پرفروش‌تر بوده‌اند ، بلکه حتی نسبت به خودروهای ارزان قیمت رنو هم بسیار پرفروش‌تر بوده‌اند.
اولین محصولی که اوتوواز برروی پلتفرم B0 رنو تولید کرد سدان Vesta بود ، این خودرو براساس سدان موفق و اقتصادی رنو Logan تولید شده است. کمی بعد هاچبک XRAY به بازار معرفی شد که این هاچبک هم براساس هاچبک رنو Sandero تولید شده‌است. در ادامه نمونه‌های Vesta کراس ، Vesta استیشن و Vestaاستیشن کراس هم تولید شدند. به روزترین و آخرین محصول شرکت اوتوواز خودرو لادا XRAY Cross است و احتمالاً خودرو بعدی یک خودرو SUV چهارچرخ متحرک خواهد بود.

نمای کلی لادا

نمای کلی لادا

شاید با دیدن تصاویر لادا XRAY Crossاینگونه تصور شود که این هاچبک کراس‌اوور هم براساس همان فرمولی تولید شده که تقریباً فرمول ساخت همه کراس‌اوورهای خانوادگی دیگر است. طبق این فرمول فقط کافی است کمی کف خودرو هاچبک خانوادگی را بالاتر آورد ، اطراف خودرو ضربه‌گیرهای پلاستکی سیاه ولی رنگ نشده نصب کرد و بلاخره یک عدد RoofRack روی سقف نصب کرد. اوتوواز برای ساختن لادا XRAY Cross از این فرمول ساخت تکراری پیروی ننموده و تفاوت‌های لادا XRAY Crossبا لادا XRAYمعمولی به حدی است که شاید حتی بتوان لادا XRAY Cross را خودرویی جدید دانست. در این مقاله و مقاله بعدی سعی شده ویژگی‌های لادا XRAY Crossارائه شوند.

طراحی خارجی خودرو:
تمامی محصولات جدید برند لادا توسط طراح ارشد شرکت اوتوواز یعنیSteve Mattin بریتانیایی طراحی شده‌اند. Steve Mattin طراح با سابقه‌ای است و برای نمونه طراح خودروهایی همچون مرسدس بنزهای کلاس ML و GL و ولووهایS60 و V60و XC60 بوده‌است.

استیو ماتین

استیو ماتین

سال 2016 اوتوواز و Steve Mattin در نمایشگاه بین‌المللی مسکو خودرو مفهومی XCODE را معرفی نمودند که می‌توان گفت مبنایی برای ساخت لادا XRAY Cross است. XCODE شباهت‌های بسیاری به محصولات Volvo و علی‌الخصوص مدل XC40 که بعداً تولید شد داشت و هیچ بعید نبود که در طراحی خارجی لادا XRAY Crossمثل سلف خود یعنی XCODE ، رگه‌ها و گوشه‌هایی از طراحی محصولات ولوو مشاهده شود. چراغ‌های عقب که کمی برروی ستون عقب کشیده شده‌اند و نحوه‌ی قرارگیری حروف لادا برروی درب عقب که همراه با فاصله هستند به مشخصه‌های خودروهای ولوو شبیه می‌باشند. البته به عقیده بعضی منتقدان چراغ عقب لادا XRAY Crossکمی شبیه چراغ عقب نسیان Juke نیز شده‌است.

کانسپت XCode

کانسپت XCode

آنچه که به گونه‌ای مشخصه بارز خودروهای خانواده Vesta و XRAY می‌باشد ، طرح X فرمی است که توسط فرورفتگی‌هایی برروی قطعات جانبی بدنه ایجاد شده ‌است و تقریباً می‌توان گفت طرحی منحصر به فرد در بین همه خودرو‌های موجود می‌باشد. به هرحال با مقایسه طراحی بدنه خودروی Sandero Stepway و طراحی بدنه خودروی لادا XRAY Cross می‌توان به هنرمندی Steve Mattin پی برد ، این هنرمندی هنگام مقایسه Vesta و Logan مشخص‌تر و ستودنی‌تر است.
طول لادا XRAY Cross برابر با 4171 میلی‌متر، عرض آن 1810 میلی‌متر، ارتفاع آن 1645 میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن 2592 میلی‌متر است.

ابعاد لادا ایکس ری کراس

ابعاد لادا ایکس ری کراس

از مقایسه ابعاد لادا XRAY Cross با ابعاد رنو Sandero Stepway می‌توان متوجه شد که لادا XRAY Cross در طول 147 میلی‌متر ، در عرض 57 میلی‌متر ، در ارتفاع 55 میلی‌متر و درفاصله بین دو محور هم 4 میلی‌متر بزرگتر از رنو Sandero Stepway است.

مقایسه ابعاد <a href='https://www.khodrobank.com/cars/%D8%B1%D9%86%D9%88/339/%D8%B1%D9%86%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%BE-%D9%88%DB%8C'>رنو ساندرو استپ وی</a> و لادا Xray Cross

مقایسه ابعاد رنو ساندرو استپ وی و لادا Xray Cross

لبه سپرهای جلو و عقب کمی بالا‌تر آورده شده‌اند تا زاویه ورود و خروج لادا XRAY Cross به شیب بیشتر شده و بیشتر به یک کراس‌اوور واقعی نزدیک شود. برای لادا XRAY Cross زاویه ورود به شیب 21 درجه، زاویه خروج 34 درجه و زاویه رمپ هم 24 درجه است. کف خودرو هم 40 میلی‌متر بالاتر آورده شده است و در نتیجه فاصله کف خودرو تا زمین 215 میلی‌متر شده است ، این شاخص برای دیگر خودروی دو دیفرانسیل رنو که روی همین پلتفرم B0 ساخته شده یعنی رنو Duster دو دیفرانسیل برابر با 210 میلی‌متر و برای رنو Duster تک دیفرانسیل برابر 205 میلی‌متر است. با توجه به اختلاف بسیار زیاد این ارقام با زوایای ورود و خروج و رمپ رنو Sandero Stepway ، مناسب است از این لحاظ لادا XRAY Cross با رنو Duster مقایسه شود.

زوایای ورود و خروج از شیب

زوایای ورود و خروج از شیب

حین طراحی بدنه لادا XRAY Cross سعی شده تا ویژگی "راحتی در تعمیر و بهره‌برداری" که یکی از خصوصیات مهم خودروهای اقتصادی است بیشتر مد نظر واقع شود ، در نتیجه اولاً پوسته سپر عقب یکپارچه نیست و از چندین قسمت قابل تعویض ساخته شده ‌است و ثانیاً عمده قسمت‌هایی که در معرض ضربه و برخورد هستند رنگ نشده‌اند و خام می‌باشند. حتی آن قسمت نقره‌ای رنگ نوک سپر جلو که بیشتر در معرض ضربه و برخورد سنگ ریزه‌ها می‌باشد به راحتی قابل تعویض است. قطعات پلاستیکی سیاه ولی رنگ نشده ،‌ هم به کمک پایه‌ها (براکت‌ها) و خار‌های مخصوص به بدنه متصل شده‌اند و هم با چسب مخصوص ، در نتیجه به راحتی از بدنه جدا نمی‌شوند و در برخوردهای نه چندان با شدت ، قبل از اینکه این قطعات پلاستیکی سیاه ولی رنگ نشده یا قطعات فلزی بدنه آسیب ببینند خارها یا از جای خود خارج می‌شوند یا اینکه می‌شکنند ، فدا شدن این خارها باعث آسیب ندیدن قطعات گرانبها می‌شود. یکی دیگر از ایرادات خودروهای رنو Logan و رنو Sandero ، جوشی بودن اتصال دیاق‌ها به بدنه است که این تعمیر دیاق و بدنه را برای صافکاران مشکل می‌کرد ، در لادا XRAY Cross دیاق‌ها توسط پیچ و مهره به بدنه متصل شده اند.
لاستیک نمونه‌های ارائه شده به بازار روسیه ساخت شرکت معروف آلمانی Continental و به سایز 215/50R17 است. شرکت اوتوواز برای ساخت این لاستیک با شرکت Continental همکاری خاص داشته و شرکت Continental این لاستیک‌ چهارفصل از سری ContiCrossContact را بطور اختصاصی و فقط به سفارش اوتوواز ساخته است.
اضافه شدن قطعات پلاستیکی سیاه ولی رنگ نشده‌ به همراه رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی و لاستیک‌های با فاق کوتاه‌تر باعث شده تا نمای خارجی لادا XRAY Cross نسبت به نمای خارجی لادا XRAY هماهنگ‌تر و چشم‌نوازتر باشد.

طراحی بیرونی لادا XRAY Cross

طراحی بیرونی لادا XRAY Cross

RoofRack برای کم کردن مقاومت آئرودینامیکی و کمتر شنیده شدن صدای زوزوه از سقف ، کوتاه و چسبیده به سقف است و مثل باربند رنو های Sandero Stepway و Duster و دانگ فنگ H30 Cross نیست . برروی این RoofRack می‌توان بارهایی تا وزن50 کیلوگرم را قرار داده و جابجا نمود. روی سقف آنتن باله کوسه‌ای جایگزین آنتن معمولی شده‌است.
چراغ‌های روشنایی در روز لادا XRAY Crossهمچون چراغ‌های روشنایی در روز نسل قبلی کیا Optima یا سنگ یانگ Tivoli درون و قسمت بالای چراغ‌های جلو قرار دارند. در نمای عقب هم هر چند یک خروجی اگزوز در سمت چپ خودرو قرار دارد ولیکن خروجی اگزوز دوگانه ‌و زیباتر است. در سرعت‌های کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت ، با چرخاندن فرمان به میزان بیش از 15 درجه یا فعال کردن راهنمای هر سمت ، چراغ‌های مه شکن همان سمت با هدف جلب توجه بیشتر رانندگان خودروهای روبرویی روشن می‌شوند.
هرچند چراغ‌های عقب به روز و هماهنگ با سایر قطعات می‌باشند ولی برخلاف نمونه مفهومی از LED در چراغ‌های عقب استفاده نشده و مطمئناً این چراغ‌ها در فیس لیفت تغییر داده خواهند شد و بیشتر به نمونه مفهومی نزدیک‌تر خواهند شد.
اوتوواز حین طراحی و ساخت محصولات جدید خود سعی داشته جهت راضی نمودن مشتریانش معایب خودروهای ساخته شده برروی پلتفرم B0 رنو را برطرف نماید. یکی از این معایب فقدان نوار آب‌بندی مرحله دوم برروی درب‌های خودرو است. فقدان این نوار آب‌بندی مرحله دوم منجر به نفوذ بیشتر صدا به درون خودرو و همچنین منجر به ورود گرد و خاک یا آب و گل به لبه داخلی درب‌ها و رکاب‌ها شده و در نهایت باعث می‌شود این نقاط زودتر و بیشتر کثیف ‌شوند. مهندسان اوتوواز جهت رفع این ایراد نوار آب بندی کاملی را دور درب‌های عقب نصب نموده‌اند و برروی لبه‌های بالایی و پائینی درب‌های جلو هم نوار آب بندی جداگانه‌ای نصب نموده‌اند. البته هنوز از نظر بعضی منتقدان می‌بایست برای درب‌های جلو هم نوار آب بندی کامل نصب کرد و فقدان نوار آب‌بندی درز‌های عمودی درب‌های جلو باعث ورود گرد و خاک یا آب و گل به لبه داخلی درب‌های جلو و کثیف شدن آنها می‌شود.
در حال حاضر لادا XRAY Cross در شش رنگ به بازار عرضه می‌شود که بجز رنگ سفید یخچالی که رنگی روغنی است ، بقیه رنگ‌ها همگی متالیک هستند. رنگ اصلی که خودرو با آن معرفی شده ، رنگ کهربایی است.

رنگ بندی لادا ایکس ری

رنگ بندی لادا ایکس ری

شاسی و تعلیق:
شرکت اوتوواز پس از بررسی بازار خودروهای کراس‌اوور روسیه متوجه شده 70 درصد از خریداران خودروهای کراس‌اوور ، نسخه تک دیفرانسیل معمولی را انتخاب می‌کنند و تنها 30 درصد نسخه دو دیفرانسیل را انتخاب می‌کنند. از سویی دیگر ارائه نسخه دو دیفرانسیل برروی شاسی ارتقاء یافته رنو Sandero Stepway نیازمند اعمال تغییرات اساسی در قسمت عقب شاسی و تعلیق عقب خودرو می‌باشد. این تغییرات را می‌توان با مقایسه تعلیق عقب و قسمت عقب نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل رنو Duster مشاهده نمود. درنتیجه شرکت اوتوواز فعلاً قصد ارائه نسخه دو دیفرانسیل لادا XRAY Cross را ندارد.
عمده تغییرات شاسی و تعلیق این خودرو مربوط به قسمت جلوی آن می‌باشد و می‌توان گفت تعلیق جلوی لادا XRAY Cross کاملاً متفاوت با تعلیق جلوی رنو Sandero Stepway است.
رام جلوی لادا XRAY Cross آنقدر به رام جلوی رنو Duster نزدیک شده که حتی بعضی‌ها معتقدند رام جلوی لادا XRAY Cross همان رام جلوی رنو Duster است. بهرحال رام جدید باعث شده تا فاصله بین لبه بالایی رام و زیر کارتل بیش از چند سانتی‌متر شده و درنتیجه احتمال آسیب دیدن کارتل موتور که از آلیاژ آلومینیوم است کمتر شده است. به همین دلیل اوتوواز سینی آهنی محافظ موتور را جزو امکانات استاندارد این خودرو قرار نداده ولی خریداران می‌توانند سینی آهنی محافظ موتور را جداگانه خریداری و نصب ‌کنند.
طبق‌های جلو مثلثی شکل رنو Sandero Stepway با طبق‌های L شکل لادا Vesta تعویض شده‌اند و درنتیجه محل اتصال آنها به رام جلو و سگ دست‌ها هم تغییر داده شده‌اند. به دلیل اینکه طول بازه فشرده شدن و بازی کمک فنرها بیشتر شده است ، بازوهای جانبی میله موج‌گیر جلو هم طویل‌تر شده‌اند و بیشتر به شکل U و میل موج‌گیر جلو رنو Duster شبیه شده‌اند و پیرامون رام را فراگرفته‌اند. جعبه فرمان هم با نمونه جدید تعویض شده‌ است. همه این تغییرات باعث شده تا فاصله عرضی بین چرخ‌های جلو لادا XRAY Cross برابر با 1503 میلی‌متر و فاصله عرضی بین چرخ‌های عقب برابر با 1546 میلی‌متر شود. این ابعاد به میزان 9 میلی‌متر برای چرخ‌های جلو و 63 میلی‌متر برای چرخ‌های عقب نسبت به ابعاد مشابه در رنو Sandero Stepway بیشتر شده‌اند.

جلوبندی جدید برای لادا XRAY Cross

جلوبندی جدید برای لادا XRAY Cross

در تعلیق عقب تغییرات کمتر است و فقط کمک‌فنرها با نمونه‌های جدید تعویض شده‌اند. در کمک فنرهای جدید میزان سختی فنرها افزایش داده شده و طول بازه فشرده شدن کمک فنرها هم 33 درصد افزایش داده شده است. همچنین در محور عقب ترمزهای دیسکی ساخت شرکت آلمانی Continantal جایگزین ترمزهای درامی شده‌اند ، پس از رنو Sandro RS برزیلی این دومین خودرو ساخته شده بروی پلتفرم B0 رنو است که ترمز‌های هر چهار چرخ آن دیسکی است. مسلماً پس از تعویض ساختار ترمزهای محور عقب از ساختار درامی به ساختار دیسکی ، می‌بایست تغییراتی در تقویت کننده ترمز یا همان Booster اعمال نمود و آنرا قویتر نمود، به همین دلیل در لادا XRAY Cross از تقویت کننده ترمز رنو Duster که بزرگتر و قوی‌تر از تقویت کننده ترمز رنو Sandero Stepway است استفاده شده.

کمک فنرهای جدید

کمک فنرهای جدید

هرچند تعلیق رنو Sandero Stepway و رنو Logan به عبور نرم و بی‌صدا از روی ناهمواری‌ها معروف هستند ولی به عقیده اکثر منتقدین و کسانی که لادا XRAY Cross را تست نموده‌اند ، بخاطر همین تغییرات اجراء شده در سامانه تعلیق ، لادا XRAY Cross تبدیل به خودرویی شده که به سختی می‌توان صدای کوبش و ضربه کمک فنرهایش را در هنگام عبور از ناهمواری‌‌ها شنید. این نتیجه تنظیم عالی سامانه تعلیق این خودرو توسط مهندسین رنو و اوتوواز می‌باشد. البته داشتن سامانه تعلیق قوی و بدون صدای کوبش برای یک خودرو ساخت روسیه هم بدون دلیل نیست ، بعضی از جاده‌های آسفالت کشور روسیه آنچنان بخاطر سرما و یخبندان‌های شدید زمستان دارای گودال و چاله هستند که ممکن است تصور شود توسط آتش‌بار توپخانه مورد حمله واقع شده‌اند.

وضعیت بد آسفالت در برخی نقاط روسیه

وضعیت بد آسفالت در برخی نقاط روسیه

در این شرایط هر شرکت خودرویی به فکر تقویت شاسی و سامانه تعلیق خودروهایش می‌باشد و همیشه در هنگام معرفی خودرویی جدید به بازار روسیه این جمله تکراری شنیده می‌شود:
"تعلیق این خودرو در انطباق با شرایط جاده‌های روسیه تقویت شده است!".
اوتوواز در همین زمینه شعار تبلیغاتی خاص خود را دارد و می‌گوید:
"اگر بقیه شرکت‌های خودرویی تعلیق خودروهایشان را با شرایط جاده‌های روسیه منطبق می‌کنند، ما تنها شرکت خودرویی هستیم که تعلیق خودروهایمان را از ابتدا مناسب شرایط جاده‌های روسیه طراحی کرده و می‌سازیم!"
از این لحاظ می‌توان به قاطعیت گفت تعلیق لادا XRAY Cross مورد پسند اکثر مشتریان ایرانی واقع خواهد شد.
از لحاظ قابلیت "نرمی در حرکت مستقیم یا همان Ride" به دلیل سخت‌تر شدن فنرها ، نرمی در حرکت مستقیم لادا XRAY Cross کمی ضعیفتر شده و به خوبی اتوموبیل‌هایی همچون رنو Logan نیست که این هم برای یک خودرو کراس‌اوور که فاصله دو محور کمتر و فنرهای سخت تری دارد امری طبیعی است.
از سویی دیگر هرچند ارتفاع مرکز ثقل لادا XRAY Cross نسبت به مدل معمولی لادا XRAY و رنو Sandero Stepway بالاتر آورده شده است ، ولیکن همانگونه که در بالا اشاره شد ، برعکس اکثر خودروهای اقتصادی ، فاصله عرضی چرخ‌های لادا XRAY Cross در قسمت عقب بیشتر از قسمت جلو است و این فرمان‌ پذیری خودرو را بهتر می‌کند. به دلیل اعمال تغییرات اساسی در سامانه تعلیق ، قابلیت "فرمان پذیری خودرو یا همان Handling" لادا XRAY Cross به مراتب از رنو Sandero Stepway بهتر شده است و هرچند هنوز هم در مانورهای سرعت بالا عقب خودرو تمایل به منحرف شدن دارد ولی خودرو مطمئن‌تر رفتار می‌کند و وجود سامانه کنترل پایداری خودرو باعث برتری بی چون و چرا قابلیت فرمان پذیری لادا XRAY Cross نسبت قابلیت فرمان پذیری رنو Sandero Stepway می‌شود.

ایمنی:
از لحاط استحکام بدنه و ایمنی غیرفعال یا همان Passive ، ساختار بدنه لادا XRAY Cross دقیقاً همانند خودروهای رنو Logan و Sandero است و به اندازه این دو خودرو در ساختار بدنه آن از فولاد با استحکام بالا استفاده شده است و انتظار می‌رفت نتایج تست تصادف این خودروها مشابه هم باشند.

بدنه لادا XRay Cross

بدنه لادا XRay Cross

ولیکن به دلیل استفاده از ساختاری کاملاً جدید برای رام و سایر قطعات زیرین جلوبندی و همچنین به دلیل افزایش ارتفاع و استفاده از رینگ‌های 17 اینچی ، لادا XRAY Cross توانسته در تست تصادف که توسط مجله معتبر روسی Autoreview در همین اواخر انجام شده ، 7/13 امتیاز از 16 امتیاز کسب کرده و به باشگاه خودروهای 4 ستاره این مجله بپیوندد. قبلاً نسل جدید هیوندایی Solaris-Accent با کسب 16 امتیاز کامل ، فولکس Polo نسل قبل با کسب 3/14 امتیاز، هیوندایی Creta با کسب 7/15 امتیاز و لادا Vesta با کسب 15.1 امتیاز توانسته بودند از تست تصادف این مجله 4 ستاره دریافت نمایند. این مجله از سال 2001 برروی خودروهای پرفروش بازار روسیه تست تصادف انجام می‌دهد و لذا در متد ارزشیابی آن یک خودرو می‌تواند حداکثر 4 ستاره دریافت کند ، البته متد انجام تست تصادف از لحاظ سرعت خودرو ، نحوه‌ی برخورد خودرو با مانع و جنس مانع همانند متد EURO NCAP است. برروی رنو Sandero تست تصادف توسط این مجله انجام نشده ولی در سال 2005 برروی رنو Logan تست تصادف انجام شده و رنو Logan توانسته 11 امتیاز و 3 ستاره کسب کند.

نتیجه تست تصادف لادا XRay Cross

نتیجه تست تصادف لادا XRay Cross

هر چند به دلیل داشتن سامانه الکترونیکی کنترل پایداری یا همان ESC ، سامانه ضد بلوکه چرخها یا همان ABS ، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا همان EBD ، سامانه ضد هرزگردی چرخ‌ها یا همان TCS و بلاخره سامانه بالا رفتن بدون لغزش از سربالایی‌ها یا همان HHC ، وضعیت لادا XRAY Cross از لحاظ ایمنی فعال یا همان Active بهتر از رنو Logan و Sandero است ولی متاسفانه تنها دارای دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلویی است و فاقد کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای است. البته خودروهای جدید شرکت اوتوواز همچون لادا Vesta SW Cross دارای کیسه‌های هوای جانبی هستند.
فهرست تجهیزات ایمنی لادا XRAY Cross برای یک خودرو خانوادگی اقتصادی فهرستی مختصر ولی مفید است. کمربندهای ایمنی مجهز به پیش کشنده ، صندلی‌های عقب مجهز به ایزوفیکس و پشت سری و کمربند دارای سه نقطه اتکاء ، دزدگیر ، ایموبلایزور ، قفل شدن اتوماتیک درب‌ها هنگام شروع حرکت ، روشن شدن جفت راهنماها حین ترمز شدید و بلاخره روشن شدن جفت راهنماها و بازشدن درب‌ها پس از تصادف در این فهرست قرار دارند.

نویسنده: مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/2/29
اگه بیاد ایران که حالا حالا ها فکر نکنم بیاد
بالای 350 قیمتشه