موضوعات داغ

واردات خودرو‌های دست دوم تاثیری بر قیمت‌ها ندارد؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
چندی پیش بود که یک مقام مسئول پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم را برای مدیریت بازار خودرو کشورمان مطرح کرده و مسئولین و کارشناسان زیادی نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان دادند.
یکی از کارشناسانی که با واردات خودروهای دست دوم خارجی مخالف است امیرحسین کاکایی است. به عقیده او واردات این دسته از وسایل نقلیه در کوتاه مدت التهاب بازار را کم می کند اما در صورت ادامه یافتن خود مشکلی به مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان می افزاید.
به نقل از میزان، این کارشناس می گوید در صورت آزادسازی واردات خودروهای دست دوم تقاضا برای ارز افزایش یافته و این افزایش تقاضا سبب بالا رفتن قیمت ارز و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها می شود که نتیجه این اتفاق افزایش مجدد قیمت خودروهاست.
به گفته کاکایی واردات خودروهای دست دوم نظارت فنی سختگیرانه ای را می طلبد. با وارد شدن خودروهای دست دوم خارجی به کشورمان نیز خدمات پس از فروش این خودروها مشکل آفرین خواهد شد. در خصوص خودروهای دست دوم عملا ضمانتی در کار نخواهد بود و در این بین مصرف کنندگان متضرر خواهند شد.
کاکایی معتقد است که واردات خودروهای دست دوم سبب از بین رفتن منابع ارزی آن هم در زمان جنگ اقتصادی می شود. بازی خطرناکی که سود آن تنها به جیب دلالان می رود.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/1
اینکه نظارت فنی مخصوص باید بشه درسته!
این همه مهندس بیکار ، برن استفاده کنند!
اینکه قیمت ارز را بالا میبرد غلطه!
اولا ما ارز زیادی در خارج از کشور داریم که امکان واردکردنش به کشور نیست!
دوما میشود با پیمان پولی از دلار استفاده نکرد!
سوما ، میزان ارزی که بخاطر مصرف سوخت زیاد خودرو ها ، الایندگی شون ، قطعات بی کیفیت و استهلاک بالاشون ، ایمنی پایین شون ، واردات قطعاتشون و ... داره از کشور خارج میشه به حدی زیاد هست که در کل واردات خودرو های دست دوم بصرفه هست!
فقط سالانه میلیارد ها دلار صرف تولید بنزینی میشود که باید صادرات شود ، نه در باک 405 و پراید ریخته شود!
سالانه میلیون ها دلار دارو وارد میشود بخاطر الایندگی خودرو های داخلی صفر کیلومتر که از تاکسی 10 ساله فرودگاه امام بیشتر هست!
سالانه 17هزار میلیارد تومن ضرر مالی مرگ و میر تصادفات هست! حالا ضرر مالی ناشی از جراحات بماند!
سالانه میلیارد ها تومن هزینه خدمات درمانی از بیت المال به جیب شرکت های بیمه درمانی باید برود بخاطر الودگی هوا! ( که نمیرود و ممکن است ورشکست شوند!)
ضرر ناشی از بی کیفیت بودن قطعات و هزینه تعمیرات این قطعات به تولید ناخالص ملی که بماند!
چهارما ، این واردات در ابتدا باید برای بازسازی ناوگان تاکسیرانی با خودرو هایی مثل کمری ، کرولا و پریوس باشد ! سپس برای نوسازی خودرو های فرسوده شخصی! و در گام اخر برای کاهش قیمت خودرو در بازار!
اگر خودرو های ژاپنی دست دوم و کم کارکرد وارد شوند و قیمتشون نصف شود ، مثلا قیمت مزدا3 از 450 به 250 کاهش یابد ، قطعا قیمت ساندرو و پارس و ... هم کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر برای خرید دنا پلاس توربو مبلغ 2000000000 ریال لازم نیست!!
اگر شرط گذاشته شود هر شرکتی که واردات را انجام میدهد موظف به گارانتی 3 ساله بدون محدودیت کیلومتر است ، حتی نیاز به نظارت فنی سخت در هنگام واردات نیست! چون خود ان شرکت خودرو عالی وارد میکند!!!!

خلاصه راهکار هست ، مافیا نمیذاره!
1398/3/1
دمت گرم خوب گفتی
تو هم خودرو بانک بجای اینکه تو این وضعیت پیگیر باشی که این اتفاق بیوفته برعکس عمل میکنی
طرف مایی یا مافیا ؟؟؟؟
انتقاد پذیر باش و نظرم و پخش کن
1398/3/1
کاملا درست و متین
مافیا ی خودرو دارند بازار رو به نفع خودشون مدیریت می کنن
خودروبانک خواهشا راهی رو در پیش بگیرین که در صف این مافیا قرار نگیرید!!!
1398/3/1
چرا این شورای رقابت فقط برای خودرو های سایپا و ایرانخودرو قیمت گذاری کنه پس تکلیف مابقی خودرو سازیا چی میشه گروه بهمن یا کرمان موتور یا مدیران خودرو که قیمت ام وی ام 315 رو گذاشته 120 ملیون و بازارش تهت هیچ شرایطی پایین نمیاد این چه قانونیه اخه ؟ اگه قرار باشه قیمت مشخص کنند باید برای کل خودرو فروشهای کشور اینطور باشه .چرا به پرشیا خودرو کاری ندارن که ماشین 3 میلیاردی رو یک دفعه 1 میلیارد و خورده ای گرون میکنه .داستان چیه خواهشن پیگیر بشین لطفا .چه خبره واقعا ؟
1398/3/1
اگر برای هر نفر واردات یک دستگاه خودرو دست دوم آزاد بشه حتی با تعرفه شرایط و دست اندازی های فعلی دیگه هیچ کس ماشین تولید داخل نمی خره این یعنی تهدید منافع مافیای خودروسازی
پس غیر ممکن است!!!
1398/3/1
آقا ما مصرف کننده ها میخوایم اصلا متضرر شیم چقدر این مسئولین فکر ما هستن آخه :)) هر اقدامی که میبینن باعث کاهش قیمت تو بازار میشه رو به یه بهونه ای قبول نمیکنن که مبادا بساط دلالیشون خراب شه و ماشین ارزون شه