موضوعات داغ

خودروهایی که بدون زاپاس به انبار می‌روند!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
چالش های صنعت خودروسازی تمامی ندارد و هر روز خبر از یک اتفاق و معضل جدید در این صنعت به گوش می رسد. به تازگی شنیده می شود که خودروسازان خودروهایی را که زاپاس ندارند انبار کرده و با چالش تامین تایر روبرو شده اند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، از یک طرف بدهی های بالای خودروسازان به تایر سازان سبب شده که تولیدکنندگان تایر تمایل خود برای فروش محصولاتشان به خودروسازان را از دست داده و از طرف دیگر افزایش قابل توجه قیمت تمام شده تایرهای خارجی سبب شده که خودروسازان توانایی خرید آن ها را نیز از دست بدهند. به این ترتیب خودروسازان در حالی با کمبود تایر مواجه شده اند که روزانه به 20 هزار حلقه تایر در رینگ‌های 13،‌14و 15 اینجی برای تکمیل تولیدات خود نیاز دارند.
تا پیش از این تولیدکنندگان تایر حاضر به فروش محصولات خود به خودروسازان آن‌هم با مدت زمان بازپرداخت شش‌ماهه بودند اما این روزها باتوجه به کاهش موجودی انبار مواداولیه شرکت‌های تایرساز، آنها مجبورند با نیمی از ظرفیت خود تولید کنند و به همین‌دلیل توان فروش محصول نهایی به خودروسازانی که هنوز حساب‌های رسوب‌کرده از گذشته را پرداخت نکرده‌اند، نداشته باشند.
در حال حالت خودروسازان سه گزینه بر روی میز دارند. گزینه اول پرداخت معوقات تایرسازان است که بنا به آمار های منتشر شده 200 میلیارد تومان است و همین رقم می تواند کمک شایسته ای به تایرسازان کند. گزینه دوم مراجعه به بازار آزاد و خرید نقدی تایر است که چندان معقول به نظر نمی رسد چرا که در این حالت خودروسازان ناچار اند تایر را گران‌تر از قیمت‌های مصوب و به‌صورت نقدی از بازار تهیه کنند و آخرین گزینه نیز واردات تایر از خارج از کشور است. در این حالت خودروسازان ناچار اند که برای هر جفت تایر خودرویی مثل پراید دو برابر قیمت یک جفت تایر ایرانی هزینه پرداخت کنند.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید در اواخر سال گذشته خودروسازان تن به خرید نقدی از بازار دادند اما حاضر به پرداخت معوقات خود به تایرسازان نشدند.
به این ترتیب به نظر می رسد معقولانه ترین راه حل برای برون رفت از این چالش پرداخت بدهی ها و معوقات خودروسازان به تایرسازان باشد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/5
واقعا خودروسازها دارن چيكار ميكنن- اين مجلس چرا يه تحقيق و تفحص از ايرانخودرو و سايپا نميزاره- اينا نه ماشين دست مردم ميدن- نه پول مردمو ميدن- نه بدهيشونو ميدن- نه تراز مالي درست دارن- سهامشونم تو بورس كه ديگه هيچي- بعدشم هروز فروش فوري ميزارن- اگر اينهمه ماشين تعهد قبلشونو داده بودن و نميزاشتن هروز فروش فوري بزارن مجبور به پرداخت تمام معوقاتشونم ميشدن چون ديگه مثل الان نميتونن راحت خودرو بفروشن- بهترين كار توقف فروش فوري است.
1398/3/5
آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!