موضوعات داغ

بررسی هزینه های تسلا مدل S پس از 724 هزار کیلومتر رانندگی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
امروزه با پیشرفت های بسیار خوبی که در صنعت تکنولوژی و به دنبال آن برای صنعت خودروسازی بوجود آمده است، خودروسازان بزرگ جهانی موفق به طراحی و ساخت وسایل نقلیه الکتریکی با مجموعه باتری های قدرتمند و محدوده حرکت بسیار خوب شده اند و همین موضوع باعث شده تا اعتماد عمومی نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر و بیشتر شود.
موضوع مهمی که با خرید وسایل نقلیه تمام الکتریکی مطرح می شود، کاهش هزینه های جاری خواهد بود و دیگر نیازی نیست تا کاربران وسایل نقلیه تمام الکتریکی بویژه در بازارهای اروپایی هزینه بالایی برای سوخت های فسیلی پرداخت کنند و یا دیگر نیازی به تعویض روغن در سرویس های دوره ای نخواهد بود. ولی خب وسایل نقلیه تمام الکتریکی در کنار مزایای زیادی که دارند، معایب بخصوص خود را هم خواهند داشت که در این خصوص می توانیم به مجموعه باتری های اتومبیل و اصلی ترین قسمت یک خودرو برای کارایی اشاره داشت که همانند هر باتری دیگری در جهان ظرفیت کارایی مشخص شده ای دارد و بعد از شارژ و دشارژهای متوالی در طول چند سال، کارایی ابتدایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد. حال امروز پیرو همین موضوع، یک بررسی جامع بر روی تسلا مدل S انجام شده است و بعد از 724 هزار کیلومتر رانندگی با این خودرو که یکی از بزرگ ترین مسافت های پیموده شده در جهان به شمار می آید، تجزیه و تحلیل هزینه های تسلا مدل S در این مدت تشریح شده است که در ادامه سعی داریم مروری کوتاه بر روی آن داشته باشیم.

تجزیه و تحلیل هزینه های تسلا مدل S پس از 724 هزار کیلومتر رانندگی

تجزیه و تحلیل هزینه های تسلا مدل S پس از 724 هزار کیلومتر رانندگی


این ماشین به طور ماهیانه برای 27 هزار کیلومتر در اوج خود استفاده شده است و به طور مداوم از شارژرهای سریع برای شارژ مجدد باتری های اتومبیل استفاده شده است. پس از طی کردن چنین مسافتی، تسلا مدل S در داخل و خارج از کابین خود دچار سایش و پارگی های قابل توجهی شده است، ولی هنوز به خوبی قبل خود رانندگی می کند.
در بررسی حدودا 724 هزار کیلومتری تسلا مدل S، در مجموع 3 بسته باتری مورد استفاده قرار گرفته است و همانطور که در جدول زیر شاهد هستید، تسلا مدل S اولین باتری خود را پس از طی کردن مسافت 312 هزار و 212 کیلومتری از دست می دهد (محدوده حرکت از 274 کیلومتر به 250 کیلومتر با یکبار شارژ کامل کاهش پیدا می کند) و بسته باتری دوم بعد از طی کردن مسافت 209 هزار و 214 کیلومتری کارایی خود را بیش از پیش از دست داده و تعویض می شود (محدوده حرکت از 274 کیلومتر به 213 کیلومتر با یکبار شارژ کامل کاهش پیدا می کند). برای نصب باتری سوم، از باتری های قوی تر 90 کیلووات استفاده می شود و با طی کردن مسافت حدودا 202 هزار و 777 کیلومتری، کارایی باتری با یکبار شارژ کامل از حداکثر 294 کیلومتر به 263 کیلومتر کاهش پیدا می کند.

تجزیه و تحلیل هزینه های تسلا مدل S پس از 724 هزار کیلومتر رانندگی

تجزیه و تحلیل هزینه های تسلا مدل S پس از 724 هزار کیلومتر رانندگی


حال می رسیم به هزینه های صرف شده برای طی کردن این مقدار مسافت با خودروی تسلا مدل S که طبق اعلام Tesloop، هزینه تعمیرات منظم و برنامه ریزی شده آن معادل 12 هزار و 782 دلار، هزینه های عمومی آن معادل 14 هزار و 823 دلار و در مجموع هزینه کل سرویس وتعمیرات آن برای طی کردن مسافت حدودا 724 کیلومتری معادل 27 هزار و 604 دلار بوده است، این درحالیست که باتوجه به هزینه برق برای شارژ مجدد باتری های اتومبیل و از همه مهم تر هزینه صرف شده برای خرید و تعویض باتری های جدید، مجموع هزینه های پرداخت شده برای طی کردن مسافت حدودا 724 هزار کیلومتری با خودروی تسلا مدل S را به 74 هزار و 404 دلار رسانده است تا در نهایت به این نتیجه برسیم که خودروهای تمام الکتریکی در مقایسه با خودروهای استاندارد بنزینی چندان هم ارزان نیستند و خرید و فروش نسخه های دست دوم آن برخلاف خودروهای بنزینی می تواند هزینه های بیشتری برای خریداران داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد