موضوعات داغ

قیمت‌های وحشتناک لاستیک کامیون‌ در بازار آزاد!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته های دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، در صورتی که یک کامیون دار تمایل داشته باشد لاستیک های مورد نیاز خود را در طول یک سال تعویض کند بسته به برند لاستیک مورد نظر و چینی، کره ای و یا فرانسوی بودن آن باید بین 30 تا 40 میلیون تومان خرج کند.
به نقل از ایسنا، احمدی کریمی در خصوص نرخ های فعلی بازار و شرایط آشفته آن اظهار کرد که هرچند قسمتی از این وضعیت به دلیل اعمال مجدد تحریم هاست اما قطعا سو مدیریت در وزارت خانه و مشکلات مدیریتی آن نقش به سزایی در بوجود آوردن وضعیت فعلی دارد.
وی توضیح داد که هر کامیون کشنده 18 چرخ در طول یکسال احتیاج به 5 جفت لاستیک داشته و کامیون های 10 و 6 چرخ نیز به ترتیب سالانه 3 و 2 جفت لاستیک نیاز دارد. در طول 10 ماه گذشته به کامیون های 18 چرخ تنها 2 حلقه لاستیک ارائه شده و ارائه‌ی جفت دوم لاستیک‌ها برای کامیون‌های 18 و 10 و شش در مرحله‌ی اولیه قرار دارد و تنها به ۱۰ درصد متقاضیان ارائه شده است. این لاستیک ها از ابتدای سال جاری در حال تحویل داده شدن اند که متاسفانه به دلیل نبود سرعت کافی، همچنان عده ای زیادی از متقاضیان لاستیک دریافت نکرده اند.
کریمی در ادامه توضیح داد که اختلاف قیمت لاستیک های چینی عرضه شده به ماشین های سنگین توسط دولت و نمونه های موجود آن ها در بازار در حدود 50 درصد است که این رقم برای دارندگان کشنده های 18 چرخ یک بار مالی اضافه 15 ملیون تومانی را به همراه دارد. به عبارت دیگر دارندگان 18 چرخ برای تامین 5 جفت لاستیک خود از بازار در طول یک سال باید مبلغی در حدود 30 میلیون تومان را پرداخت کنند آن هم در حالی که نمونه های عرضه شده این لاستیک های چینی توسط دولت جفتی 3 میلیون و 200 هزار تومان بوده و در مجموع 15 میلیون تومان هزینه بر است. در نظر بگیرید که تعدادی از رانندگان نیز باید حتما از لاستیک های کره ای یا فرانسوی استفاده کنند که هزینه آن ها بسیار بالاست. هزینه یک جفت لاستیک فرانسوی یا کره‌ای سه میلیون و 500 تومان است که این رقم در بازار آزاد به 8 تا 9 میلیون تومان می‌رسد.
وی از مشکلات مربوط به واردات لاستیک نیز گلایه کرده و عنوان کرد که صنف کامیون داران در راستای واردات لاستیک نیز اقدام کرد که متاسفانه در حوزه تخصیص ارز همکاری‌های لازم صورت نگرفت.
دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور در انتها تصریح کرد برای ما جای سوال دارد که اگر کمبود لاستیک برای توزیع از سوی وزارتخانه‌های صنعت و راه و شهرسازی وجود دارد پس چگونه شاهد وجود لاستیک با نرخ آزاد در بازار هستیم مساله‌ای که به طور حتم باید مسئولان نسبت به آن پاسخگو بوده و علت آن را توضیح دهند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد