موضوعات داغ

واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ در هیات عالی واگذاری تصویب شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در جلسه اخیر هیات عالی واگذاری که به ریاست فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، عرضه سهام دولت در شرکت‌های بزرگ بورسی به تصویب رسید.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، در این جلسه مقرر شد که سهام این شرکت‌ها به صورت بلوکی و یکجا مطابق مقررات به عموم متقاضیان واگذار شود. قیمت پایه سهام نیز طبق آیین‌نامه نحوه قیمت‌گذاری سهام به تصویب رسید. شرکت‌های موضوع این مصوبه شامل بانک‌های تجارت، صادرات، ملت، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت‌های پالایشگاه نفت بندرعباس، اصفهان، شیراز، لاوان، تهران، تبریز، شرکت ایران‌خودرو و سایپا، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین، شرکت کشت و صنعت، شرکت دامپروری پارس و سرمایه‌گذاری ملی ایران است.
اعلام قیمت سهام
در راستای این حرکت صحیح دولت، حال باید قیمت سهام بلوکی این دو خودروساز بزرگ کشور اعلام شود تا فرآیند واگذاری عملیاتی شود. همچنین باید اهلیت خریداران این سهام مشخص شود با بر خلاف گذشته کسی از این خصوصی‌سازی ناراضی نباشد. در این شرایط یکی از مهمترین موضوعات این است که پای شبه‌دولتی‌ها به این خصوصی‌سازی باز نشود و آنها نتوانند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع ورود کنند.
عرضه بلوکی سهام
دو روش برای عرضه این سهام وجود دارد، اولین راه عرضه یکجا سهام و یا عرضه به صورت بلوک‌های مساوی است که بعد از تایید اهلیت خریداران این سهام به صورت عمده و یا بین چند متقاضی به صورت مساوی واگذار شود. روش دیگر عرضه خرد در بین اهالی بازار سرمایه است که مردم نیز می‌توانند این سهام را خریداری کنند. البته به نظر می‌رسد که عرضه به صورت بلوکی مد نظر تصمیم‌گیران باشد.
اعضای هیات عالی واگذاری
ترکیب این هیات عبارت است از وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس هیات)، وزیر دادگستری، رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی، رئیس اتاق تعاون ایران و دو نفر از نمایندگان مجلس که به عنوان ناظر در این هیات عضو هستند. بر اساس ماده ۴۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، هیات عالی واگذاری اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری نسبت به قیمت‌گذاری و سایر شرایط واگذاری سهام دولت را دارا است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/12
صنعت ورشکسته با بدترین بازدهی . دولت هم کاسب زرنگیه میدوشه بعد میفروشه