موضوعات داغ

ارزان‌ترین بنزین متعلق به کدام کشور است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بنزین کالای حساسی بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان باید به صورت کارشناسی و با در نظر گرفتن سرانه درآمدی هر کشور قیمت گذاری شود. به طور کلی میانگین قیمت بنزین در سراسر جهان، ۱.۱۳ دلار در هر لیتر است که البته این قیمت در کشورهای پیشرفته و اقتصادی بیشتر بوده و در کشورهای فقیرتر و کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت کاهش قابل توجه می یابد.
بر اساس آمارهای سایت «گلوبال پتروپرایس»، قیمت هر لیتر بنزین در ایران حدود 29 سنت است که در مقام مقایسه فقط در کشورهای ونزوئلا و سودان بنزینی ارزان تر از کشورمان عرضه می شود. قیمت هر لیتر بنزین در این دو کشور به ترتیب یک و 13 سنت برآورد شده است. پس از ایران، کویت با قیمت 34 سنت در هر لیتر جزو کشورهای ارزان قیمت بنزین در دنیاست.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید بنزین در کشورهای همسایه با چه قیمتی عرضه می شود. در پاکستان، افغانستان و ترکمنستان قیمت هر لیتر بنزین به ترتیب 74، 62 و 35 سنت است. همچنین در عراق و ترکیه هر لیتر بنزین به ترتیب با قیمت 63 سنت و یک دلار و 18 سنت به خریداران عرضه می شود. بنزین در ایالات متحده در مقایسه با ترکیه ارزان تر بوده و هر لیتر از سوخت مذکور در این کشور با قیمت 84 سنت عرضه می شود. وضعیت در خصوص ارمنستان و آذربایجان نیز تقریبا مشابه است و بنزین ایران در مقایسه با همسایگان خود ارزان ترین محسوب می شود و همین موضوع می تواند به تنهایی انگیزه اصلی قاچاقچیان بنزین و عامل قاچاق سوخت در کشورمان باشد.
جالب بدانید کشوری مثل هنگ کنگ بنزین را با قیمت 2 دلار و 22 سنت عرضه می کند و به این واسطه گران‌ترین بنزین دنیا را در اختیار خریداران قرار می دهد. قیمت بنزین در فرانسه و ایتالیا نیز چندان کم نبوده و هر لیتر بنزین در این کشورها به ترتیب با قیمت یک دلار و 78 سنت و یک دلار و 81 سنت عرضه می شود. فلسطین اشغالی، هلند و دانمارک نیز بنزین را با قیمت قابل توجهی عرضه کرده و هر لیتر بنزین در این مناطق یک دلار و 88 سنت، یک دلار و 91 سنت و یک دلار و 93 سنت بها دارد.
ارزان‌ترین بنزین متعلق به کدام کشور است؟

ارزان‌ترین بنزین متعلق به کدام کشور است؟

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/3/15
قیمت بنزین باید با سطح درآمد افراد جامعه سنجیده شود. در کشور ما گرانتر از چیزی که باید باشد فروخته می شود و در اذهان عمومی وقتی صحبت از بنزین می شود، بقیه مسائل متاسفانه نادیده گرفته می شود.
اینجا قیمت فقط یک کیلو گوشت، دوبرابر قیمت یک روز کار کارگر است
اونوقت قیمت بنزينش با چيه کشورهای ديگه سنجیده ميشه؟!
1398/3/15
در مورد بی کیفیت ترین بنزین دنیا هم یه گزارش تهیه کنید
1398/3/15
29 سنت میشه تقریبا ۴۰۰۰ تومن، قیمت بنزین ما احتمالا باید ۷.۵ سنت باشه.
عدد و رقماتون اشتباه به نظر‌ میرسه..
چون بقیش هم نمیتونه سوبسید باشه. قیمت تو‌کشورای دیگه هم قیمت مصرف‌کنندست
1398/3/15
اخه مگه درامد مردم کشور ما به دلار ه که بنزین رو با دلار مقایسه کردی
1398/3/15
ای کاش درآمد ماهیانه کشورهای مختلف رو مقایسه کنید
1398/3/16
از سایت های تخصصی خودرو مثل شما خیلی بعیده که به یک موضوع فقط یه طرفه نگاه کرد.بد نیست در کنار این مقایستون به بررسی مسایل دیگه ای مثل این که هر لیتر بنزین چه درصدی از میزان درآمد یک روزه یک ایرانی رو شامل میشه(به عبارتی هر ایرانی با حقوق یک روزش چند لیتر بنزین میتونه بزنه)کشورهای همسایه اصلا با قابل مقایسه با ایران نیستند چون خیلی هاشون مثل ما تولید کننده عظیم نفت و گاز نیستند.یه تعداد دیگشون بنزین رو گرون تر میزنن اما چند برابر تفاوت قیمت بنزین درآمدشون.توی همشون هم که یه ماشین با 100 اسب بی بخار قدرت و مصرف شهری خداد لیتری هنوز تولید نمیشه.جمع همین موارد رو در نظر بگیریم میبینیم که برای ما هر یک کیلومتری با خودرو خودمون میریم بیشتر از 90 درصد کشور ها باید کار کنیم و هزینه بدیم.
1398/3/16
علت این موضوع بالا رفتن ۴ برابری دلار هستش والّا در ایران هم باید ۴ برابر این عدد ۲۹ سنت لحاظ بشه که میشود ۱/۲ دلار ؛ ۳ برابر شدن دلار هم لحاظ بشه میشود حدود ۹۰ سنت
1398/3/16
سلام اولا بجای بنزین دستمزد و قیمت خودرو و رفاه اجتماعی رو مقایسه کنید. دوما اینقدر یک پیام رو کپی میکنید به قیمت دلار و تاریخ پخشش هم دقت نمی‌کنید یه حساب کتاب ساده انجام بدین بعد پیام رو پخش کنید امروز یعنی 16 خرداد 98 با دلار 13000 تومن 29 سنت میشه 3770 تومن
1398/3/16
بهتر بود در کنار قیمت بنزین درامد مردم هرکشورم مقایسه میکردی اونوقت میدیدی که درامد مردم ایران از همه کمتره هر ایرانی حدود ۱۴۳ دلار حقوق میگیره اقای دلار
1398/3/16
با دلار ٤٢٠٠ حساب كرده! نه ١٣٠٠٠ تومن
1398/3/18
خب‌کار بی‌پایه ایه، مگه ما با دلار چهار و دوستی بنزین می‌زنیم؟ ین‌چه مقایسه ایه آخه؟
خودروبانک از این بی دقتیا یا ابهامات جدیدا زیاد داره..
1398/3/16
تا وقتی نرخ ارز در ایران واقعی نشه نمیتونیم بگیم قیمت بنزین چقدره. یه زمانی تفاوت یک لیتر بنزین با دلار هزار تومنی ناچیز بود و میگفتیم بنزینمون رو داریم با نرخ فوب خلیج فارس میخریم. در صورتی که همون موقع هم به بنزین داشتن یارانه میدادن.
در اقتصاد معیوب و مشکل دار نمیشه قیمت بنزین رو با اطمینان تعیین و رسانه ایش کرد. چقدر خوبه که در همین تحلیل هایی که هر چند وقت یکبار در مورد قیمت سوخت در کشورهای مختلف نوشته میشه وضعیت غیر واقعی بودن نرخ ارزشون رو هم بنویسند. مثلا شما باورتون میشه ارز ونزوئلا واقعا در مقابل دلار عددی باشه!
1398/3/16
بهتر بود درمورد کیفیت بنزین هم میگفتید که قابل مقایسه نیست با کشورهای همسایه ، چه برسه به کشور های پیشرفته
1398/3/16
شما که اینقدر حساب گرید
برید درآمد ها رم به دلار حساب کنید ببینید درآمد کارگر چند دلاره که بخواد بنزین به دلار بزنه
و همچنین حساب کنید کل حقوق کارگر ایران و هنگ کنگ چند لیتر بنزین میشه
اینقدر زور بزنید تا گرون شه