موضوعات داغ

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان ، جنگ محصولات مشتری پسند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
متحدین علیه هم!
بازار شاسی بلندهای ترکیبی سایز متوسط، در اکثر نقاط جهان، به خصوص کشورهای توسعه یافته بسیار داغ است و در این بین، هر شرکتی به دنبال عرضه محصولی برای عقب نماندن از این خوان نعمت است. در حال حاضر 11 شاسی بلند ترکیبی مطرح در بازار جهانی حضور دارند که برخی از آنها نسبت به دیگران موفق تر ظاهر شده اند. در حال حاضر، عرضه نسل جدید تویوتا RAV4 که با تغییرات ظاهری جدی همراه بوده، شوک بزرگی را به مشتریان این بازار وارد کرده است. موتور بنزینی قوی، قیمت مقرون به صرفه، سیستم تمام چرخ محرک، تجهیزات ایمنی و رفاهی متعدد و ظاهر جذاب و نوآورانه، عمده مزایای تویوتا RAV4 جدید محسوب می شوند.
یکی دیگر از شاسی بلندهای متوسط و پرفروش بازار، فولکس واگن تیگوان است که در کشورمان نیز حضور دارد، هر چند قیمت آن برای مصرف کننده ایرانی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. در حالی که عمده تمرکز تویوتا بر بازار کشورهایی نظیر آمریکا و استرالیاست، فولکس واگن تمرکز خود را بر بازار اروپا گذاشته و تا حدودی در آمریکای شمالی نیز فعالیت دارد، اما در بازارهای دیگر، حضوری محدود دارد. با این حال، معمولا فولکس واگن با عرضه تیگوان R-Line به بازارهای جدید، سعی در کسب موقعیت بهتری نسبت به رقبای کهنه کار خود دارد. مقایسه ای که می خوانید، توسط مجله استرالیایی کار ادوایس تهیه شده است.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه ویژگی های مشتری پسند
هر دوی این خودروها، به رینگ های اسپرت 19 اینچی، رو چراغ های تمام LED خودکار مجهز اند، اما به جز این دو مورد، در سایر موارد باهم اختلاف دارند.
در تویوتا RAV4 جدید، شاهد استفاده از صندلی های تمام برقی به همراه گرمکن و سردکن در جلو هستیم، صندلی های جلو و عقب تریم چرمی داشته و با استفاده از چرم مصنوعی SofTex تزیین شده اند، در حالیکه در فولکس واگن تیگوان از پارچه طبیعی و میکرو فایبر برای تریم داخلی استفاده شده است. با توجه به تاثیر پذیری سریع چرم از گرما و سرما، و هزینه بر بودن تعمیرات آن، استفاده از پارچه طبیعی منطقی تر به نظر می رسد.
امکانات هر کدام از این دو خودرو، در قسمت های مختلفی دیده می شوند. برای مثال، فولکس واگن تیگوان مجهز به آینه های تاشو الکتریکی، تهویه هوای سه منطقه ای، سیستم چراغ های جلو پویا، آندروید اتو، اپل کارپلی و سنسور 360 درجه است. در حالیکه تویوتا RAV4 جدید با امکاناتی نظیر چراغ های جلو خودکار، نورپردازی کابین، شارژر تلفیقی تلفن همراه و دوربین 360 درجه به مشتری تحویل داده می شود. کروز کنترل هوشمند و درب عقب اتوماتیک نیز به عنوان آپشن اختیاری قابل انتخاب هستند.
در زمینه ایمنی نیز تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان برابر نیستند. تویوتا RAV4 به سیستم شناسایی علائم رانندگی، تشخیص هشدارهای صوتی، تشخیص عابران پیاده و دوچرخه سواران مجهز است، در حالیکه فولکس واگن تیگوان امکاناتی همچون پارک اتوماتیک، کنترل سرعت هوشمند و سیستم توقف – حرکت خودکار در ترافیک مجهز است. هر دو شاسی بلند متوسط دارای تجهیزاتی همچون ترمز خودکار هوشمند، رادار نقطه کور، سنسور عقب، هفت کیسه هوا و پنج ستاره ایمنی از ANCAP یا NCAP استرالیا هستند. واضح است که تصمیم گیری نهایی در مورد تجهیزات ایمنی و رفاهی، امکان پذیر نیست و این موارد کاملا به سلیقه و خواست مشتری بستگی دارد.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

طراحی خارجی و داخلی
در طراحی نیز سلیقه شخصی بینندگان، بر هر نقدی اولویت دارد. در یک سو تویوتا RAV4 قرار دارد که با ظاهر اسپرت ژاپنی و استفاده از خطوط متعدد و طرحی حجیم، جذابیتش را به رخ می کشد، در سوی دیگر فولکس واگن تیگوان به عنوان یک خودرو آلمانی، نسبتا ساده، شیک و با صلابت ظاهر می شود. هر دوی این خودروها با توجه به سلایق مشتریان، محبوب قشر خاصی خواهند بود.
در طراحی داخلی نیز هر دو خودرو روندی متفاوت در پیش گرفته اند. سبک کلی داشبورد فولکس واگن تیگوان ساده و کم آلایش بوده و از رنگ های نزدیک به هم در طراحی آن استفاده شده، با این حال فرمان اسپرت، مجموعه نشانگرهای دیجیتالی 10.25 اینچی و پدال های آلیاژی، تا حدی از سادگی آن کاسته اند. صفحه نمایش 8 اینچی، بسیار کاربردی بوده و از مشخصاتی همچون اپل کارپلی، آندروید اتو و مسیریاب ماهواره ای برخوردار است، اما در کمال تعجب، از رادیو DAB + پشتیبانی نمی کند. مشکل اصلی فولکس واکن تیگوان، صندلی های آن هستند که تنظیم کردن آنها سخت بوده و به نظر می رسد از یک فولکس واگن دیگر، با قیمتی بسیار کمتر به عاریت گرفته شده اند.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

در سوی مقابل، تویوتا RAV4 طراحی غنی تری دارد و حس اسپرت بودن را از طریق افزودن قطعات نارنجی رنگ، به خودرو اضافه کرده است. در حالیکه جنس صندلی های تیگوان بهتر ارزیابی می شود، مجموعه کلی و تنظیمات صندلی های تویوتا RAV4 برتر ظاهر می شوند. در زمینه امکانات نیز، تویوتا RAV4 مجموعه ای از امکانات رفاهی، مشابه تویوتا C-HR یا تویوتا کرولا جدید دارد. مجموعه نشانگرهای تویوتا RAV4 نیمه آنالوگ/نیمه دیجیتال بوده و در یک پکیج هفت اینچی قرار گرفته اند. سیستم سرگرمی نیز از یک صفحه نمایش هشت اینچی بهره می برد، اما بهتر بود برای نسل جدید، با یک طراحی جدید عرضه می شد و این سبک از قرارگیری، قدیمی به نظر می رسد.
از نظر فضای صندوق عقب، در حالت استاندارد، فولکس واگن تیگوان با ارایه حجم 615 لیتری، نسبت به تویوتا RAV4 با حجم 580 لیتری، برتری اندکی دارد، اما پس از خواباندن صندلی های ردیف دوم، این اختلاف بسیار کم و قابل چشم پوشی می شود و در حقیقت هر دو خودرو به یک میزان فضای صندوق عقب ارایه می دهند.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

تجربه رانندگی
در بین تمامی شاسی بلندهای متوسط حاضر در بازار، هیچ کدام قدرتی که واقعا نیاز یک خودرو در این سبک است، یعنی رقمی در حدود 215 اسب بخار را تولید نمی کنند، پس بهتر است سطح توقعات خود را پایین بیاوریم و آماده مواجهه با راندمان هایی پایین تر باشیم.
تویوتا RAV4 به موتور چهار سیلندر 2.5 لیتری مجهز است که 203 اسب بخار قدرت و 243 نیوتون متر گشتاور تولید می کند و تیپ های پایین تر آن، به موتور دو لیتری مجهز هستند. تنها گیربکس قابل انتخاب نیز یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک CVT است و تنها در تیپ Edge، که غیر هیبریدی است، قابلیت چهار چرخ محرک گنجانده شده و در سایر نسخه های بنزینی، تویوتا RAV4 به صورت استاندارد با سیستم دیفرانسیل جلو عرضه می شود.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

موتور دو لیتری 177 اسب بخاری در ابتدا ممکن است برای تیگوان ناکافی به نظر برسد، اما هنگامی که این پیشرانه با استفاده از توربوهایش، گشتاور را به 320 نیوتون متر می رساند، نشان میدهد که آماده رقابت با حریف ژاپنی است. علاوه برآن، گشتاور پیشرانه تیگوان در دور موتور 1500-3940 بدست می آید، در حالیکه در تویوتا RAV4 به واسطه تنفس طبیعی، این گشتاور در دور موتور 4000 الی 5000 حاصل می شود. از سوی دیگر، گیربکس هفت سرعته دو کلاچه و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک یا AWD، به فولکس واگن تیگوان برتری های بیشتری برای مقابله با حریف آسیایی می بخشند. با این حال، به واسطه استفاده از لاستیک های بهتر، تویوتا در جاده ها مستحکم تر به نظر می رسد.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

در حالت معمول، مصرف سوخت پیشرانه های توربو با انواع تنفس طبیعی متفاوت است، اما در کمال شگفتی، مصرف سوخت پیشرانه های تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان بسیار به هم نزدیک اند که نشان از برنامه ریزی خوب مهندسان تویوتا دارد. هر دو خودرو رقمی کمتر از شش لیتر در صد کیلومتر در بزرگراه و کمتر از ده لیتر در صد کیلومتر در مسیرهای شهری را طلب می کنند، و مصرف سوخت ترکیبی آنها نیز به ترتیب 7.3 لیتر برای تویوتا RAV4 و 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر برای فولکس واگن تیگوان است. لازم است بدانید تیگوان نیاز به بنزین با حداقل عدد اکتان 95 دارد، در حالی که این رقم برای تویوتا RAV4 91 است و از این لحاظ، تویوتا با شرایط سخت کشورهای خاورمیانه و استرالیا سازگاری بهتری دارد.
کابین هر دو خودرو به خوبی عایق بندی شده و سواری آرامی را با هر دو شاسی بلند متوسط ژاپنی و آلمانی، تجربه خواهید کرد. شیشه عقب فولکس واگن تیگوان بزرگتر است و دید عقب بهتری را برای راننده مهیا می کند. تیگوان به دوربین عریض و سنسور های 360 درجه مجهز است که سعی می کنند تمامی نواحی اطراف خودرو را پوشش دهند، در حالیکه در تویوتا RAV4 نقاط کور را از زاویه ها و از دید سرنشین به نمایش می گذارد و قابلیت جالب پانوراما را نیز در خود جای داده است. شعاع گردش فولکس واگن تیگوان 11 متر و تویوتا RAV4 ، 11.5 متر است که اعداد قابل توجهی به حساب نمی آیند، و روی مانور هر دو خودرو در کوچه ها و معابر باریک نباید حساب کرد.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

همانطور که گفتیم، تویوتا RAV4 به سیستم تشخیص علائم رانندگی و هشدارهای صوتی مجهز است، و با استفاده از آلارم های متفاوت، این هشدارها را به اطلاع راننده می رساند، اما در صورتی که کاربر تمایل داشته باشد، می تواند برخی از آنها را غیر فعال کند. از سوی دیگر، نرخ شناسایی علایم رانندگی توسط این سیستم، نود درصد بوده که نرخ خطای بالایی را نشان می دهد. حالات مختلف سیستم چهارچرخ محرک تویوتا RAV4 توسط راننده قابل انتخاب هستند و شامل وضعیت های عادی، گل، شن، جاده خاکی و مسیر سنگلاخی می شوند. در سوی مقابل، سیستم تمام چرخ محرک تیگوان کمی خودکار عمل می کند و حالات آن نیز محدودتر است. وضعیت های این سیستم شامل مسیر برفی، آفرود و آفرود سنگین می شوند. هر دو خودرو مجهز به سیستم کنترل در سراشیبی هستند که برای شروع حرکت در نقاط شیب دار، مناسب است.
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

قیمت و نتیجه گیری
در استرالیا، هر دو خودروی تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان با ضمانت نامه پنج ساله نامحدود عرضه می شوند و نیازمند سرویس دهی 12 ماهه یا به ازای هر 15000 کیلومتر هستند. با این حال، خدمات تویوتا در چهارسال اول، 210 دلار از فولکس واگن ارزان تر است. اما تصمیم گیری در مورد اینکه کدام خودرو بهتر است، بستگی به سبک استفاده مشتری دارد. تویوتا RAV4 مناسب حال خانواده هاست، کابین آرامی دارد و برای رانندگی دور از هیجان در مسافرت های خانوادگی ساخته شده، و از سوی دیگر، هزینه تعمیر و نگهداری کمتری را به مالک اعمال می کند. از سوی دیگر فولکس واگن تیگوان با ارایه سیستم های مختلف، سعی در نشان دادن خود به عنوان محصولی ایمن و بادوام دارد، که البته در نظر مشتریان نیز همین گونه ظاهر می شود، اما اختلاف اندک آن، مانع از برتری قطعی تیگوان نسبت به RAV4 می شود. فولکس واگن تیگوان در مجموع کلی امتیازات از دید مشتریان استرالیایی، نمره 8.2 را به خود اختصاص داده، در حالیکه تویوتا RAV4 جدید تنها با یک دهم اختلاف، موفق به کسب نمره 8.1 شده است. در ادامه می توانید نمره دهی سایت کار ادوایس به هر دو خودرو را مشاهده نمایید:
مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

مقایسه تویوتا RAV4 و فولکس واگن تیگوان

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/2
تویوتا راو۴ از همه جهات برتر و برنده است.
1398/4/3
متشکرم از نظر کارشناسی شما!!!
حداقل نمرات پایین رو میدیدی!!
1398/4/3
این تویوتا هست اون فولکس واگن!!! واقعا انتخاب سختیه ولی به شخصه جفتشونو بزارن جلوم بگن انتخاب کن صد در صد تیگوان رو برمیدارم منتهی پکیج R-line
1398/4/3
یادش بخیر پارس همین وقتها رفتم تیگوان بخرم 233میلیون بود که گفتم بزار راو 4 نیو فیس بیاد انو بگیرم که نیامد و ماشین هم گرون شد .......امروز صبح موتور وسپا دیدم قیمت زده بود 240 میلیون تیگوان هم که شده 1400 .... به کجا داریم میریم ..!!!
1398/9/22
البته۲۸۳ میلیون بود نه ۲۳۳