موضوعات داغ

مصرف بنزین امسال چقدر زیاد می‌شود؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در حالی قاچاق روزانه سوخت بالغ بر ۸ میلیون لیتر است که نظارت نیروهای نظامی در مرزهای میلک، سیستان و بلوچستان، خراسان، کردستان و سایر نقاط افزایش قابل توجهی یافته است. در این شرایط به نظر می رسد بازگشت و استفاده مجدد از کارت سوخت تنها راه حل منطقی برای اعمال نظارت قوی تر و جلوگیری از قاچاق سوخت باشد.
اعمال نظارت های ویژه به کمک نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سبب شده که ستاد مبارزه با قاچاق کالا بتواند قاچاق روزانه بنزین را ۷ میلیون لیتر کاهش دهد اما با این وجود همچنان به علت تلاطمات ارزی و چند نرخی بودن آن، روزانه ۸ میلیون لیتر قاچاق معکوس سوخت در کشور ملاحظه می شود.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اختلاف قیمت فاحش بنزین در کشور ما با کشورهای همسایه سبب شده است که قاچاق بنزین سود فراوانی را راهی جیب قاچاقچیان می کند. کارت سوخت نه‌تنها از قاچاق بنزین جلوگیری کرده بلکه به اصلاح الگوی مصرف و مدیریت آن نیز کمک می کند.
حجم چشمگیر مصرف سوخت در کشور باعث شده است که ایران در رتبه ۳۷ میزان مصرف این کالای استراتژیک قرار بگیرد.
سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه نحوه اعمال نظارت به واسطه کارت سوخت عنوان کرد که پرمصرف‌ترین خودروها نهایتا هر 2 روز یک باک بنزین مصرف خواهند کرد و اگر کسی بیش از این مصرف کند به معنای انجام تخلف است. پمپ بنزین‌ها دوربین‌های مداربسته دارند و سیستم‌های هوشمند و کارتخوان نصب شده در این مکان‌ها می‌توانند مشخص کنند هر خودرو در طول روز چقدر سوخت‌گیری داشته است.
قیمت بنزین در برخی کشورها

قیمت بنزین در برخی کشورها

گفته می شود ارزانی بنزین و عدم کنترل خرید و فروش این کالا دو عامل اصلی زمینه‌ساز قاچاق آن است. بسیاری از کشورها راهکارهای نظارتی بر مشتریان پر مصرف داشته و به این واسطه نسبت به مصرف این مشتریان به آنها هشدار می دهند. به علاوه در کشور ما سوخت به عنوان یک سرمایه ملی با قیمتی کمتر از بهای تمام شده آن برای دولت در بازار عرضه می شود. با این شرایط بهترین راهکار استفاده مجدد از کارت سوخت است.
بهره مندی از ترفندهایی مثل استفاده مجدد از کارت سوخت و ثبت عملکرد خرید بنزین می تواند یارانه های نقدی و یارانه های پنهان را به صورت واقعی تر هدفمند سازی کرده و به اقشار کم درآمد اختصاص دهد.
به گفته بهزاد خسروی کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی، در کشورهای پیشرفته به طور متوسط هر سال تقاضای بنزین بین ۳ تا ۴ درصد افزایش می یابد و این در حالیست که میزان درخواست سوخت در کشور ما سالانه بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است. با توجه به تمهیداتی که در راستای اصلاح الگوی مصرف بنزین در نظر گرفته شده به نظر می رسد میزان مصرف فعلی بنزین واقعی نبوده و عمده‌ای آن به صورت قاچاق به خارج از کشور فرستاده می‌شود.
مسئولان محترم باید برای اصلاح بیشتر الگوی مصرف مردم برنامه ریزی کرده و در این راستا برنامه های فرهنگی و اجتماعی مناسبی را اجرایی کنند تا سرانجام مردم نسبت به استفاده بی رویه از سوخت در کشورمان حساس شوند.
در حال حاضر با توجه به آمارهای منتشر شده مصرف سوخت در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته و به عدد ۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده که همین موضوع نشان می‌دهد ایرانیان ۵ درصد بیشتر از نیاز واقعی خود بنزین مصرف می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد