موضوعات داغ

چرا استفاده از باتری حالت جامد مزایای زیادی دارد؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
به طورکلی، باتری های حالت جامد نسبت به باتری لیتیوم یون، امن تر و بادوام تر هستند و به نظر می رسد آینده توسعه خودروهای الکتریکی، براساس باتری حالت جامد قرار گرفته است. مدتی می شود که تلاش برای توسعه باتری ها، شکل جدیدی به خود گرفته و شرکت های مختلفی در تلاش برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی باتری ها هستند. یکی از مواردی که همواره از سوی خریداران خودروهای الکتریکی مطرح شده، ناکافی بودن محدوده برد آنهاست. این خریداران از شرکت های سازنده گلایه می کنند که در ازای وجه دریافتی، محصول ارزنده ای را در اختیار آنها قرار نمی دهند. به همین دلیل، خودروسازان شدیدا در تکاپو هستند تا برد خودروهای الکتریکی را افزایش دهند.
یکی از مهم ترین مشکلات باتری های لیتیوم یون، فرار حرارتی است. این مشکل زمانی بروز می کند که سیستم کنترلی باتری ها به درستی عمل نمی کند و در نتیجه، نشت حرارت زیاد از باتری ها، موجب آتش سوزی آنها می شود. به همین دلیل، آنها نیاز به سیستم کنترلی پیچیده به همراه خنک سازهای پیشرفته دارند که خود این مساله موجب پیچیده تر شدن استفاده از این باتری ها می شود. باتری های لیتیوم یون نسبت به انواع دیگر باتری ها، قوی تر هستند و می توانند میزان بیشتری انرژی را در خود ذخیره کنند، اما تا زمانی که نمونه ای قابل قبول و بدون مشکل از آنها تولید شود، مسیر طولانی در پیش است.
باتری لیتیوم یون

باتری لیتیوم یون

در سوی دیگر، باتری های حالت جامد، از یک الکترولیت جامد غیر قابل اشتعال استفاده می کنند، و سیستم خنک کننده ساده تر و ارزان تری دارند. علاوه برآن، این باتری ها فضای کمتری را اشغال می کنند. در کنار این مساله، تکنولوژی ساخت ایمن باتری حالت جامد ، آنها را از داشتن یک محافظ سنگین و گران بی نیاز می کند. باتری های حالت جامد تا پیش از این با استفاده از مواد سرامیکی تولید می شدند، اما در سری جدید، از مواد فوق رسانا برای ساخت آنها استفاده می شود. بزرگترین مزیت باتری حالت جامد در این موضوع نهفته است، این باتری ها چگالی انرژی بالاتری دارند، بنابراین می توانند میزان بیشتری انرژی را در فضای کمتری ذخیره کنند. مطابق صحبت های شنیده شده از سوی خودروسازان، آنها تمایل دارند تا قبل از سال 2025، به سمت استفاده از باتری های حالت جامد حرکت کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد