موضوعات داغ

سرمایه‎های راکد؛ تنها شعله گرمابخش بازار خودرو

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
اوایل سال گذشته بود که نوسانات نرخ ارز سبب شد قطعات خودرو و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودروها با افزایش قابل توجه قیمت مواجه شده و به این ترتیب قیمت خودروها نیز افزایش یافت.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، عوامل متعددی در گرانی خودرو ها موثرند. وجود واسطه ها و دلالان حرفه‌ای، هجوم سرمایه های راکد، ایجاد تقاضای کاذب، کاهش تولیدات داخلی و خروج شرکت‌های خارجی و قطع همکاری آنها همگی بر نوسانات قیمتی بازار خودرو تاثیر گذاشته اند. البته باید توجه کرد که گفته می شود که بیش از ۶۰ درصد از علت گرانی خودرو و نوسانات آن مربوط به جو روانی است و عوامل مذکور سهم ۴۰ درصدی در گرانی ها دارند.
به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو در حال حاضر این بازار در رکود کامل به سر برد و خریداری در بازار موجود نیست. همین موضوع سبب شده تا قیمت خودروهای وارداتی و داخلی در چند ماه گذشته کاهش یابد.
به گفته علی شکوهی نبود قطعات اولیه سبب شده تا بسیاری از خودروها به صورت ناقص تولید و در پارکینگ خودروسازان انبار شوند. در صورت تامین سرمایه و مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان خط تولید آن ها تقریباً پاسخگوی نیازهای بازار بوده و روند کاهش قیمت خودرو ها با سرعت بیشتری به مسیر خود ادامه خواهد داد.
این کارشناس خودرو در انتها یادآور شد که در حال حاضر صنعت خودرو سازی کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده که عمده ترین این مشکلات حضور همه جانبه دولت در عرصه های مدیریتی خودروسازان است. راه حل اصلی این مشکل خصوصی سازی واقعی است. در وهله نخست باید مشکل نقدینگی حل شده و پس از آن دولت و وزارت صمت باید به سمتی حرکت کنند که نقش آنها در اداره صنعت خودروسازی به حداقل برسد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد