موضوعات داغ

ایرادات شورای نگهبان به صفر کردن تعرفه خودروهای هیبریدی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
مطابق اخباری که اخیرا منتشر شده، طرح ساماندهی بازار خودرو که کمی قبل توسط نمایندگان مجلس تصویب شده بود، مورد موافقت اعضای شورای نگهبان قرار نگرفته و این شورا، ایراداتی را نسبت به آن وارد کرده است. مطابق قانون، این طرح برای رفع ایرادات، باید مجددا به مجلس بازگردانده شود و از آنجایی‌که نمایندگان مجلس در تعطیلات به سر می‌برند، اطلاعات کاملی از ایرادات شورای نگهبان منتشر نشده، هرچند برخی از نمایندگان مطلع، با خبرگزاری‌های مختلف مصاحبه کرده‌اند.
طرح ساماندهی بازار خودرو، بهار امسال در دستور کار مجلس قرار گرفت و به تصویب رسید. این طرح مسایل مختلفی در حوزه خودرو را دربرمی‌گیرد که شامل مواردی همچون خروج دولت از مالکیت خودروسازی‌ها، بازگشت مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و رقابتی کردن بازار خودرو کشور می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این طرح، صفر کردن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی طی پنج سال و اسقاط کردن خودروهای فرسوده توسط خودروسازان است که این بندها، مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده است.
فریدون احمدی نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در این باره می‌گوید: شورای نگهبان اعتقاد دارد که فرآیند تعرفه گذاری در کشور، هم‌اکنون در حوزه وظایف دولت قرار دارد و صفرکردن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، مخالف قوانین موجود و حاکم بر کشور تلقی می‌شود. خروج دولت از بنگاه‌داری و مالکیت خودروسازی‌ها نیز می‌تواند یکی دیگر از موارد ایراد شورای نگهبان باشد، چرا که این مساله با قوانین بالادستی کشور و به خصوص اصل 44 قانون اساسی مغایرت دارد.
آخرین ایراد احتمالی نیز مربوط به بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان است. مطابق این بند، خودروسازان می‌بایست قیمت تمام شده، درصد سود و قیمت قطعی در زمان فروش را به شورای رقابت اعلام کنند تا این شورا بتواند قیمت‌گذاری محصولات آنها را انجام دهد. با توجه به اینکه بسیاری از این اطلاعات برای خودروسازی‌ها محرمانه تلقی می‌شوند، شورای نگهبان می‌تواند بابت افشا کردن اطلاعات محرمانه، به این بند ایراد وارد کند. با این وجود، همچنان باید منتظر ماند تا پس از پایان تعطیلات تابستانی مجلس و بازگشت نمایندگان، موارد ایراد شورای نگهبان به طرح ساماندهی بازار خودرو مشخص شده و رسیدگی به آنها آغاز شود.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/21
به عبارت ساده تر یعنی گفتن نون مارو دارین میبرین و اینجوری نمیتونم جیبامون رو پر تر کنیم
1398/4/21
واردات خودروهای هیبریدی و ایمن با تعرفه صفر ایراد دارد ولی تولید خودروی با تکنولوژی ۳۰ سال قبل و نا ایمن با قیمت های نجومی ایراد ندارد. دست گلتون درد نکنه. خسته نباشید.
1398/4/21
نمیزارن از گلوی مردم آب خوش پایین بره
1398/4/22
سلام.من وقتی دارم مطالب سایتو میخونم صفحه خود بخود بالا پایین میپره مشکل از سایته؟
1398/4/22
جالبه هرجایی که داره دزدی و سودهای میلیاردی میشه و یه عده خاص دارن تا جایی که می تونن می خورن جزو اطلاعات محرمانه حساب میشه و قابل توضیح نیست. لازم نیست هر دو روز یبار بیاید خبر های سرگرم کننده بدید و بعدش به مردم ساده بخندید همه ما می دونیم تا بدبخت شدن تک تک مردم ایران هم شما پیش میرید تا ایران خودرو و سایپا برشکست نشن. مردم هم متاسفانه حمایت می کنن ...
1398/5/5
لطفا بدون اطلاع یا مغرضانه خبر منتشر نکنید ، شورای نگهبان هیچگونه ایرادی به صفر کردن تعرفه نگرفته چون شورای نگهبان فقط وظیفه بررسی عدم تناقض قوانین با قانون اساسی را برعهده دارد.