موضوعات داغ

چرا خودروسازان باید از تسلا هراس داشته باشند؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
هر زمان که صحبت از تسلا به میان می‌آید، دو روایت در خبرگزاری‌ها به چشم می‌خورد، اول آنکه فروش تسلا بسیار پایین بوده و تنها چند خودرو تسلا به تعداد کمی از حامیان محیط زیست فروخته شده‌اند. دوم آنکه بنیان‌گذار این شرکت، ایلان ماسک، فرد متقلب بزرگی است که عادت دارد با دادن وعده‌های رنگارنگ، مشتریان خود را شگفت‌زده کند، اما هیچ‌گاه این وعده‌ها تحقق نمی‌یابند. اما در واقعیت آن چیزی که تسلا برای سایر شرکت‌های خودروسازی ترسناک می‌کند، تمایل این شرکت به پذیرش ایده‌های جدید و ریسک است. به بیان بسیاری، شرکت‌های خودروسازی سنتی، عملکردی همچون IBM در حوزه فناوری اطلاعات دارند و با محافظه کاری بیش از حدی که به خرج می‌دهند، از توسعه ایده‌های جدید غافل می‌مانند. با این حال، طبق مصاحبه‌های صورت گرفته با سران خودروسازی‌های بزرگ، مشخص شد آنها به هیچ عنوان تسلا را یک تهدید نمی‌دانند.
راندمان خودروهای برقی بسیار بهتر از خودروهای درون‌سوز است و در طولانی‌مدت، می‌توانند هزینه‌های کمتری را به مالک تحمیل کنند، اما دو نکته وجود دارد: اول آنکه باتری‌های این گونه خودروها گران قیمت هستند، و دوم آنکه مدت زمان شارژ آنها نسبتا طولانی است. تسلا در این سالها بر روی هر دو مساله کار کرده و به پیشرفت‌هایی دست یافته است. تسلا در ساخت خودروهای برقی بی رقیب است، چرا که از ابتدا تمرکز خود را بر ساخت خودروهای برقی خالص گذاشته، در حالی‌که بسیاری از شرکت‌های رقیب، توسعه خودروهای هیبریدی را در دستور کار قرار داده‌اند. این شرکت‌ها هرگز نمی‌توانند به سطحی از پیشرفت که تسلا به آن دست یافته، برسند.
یکی دیگر از موضوعاتی که خودروسازی‌های بزرگ با آن روبرو خواهند بود، سرمایه گذاری‌های عظیم صورت گرفته در حوزه خودروهای درون سوز است. این شرکت‌ها به طور معمول مبلغ زیادی را برای توسعه پیشرانه‌های درون سوز در شرکت‌های ثالث سرمایه گذاری کرده‌اند و با توجه به روند نزولی تقاضا برای خودروهای بنزینی و دیزلی، بازگشت سرمایه گذاری‌های انجام شده بیش از پیش بینی‌های صورت گرفته به طول خواهند انجامید.
در سوی مقابل، تسلا سرمایه گذاری‌های خود را بر توسعه باتری‌ها و موتورهای برقی متمرکز کرده، و آینده تمام الکتریکی انتظار تسلا را می‌کشد. در مقایسه، خودروهای تسلا چهاربرابر امن‌تر، کاراتر و قوی‌تر از محصول بنزینی، هیبریدی یا پلاگین هیبریدی هستند که دیگر خودروسازان ارایه می‌کنند. در حال حاضر تسلا در بازار تمامی سگمنت‌ها حضور دارد، به جز بازار کراس اوورهای کوچک و پیکاپ‌ها، که مطابق برنامه‌ها در مدت زمانی کوتاه به این دو بازار نیز وارد خواهد شد، و تاثیرات ورود تسلا، برای خودروسازانی که به طور سنتی بازار این دو سگمنت را در اختیار دارند، نظیر فورد و تویوتا، شوکه کننده خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد