موضوعات داغ

استقبال خودروسازان از دریافت تسهیلات به صورت یوآن

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

پرداخت تسهیلات ارزی به خودروسازان تبدیل به یک بحث طولانی شده است. سال گذشته حدود ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان پرداخت شد که هدف آن نیز پرداخت بدهی قطعه‌سازان بود. برای سال جدید نیز بیش از ۸۴۰ میلیون یورو قرار بود پرداخت شود، اما هنوز این مبلغ پرداخت نشده و خودروسازان بر اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه برای پرداخت این تسهیلات تاکید دارند.
به گزارش خودرو بانک و به نقل از اخبار خودرو، قائم‌مقام بانک مرکزی نیز اعلام کرده که وام به صورت ارزی و با نرخ روز به خودروسازان پرداخت خواهد شد. همچنین این بانک پیشنهاد داده که خودروسازان یوآن و روپیه را به عنوان تسهیلات ارزی خود را دریافت کنند. حال خودروسازان مخالف این موضوع بوده و عقیده دارند اگر نرخ ارز به صورت نرخ روز باشد، ممکن است در زمان سررسید متحمل زیان زیاد شوند. در این رابطه با احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان گفتگو می‌کنیم. وی معتقد است که خودروسازان از دریافت یوآن استقبال خواهند کرد، هر چند تبدیل این ارز هزینه‌بر است.
بانک مرکزی اعلام کرده که خودروسازان به فکر منابع جدید برای کسب تسهیلات باشند و بانک مرکزی به علت مشکلات موجود قادر به دادن تسهیلات جدید نمی‌باشد. البته گفته شده که خودروسازان می‌توانند ارزهای یوآن و روپیه دریافت کنند، نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟
موضوع پرداخت تسهیلات مصوبه ستاد اقتصادی سران قواست و بانک مرکزی باید آن را اجرایی کند. در این مصوبه آمده که ۴ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نیز به صورت ارزی پرداخت شود.

استقبال خودروسازان از دریافت تسهیلات به صورت یوآن

استقبال خودروسازان از دریافت تسهیلات به صورت یوآن


پیشنهاد شما به عنوان دبیر انجمن انجمن خودروسازان و به نمایندگی از خودروسازان به بانک مرکزی چیست؟
ما در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی با مرحوم نوربخش این مشکل را داشتیم. آنجا به مرحوم نوربخش اعلام کردیم که اگر قیمت ارز در موعد مقرر ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، خودروسازان زیان زیادی متحمل خواهند شد. در آن جلسه مرحوم نوربخش از صحبت‌های ما استقبال کرد و بخشنامه‌ای صادر کرد که جدا از میزان استفاده خودروسازان از تسهیلات ارزی، اگر این تسهیلات بیشتر از ۱۰ درصد افزایش یافت، با خودروسازان همان ۱۰ درصد محاسبه شود و اگر پایین‌تر بود همان قیمت باشد. حال که پیشنهاد یوآن و روپیه به خودروسازان داده شده، اگر در زمان سررسید نرخ ارز بیش از ۱۰ درصد باشد باید با نرخ ۱۰ درصد محاسبه شود، وگرنه خودروسازان متحمل ضرر زیادی خواهند شد. در حال حاضر این یک پیشنهاد معقولی بود که امیدواریم این فرمول اجرایی شود.

استقبال خودروسازان از دریافت تسهیلات به صورت یوآن

استقبال خودروسازان از دریافت تسهیلات به صورت یوآن


در حال حاضر میزان زیان خودروسازان چه مقدار است؟
زمانی که وزیر صمت اعلام کرد که قیمت خودروهای تحویلی بر اساس قیمت پایان دی ماه باشد به آقای جهانگیری نامه نوشتیم که این کار باعث زیان هنگفت می‌شود. صورت‌های مالی خودروسازان نیز نشان می‌دهد که هر شرکت بیش از ۷ هزار میلیارد تومان ضرر داده است. دولت نیز به استناد ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه و به استناد بند ۹۰ اصل ۴۴ موظف به پرداخت زیان خودروسازان است. بر اساس این دو قانون اگر دولت قیمت کالایی رو پایین‌تر از قیمت واقعی آن اعلام کند باید زیان آن را بپردازد.
آیا نامه‌ای که به آقای جهانگیری ارسال کردید به نتیجه‌ رسید؟
متاسفانه هنوز از سوی آقای جهانگیری پاسخی داده نشده است. ما هم می‌توانیم به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم که این کار دولت باعث وارد شدن خسارت به خودروسازان شده است و دولت به ما کمک زیان پرداخت کند. یعنی ما می‌توانیم به دیوان عدالت اداری بگوییم که این تصمیم دولت باعث بروز خسارت به خودروسازان شده و دولت به استناد دو ماده قانونی باید این خسارت را بپردازد.
آیا برای حل این موضوع راهکاری دارید؟
راهکار اول پرداخت کمک زیان از سوی دولت است و راهکار دوم که ما هم تمکین می‌کنیم دریافت وام است که البته باید وامی با تسهیلات معقول باشد و باعث مشکلات بیشتر خودروسازان نشود.
بانک مرکزی قصد دارد تسهیلات ارزی پراخت کند نه ریالی. اگر این تسهیلات ارزی باشد ممکن است خودروسازان به دلیل بحث باز پرداخت و مابه‌التفاوت آن از دریافت آن خودداری کنند؟
بانک مرکزی قصد دارد به روز و به تاریخ سررسید پول را پس بگیرد. اگر دلار ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت کنیم، از کجا می‌شود مطمئن شد که تا سال آینده دلار در همین قیمت بماند؟ آیا می‌شود اطمینان داد که خودروسازان متحمل خسارت نشوند؟ ما پیشنهاد دوره مرحوم نوربخش را ارائه می‌دهیم که از قیمت در زمان سررسید افزایش پیدا کرد، فقط تا ۱۰ درصد مابه‌التفاوت از خودروسازان دریافت شود.
ویرایشی

استقبال خودروسازان از دریافت تسهیلات به صورت یوآن

استقبال خودروسازان از دریافت تسهیلات به صورت یوآن


آیا یوآن و روپیه که از سوی بانک مرکزی اعلام شده به کار خودروسازان می‌آید؟
به کار خودروسازان می‌آید، اما تبدیل این ارزها هزینه‌بر است و این کار باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. تبدیل این ارزها به یورو حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه دارد. با این حال اگر این ارزها به نرخ روز محاسبه نشود و فقط با ۱۰ درصد مابه‌التفاوت محاسبه گردد مناسب خواهد بود در غیر این صورت خودروسازان متحمل زیان زیادی می‌شود.
گویا ایران در بانک‌های چین یوآن داشته باشد و بخواهد تهاتر انجام دهد. این را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مشکلی در رابطه با این موضوع وجود ندارد و تنها مشکل دریافت قیمت روز در زمان بازپرداخت است.
اگر بانک مرکزی فرمول زمان مرحوم نوربخش را قبول کند، یوآن چین تا چه حد به درد مشکلات خودروسازان خواهد آمد؟
اگر بانک مرکزی با این موضوع موافقت کند تا حدودی مشکلات ما در بحث تامین قطعات و مواد اولیه حل می‌شود.
آیا اینکار باعث از سرگیری تولید دوباره خودروهای چینی که متوقف شده بود، خواهد شد؟
بله، این مورد می‌تواند از اثرات مثبت یوآن باشد. هم بخش خصوصی هم خودروسازان بزرگ کشور محصولات چینی دارند. در حال حاضر تولیدات ما کاهش یافته و این تسهیلات می‌تواند صنعت خودرو که به صنعت پیشتاز معروف است را به حرکت در بیاورد و اگر این صنعت حرکت کند ۴۰ درصد صنایع دیگر نیز به حرکت درمی‌آیند.
خودروسازان کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد ورق تولیدی شرکت فولاد مبارکه رو خریداری می‌کنند، اگر تولید خودروسازان افزایش یابد، تولید آن‌ها نیز رونق می‌یابد. در مقابل عکس این موضوع نیز وجود دارد. باید قبول کرد که صنعت خودرو مانند نیرو محرکه عمل می‌کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/4/27
یه وقت نخواین مدیریت صحیح انجام بدید.خستتون میشه. اگه پول و ارز رو به اندازه کافی به گلدون هم بدن میتونه مدیریت کنه دیگه چه احتیاجی به شماست.

ما راضی به این همه ضرر و زیان و خستگی شما نیستیم. تعطیل کنید برید خونه باعث سردرد ما هم نشید.