موضوعات داغ

شیشه برخی خودروها در مواقع اضطراری به سختی می‌شکند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
انجمن اتومبیل آمریکا یا AAA، به تازگی اعلام کرده که روند رو به رشد ایمن سازی خودروها، موجب شده تا در نواحی جانبی از شیشه‌های لمینت استفاده شود، که در مقابل ضربه مقاوم هستند و در شرایط اضطراری، به آسانی شکسته نمی‌شوند. از شیشه‌های چندلایه که نسبت به سایر انواع شیشه مقاوم‌تر هستند، قبل‌تر در قسمت جلویی و عقبی خودرو استفاده می‌شد و تمایلی برای استفاده از آنها در شیشه‌های بغل وجود نداشت، چرا که ادعا می‌شد در صورت وقوع تصادف، خرد شدن شیشه‌های بغل نمی‌تواند آسیبی جدی را برای سرنشینان ایجاد کند.
اما افزایش وسواس خودروسازان و سایر موسسات ایمنی خودرو، موجب شده که این شیشه‌های چندلایه در پنجره‌های جانبی خودرو نیز مورد استفاده قرار بگیرند. حال انجمن اتومبیل آمریکا در این خصوص هشدار داده و می‌گوید از آنجایی که شکستن این شیشه‌ها سخت است، در برخی شرایط نظیر آتش سوزی یا غرق شدن خودرو، این پنجره‌های غیر قابل شکستن موجب محبوس شدن سرنشینان درون خودرو می‌شود. برای بررسی بیشتر، این انجمن تعدادی اتومبیل که ساخت دهه‌های مختلف بودند را مورد بررسی قرار داده و شرایط سختی را برای آنها تدارک دید. در حالیکه سرنشینان یک خودرو ساخت دهه 1970 می‌توانستند به راحتی پس از آتش سوزی یا غرق شدن از خودرو خارج شوند، این اتفاق برای خودرویی که در سال 2018 ساخته شده بود، تقریب غیرممکن بود.
بخشی از این سختگیری‌های دردسرساز، به مقررات سازمان ملی ایمنی ترافیک یا NHTSA در سال 2011 باز می‌گردد. این قوانین خودروسازان را ملزم می‌کردند تا پنجره‌های جانبی خودرو را مقاوم تر کنند و برای آنها ایربگ‌های جانبی در نظر بگیرند. نتایج فوق العاده این قوانین جدید، که منجر به کاهش 64 درصدی مرگ و میر در آزمون‌های تست تصادف می‌شد، NHTSA را دلگرم کرد، هر چند این نتایج مثبت تنها در حالتی رخ می‌دادند که سرنشینان در تصادف خودرو کاملا بر سر جای خود باقی بمانند، و برای سرنشینانی که کمربندهای ایمنی خود را نبسته‌اند، پیامدهایی همچون جراحات جزئی، صدمه‌های شدید و حتی مرگ در راه خواهد بود. البته این پنجره‌ها کار را برای دزدان سخت‌تر می‌کنند. انجمن اتومبیل آمریکا در این مورد اظهار می‌کند که بهتر است مالکان با نوع شیشه به کار رفته در پنجره خودروهای خود آشنایی داشته باشند تا در صورت وقوع حوادث، بتوانند به راحتی از خودرو خارج شوند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد