موضوعات داغ

بررسی قرارداد وزارت دفاع با خودروسازان

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
صنعت خودروسازی در کشور ما تا پیش از انقلاب در واقع به نوعی صنعت مونتاژ کاری و اسمبل خودرو بوده که در اوایل دهه هفتاد به صورت علمی و دقیق در راستای توسعه آن اقداماتی پایه ای صورت گرفت. چیزی که نتیجه آن فعالیت بیش از ۱۲۰۰ واحد کوچک و بزرگ قطعه سازی و زنجیره تامین است که در نهایت خودکفایی در صنعت خودروسازی را نزدیک کرده است.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به مشکلات فعلی صنعت خودروسازی وزارت دفاع به کمک خودروسازان آمده تا با یک قرارداد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان را در جهت تامین اقلام حساس که قابل تولید نیستند یاری کند. از جمله این اقلام می توان به قطعات ECU اشاره کرد که با محوریت شرکت صنایع الکترونیک ایران ساخته خواهند شد. امید می رود با ورود وزارت دفاع در حوزه صنعت خودروسازی آرزوی دیرینه این صنعت یعنی از بین رفتن وابستگی به خارج در تامین قطعاتی مانند ECU به واقعیت تبدیل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش با اشاره به مشکلات داخلی سازی قطعات مورد نیاز خودروسازان به آن ها توصیه کرد که با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اساتید همکاری و تعامل داشته تا بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند.
با توجه به گفته های سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صمت در حال حاضر در حدود ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی در داخل کشور تولید شده و امید می رود در آینده نزدیک این صنعت بتواند به رشد ۱۰۰ درصدی در خودکفایی برسد.
زرندی در این زمینه توضیح داد که اعمال مجدد تحریم ها علیه کشورمان می تواند زمینه مناسب برای خودکفایی و خروج از ضررهای وارده از جانب شرکت‌های خارجی باشد. البته لازم به یادآوری است خودکفایی کامل در صنعت خودرو نیازمند تکامل بخش‌های مختلف و صنایعی مانند فولاد، مس، آلومینیوم، پتروشیمی و نفت است. به عنوان نمونه برای تولید یک خودروی باکیفیت به ورق های کششی با استحکام بالا نیاز بوده که این ورقه ها در حال حاضر تنها از طریق واردات تامین می شوند. اما اگر صنایع فولاد و بالادستی به بومی‌سازی کامل برسند به طورطبیعی دیگر نیازی به واردات ورق های مذکور نبوده و علاوه بر این کاهش ارزبری نیز صورت می گیرد.
عادل پیرمحمدی معاون تحقیقات و مهندسی شرکت خودروسازی ایران خودرو در این زمینه عنوان می‌کند که نباید ارتباط با خودروسازان خارجی قطع شود بلکه با استفاده از تجربیات و انتقال دانش فنی خیلی زودتر می توان به اهداف تعیین شده دست پیدا کرد.
یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی در این زمینه معتقد است که در حال حاضر صنعت خودروسازی نیازمند تعریف یک پلت‌فرم مشترک بوده که تحقق این امر نیز نیازمند همکاری مشترک میان خودروسازان است. متاسفانه شرکت خودروسازی کشور در مجموع طراحی و تولید خودرو و قطعات آن ضعیف عمل کرده که خوشبختانه با ورود صنایع دفاع در بحث خودروسازی می‌تواند انتظار داشت که گام مهمی از نظر فناوری و زیرساخت‌های دیگر برداشته شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/21
٤٠ ساله قراره با استفاده از دانش و تجربيات ديگران سريعتر پيشرفت كنيد و نكرديد اما اونى كه با تكيه به زحمات خودش و بدون استفاده از پيشرفت ديگران تلاش كرد الان پيشرفته ترين دستاورد ها رو داره كه شما هم بهش نيازمند شده ايد