موضوعات داغ

سرنوشت مبهم خودروهای دیزلی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروهای دیزلی در طول یک تا دو دهه اخیر به عنوان جایگزین مناسب و پاک برای خودروهای آلاینده بنزینی محسوب می‌شد، اما در سال‌های گذشته و بعد از رسوایی خودروهای دیزلی فولکس‌واگن موسوم به فولکس گیت، فروش خودروهای دیزلی کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۱۵ پرونده رسوایی خودروهای آلاینده فولکس‌واگن برای اولین بار در ایالات‌متحده افشا شد. در این رسوایی مشخص شد که نرم افزار میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا دستکاری شده است.
خودروسازی فولکس‌واگن پس از این رسوایی به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محکوم و هنوز با مشکلات حقوقی در سراسر جهان روبه‌رو است. این شرکت ۲۲ میلیارد یورو برای پرداخت خسارات حاصل اختصاص داده است و همچنان متهم به آلودگی محیط زیست در جهان است.
این رسوایی که معروف به فولکس گیت بود، باعث شد که تمامی زیرمجموعه‌های فولکس‌واگن مانند آئودی و پورشه زیر سئوال روند و بازرسان ویژه بیشتر عملکرد شرکت آئودی را زیر نظر بگیرند و با انجام تحقیقات لازم، این شرکت خودروساز آلمانی را مورد جریمه قرار دهند.
طبق گزارش کارمگزین ، فروش خودروهای دیزلی در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۹ درصد افزایش داشت و این روند ادامه دار بود تا اینکه در سال ۲۰۱۱ به نقطه اوج خود رسید و رشد ۵۶ درصدی را به خود دید. اما بعد از رسوایی فولکس گیت در سال ۲۰۱۵، فروش خودروهای دیزلی به شدت کاهش پیدا کرد به گونه‌ای که در سال جاری میلادی به کمتر از ۳۰ درصد رسید.
بعد از این کاهش فروش، شرکت‌هایی که اقدام به ساخت و توسعه خودروهای دیزلی کرده بودند، با افت فروش و درآمد مواجه شدند و بسیاری از این شرکت‌ها از سال ۲۰۱۵ به بعد خط تولید خود را کاهش و متناسب با تقاضا در بازار جهانی اقدام به تولید و عرضه کردند.
خودروهای دیزلی در یکی دو دهه گذشته به عنوان جایگزینی مناسب برای خودروهای آلاینده بنزینی معرفی شدند و در بازار اروپا محبوبیت بی سابقه‌ای کسب کردند.
حال کارشناسان معتقد هستند که بعد از رسوایی فولکس‌واگن در موضوع خودروهای دیزلی معروف به فولکس گیت، آینده چندان درخشانی در انتظار خودروهایی دیزلی نخواهد بود و با وجود خودروهای بهتر و پاک مانند خودروهای هیبریدی، تمام برقی و الکتریکی، پلاگین هیبریدی دیگر فرصتی برای خودروهای دیزلی با آلایندگی بیشتر نیست. همچنین سهم فروش خودروهای دیزلی در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته و انتظار می‌رود تا ۱۰ سال آینده، خودروهای دیزلی دیگر هیچ مشتری نداشته باشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد