موضوعات داغ

متخصص باتری تسلا: باتری‌های لیتیوم یونی جدید بهتر از باتری‌های حالت جامد هستند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
طرفداران تسلا می‌دانند که جف دان و تیمش در دانشگاه دالهاوزی نزدیک هالیفاکس نوا اشکوشیا در پژوهش درباره باتری‌های لیتیوم یونی تخصص بالایی دارند. دان مدت‌ها در شرکت 3M مشغول کار بود، اما پس از به اتمام رسیدن قراردادش به شرکت خودرویی-فناوری-انرژی تسلا پیوست.
سال‌ها بهترین پیشرفت در زمینه باتری‌ها تولید باتری‌های حالت جامد برای جایگزینی الکترولیت‌های مایع در سلول‌های قدیمی با مواد جامد بود. تولید باتری‌های حالت جامد ارزان‌تر، تراکم انرژی آن‌ها بیشتر و عمر آن‌ها بیشتر از باتری‌های لیتیوم یونی مرسوم است.
همچنین احتمال آتش گرفتن و انفجار باتری‌های حالت جامد در صورت گرم شدن خیلی کمتر است. این یعنی سازندگان خودروهای الکتریکی می‌توانند سیستم‌های خنک کننده ساده‌تر و ارزان‌تری برای خودروی خود بسازند که هزینه تولید خودروی الکتریکی را کاهش می‌دهد. این همچنین باعث می‌شود صاحبان خودروهای الکتریکی هیچ نگرانی بابت انفجار خودروی خودشان در گاراژ نداشته باشند، اتفاقی که چند هفته پیش برای صاحب یک هیوندای کونا الکتریکی در کانادا رخ داده بود.
پژوهش جدیدی که توسط دان و تیمش منتشر شده نشان می‌دهد آن‌ها موفق به تولید سلول لیتیوم یونی جدیدی شده‌اند که احتمالا عملکرد بهتری از باتری‌های حالت جامد داشته باشد. چکیده گزارش این پژوهش به صورت زیر است:
باتری‌هایی با آند لیتیوم- فلزی به عنوان بادوام‌ترین فناوری آینده محسوب می‌شوند، که تراکم انرژی بیشتری از باتری‌های لیتیوم یونی دارند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند برای سلول‌های لیتیوم- فلزی، الکترولیت مایع معمول استفاده شده در باتری‌های لیتیوم یونی باید با الکترولیت‌های حالت جامد جایگزین شوند تا لیتیوم لازم برای چرخه پایدار حفظ شوند.
مواد خاصی مثل استالاگمیت‌ها وجود دارند که می‌توانند به عایق باتری‌ها نفوذ کنند و باعث اتصال کوتاه و اشتعال شوند. از بین بردن آن‌ها گام بلندی به جلو مخصوصا در تولید خودروهای الکتریکی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد