موضوعات داغ

تکنولوژی غیرواقعی، عدم استقبال خریداران، فرجام موتورسیکلت انژکتوری

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
موتورسیکلت‌های کاربراتوری، به عنوان یکی از مقصران اصلی آلایندگی شهرهای بزرگ شناخته ‌می‌شوند و خطرات محیط زیستی آن‌ها، دولت را مجبور کرد تا در سال 95، تولید و شماره گذاری هرگونه موتورسیکلت کاربراتوری را ممنوع اعلام کند. هدف این کار، تولید موتور سیکلت‌های انژکتوری و جایگزین کردن آن‌ها با نمونه‌های کاربراتوری برای کاهش آلودگی هوا بود، اما این طرح در عمل با مشکلاتی روبرو شد. تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری به کندی پیش می‌رفت و روند حذف موتورهای کاربراتوری از سطح شهر، کار چندان آسانی نبود. در همین زمینه، خبرگزاری گسترش نیوز، مصاحبه‌ای را با حبیب الله محمودان، نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت صورت داده است.
به بیان محمودان، بزرگترین مشکل صنعت موتورسیکلت در حال حاضر، بومی نشدن فناوری ساخت موتور سیکلت انژکتوری در کشور است. فناوری استفاده شده در ساخت این وسایل نقلیه واقعی نیست و روند تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری، به صورت اجباری و وارداتی است. به بیان وی، بهتر بود که عدم پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در چند شهر بزرگ اجرا می‌شد و از این موتورها در مناطق روستایی و حومه شهر استفاده می‌گردید، چرا که جا انداختن یکباره موتورسیکلت انژکتوری به جای موتورسیکلت کاربراتوری، کاری امکان ناپذیر است که نتیجه آن، افت شدید تولید موتورسیکلت در کشور بوده است. به بیان محمودان، مردم تشخیص داده‌اند که استفاده از موتورسیکلت انژکتوری، و تعمیر و نگهداری آن، کار چندان ساده‌ای نیست، به همین دلیل استقبال از این گونه وسایل ضعیف بوده است. متاسفانه ما نتوانسته‌ایم به اندازه‌ای که در صنعت خودروهای انژکتوری پیشرفت کرده‌ایم، در تولید موتورسیکلت هم پیشرفته داشته باشیم. لازم به ذکر است که فناوری ساخت موتورهای انژکتوری در دو همسایه غربی و شمالی کشورمان، یعنی ترکیه و روسیه، بومی سازی شده است.
موتورهای کاربراتوری

موتورهای کاربراتوری

فقر تکنولوژی در زمینه ساخت موتورهای برقی، به مراتب بیشتر از موتورسیکلت‌های انژکتوری است و شرکت‌های ایرانی تنها مونتاژکارانی هستند که موتورهای برقی را بدون اطلاع از جزئیات فنی، تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند. قیمت بالای این موتورسیکلت‌ها و محدودیت برد آنها، به همراه هزینه‌های سنگین تعویض باتری‌ها، از عوامل عدم موفقیت موتورسیکلت‌های برقی در بازار کشورمان محسوب می‌شود. در مورد موتورسیکلت‌های وارداتی یا خارجی‌های مونتاژ شده نیز، فناوری ساخت این موتورها و قطعات یدکی آنها به کشور وارد نشده و بعضا شاهد آن هستیم که قیمت قطعات موتورسیکلت‌ها، بیشتر از قیمت قطعات خودروهاست.
گفته می‌شود که میزان آلایندگی موتورهای کاربراتوری، 7 الی 10 برابر خودروهای انژکتوری معمول کشور است و این جمله زمینه ساز برخورد با تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری شده است. محمودان با اتکا به مقایسه حجم موتور، میان یک موتورسیکلت معمولی 125 سی سی و یک پژو 1600 سی سی، این جمله را قبول ندارد و البته مخالف آلاینده بودن این موتورها نیز نیست. با این وجود، قیمت موتورسیکلت‎های انژکتوری نسبت به کاربراتوری، معمولا 4 یا 5 میلیون تومان گران‌تر است و مشتریان نیز خواهان آن هستند تا کمک هزینه‌ای برای تبدیل موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری پرداخت شود. ارزان ترین موتورسیکلت‌های بازار در حال حاضر، حدود 12 الی 13 میلیون تومان قیمت دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد