موضوعات داغ

ابهام در صدور مجوز ۲ ماهه تردد خودروهای مناطق آزاد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
چند روز پیش بود که با توافقات بین مناطق آزاد، گمرک و استانداری، مجوز تردد خودروها از دو منطقه آزاد کیش و اروند به دو ماه افزایش یافت، اما بعد از این اتفاق پلیس راهور این جریان را تخلف دانست و دستور توقیف برخی از خودروها را صادر کرد. بعد از این ماجرای پر از ابهام تا کنون گمرک و مناطق آزاد توضیحی در اینباره ارائه نداده‌اند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، بر اساس قانون خودروهای مناطق آزاد برای تردد در سرزمین اصلی نیاز به طی فرآیند دریافت مجوز یا به عبارتی مرخصی دارند. برای تردد این خودروها در سرزمین اصلی یک مدت زمان یکماه در نظر گرفته شده که اخیرا مجوزهای پیوسته و ناپیوسته‌ای در دو منطقه آزاد با مهلت دوماه صادر شده که این موضوع حواشی را در پی داشته است.
ماجرا از آنجا آغاز شد که سردار هادیان‌فر رئیس پلیس راهور ناجا صدور مجوز دوماه برای تردد خودروهای منطقه آزاد کیش را تخلف دانست و دستور توقیف این خودروها را صادر کرد. به گفته وی ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور به جز خودروهای آمریکایی و خودروهای خاص مانند لامبورگینی و بوگاتی و خودروهای طلایی رنگ به کشور بلامانع است و خودروهای کشورهای همسایه که در کشور تردد می‌کنند نیز برای گردشگری بوده و مانعی برای تردد آنها نیست.
حال پس از این ماجرا و تخلف گمرکی انجام شده برای صدور مجوز دوماه، مسئولان گمرک تا کنون واکنشی نشان نداده‌اند. اطلاعات به دست آمده نشان از توافقات بین گمرک، منطقه آزاد کیش و استانداری است که در آن زمان صورت گرفته و در حال انجام است، حتی اگر پلیس راهور آن را تخلف اعلام کرده باشد.
بعد از زمانی کوتاه از ماجرای تردد دوماه برای خودروهای منطقه آزاد کیش، شریعتی استاندار خوزستان نیز خبر از تردد دوماه برای خودروهای پلاک اروندی داد و نشان می‌دهد که با موافقت گمرک صورت گرفته است. به گفته استاندار خوزستان به علت آب و هوای استان خوزستان و در راستای رفاه حال شهروندان و درخواست‌های مکرر در این زمینه، افزایش زمان مرخصی برای خودروهای پلاک اروند مورد موافقت قرار گرفته است.
البته شرایط مرخصی برای مناطق آزاد کیش و اروند با هم متفاوت است. برای خودروهای منطقه آزاد کیش مجوز تردد پیوسته دوماه و برای خودروهای پلاک اروند با فاصله زمانی حداقل یک ماه و دو مرتبه در سال صادر شده است.
بعد از این مباحث، هنوز مسئولان گمرک و مناطق آزاد در اینباره توضیحی نداده‌اند و این ابهامات همچنان رفع نشده است.
نکته جالب در صدور مجوز تردد دوماه برای این دو منطقه آزاد این است که پلیس راهور در جریان موضوع نبوده و اقدام به توقیف برخی از این خودروها کرده است. همچنین چرا این مجوز شامل سایر مناطق آزاد نشده است؟ ابهاماتی که همچنان از سوی مسئولان گمرک و مناطق ازاد پاسخ داده نشده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد