موضوعات داغ

خودرویی که با ۱.۸ میلیون تومان آمد با ۵۰ میلیون تومان می‌رود

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
پراید خودرویی است که از سال 1372 به منظور جایگزینی پیکان راهی جاده های کشور شده و حالا به نظر می رسد که به انتهای عمر خود رسیده و زمزمه های جدی ای در خصوص عدم شماره گذاری آن از سال آینده به گوش می رسد.
به نقل از خبرآنلاین، در ابتدای دهه هفتاد این خودرو با برچسب قیمتی بین یک میلیون و 870 هزار تا 2 میلیون و 200 هزار تومان در بازار کشورمان عرضه می شد.
با خداحافظی پیکان از خط تولید در سال 1383، پراید سلطان بی بدیل جاده‌های کشورمان شد اما تفاوت پیکان و پراید تفاوتی غیر قابل چشم‌پوشی است.
دوره ای از عمر پیکان، این خودرو القابی نظیر خودروی ملی را به خود اختصاص داده و در مدل های مختلف در بازار عرضه شد اما پراید همواره مورد انتقاد خریداران و کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفته و اختصاص القابی همچون ارابه مرگ به خصوص در سال های اخیر کاملا نمایانگر میزان محبوبیت این خودرو است.
این اما همه ماجرای پراید نیست، اتفاقا این خودرو از مرزهای ایران عبور کرده و در سوریه و عراق طرفداران ویژه‌ای یافت. هرچند همواره تفاوت قیمت‌های صادراتی با قیمت فروش داخل به دغدغه‌ای جدی برای افکار عمومی بدل می شد.
اولین نشانه های قهر عمومی با پراید به اوایل دهه 90 و بحران ارزی آن زمان باز می گردد. قیمت این خودرو به یکباره از حدود 8 میلیون تومان به بالای 20 میلیون تومان رسیده و در واقع پراید نمادی شد برای لقب لاکچری تقلبی.
در سال گذشته هنوز مردم با قیمت 20 و خورده ای میلیونی پراید کنار نیامده که با پیش آمد مجدد بحران ارزی یکباره قیمت ارزان ترین خودروی داخل به بالای 50 میلیون تومان رسید.
در حالی که اعتراضات نسبت به قیمت بالای این خودرو ادامه داشت قیمت‌های متفاوتی به عنوان قیمت تمام شده پراید اعلام می‌شد، از 36 میلیون تومان تا 43 میلیون اما رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت تمام شده پراید 111 را حدود 35 تا 36 میلیون تومان اعلام کرد.
نکته جالب توجه آن است که براساس صورت‌های مالی سایپا در سال گذشته حتی این برچسب قیمتی نیز نمی تواند سودی را از آن جیب سایپا کند و تولید پراید، 850 میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته است.
خودرویی که با برچسب قیمتی یک میلیون و هشتصد هزار تومان به بازار ایران سلام کرد، در آستانه قیمت 50 میلیون تومان قرار گرفته و به نظر می رسد که زمان خداحافظی آن فرا رسیده است اما همچنان مشکلات صنعت خودروسازی کشورمان پابرجا بوده و به نظر نمی رسد با نحوی مدیریت فعلی و خداحافظی از پراید و حتی جایگزین های بعدی آن مشکلی حل شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/3
آخی! فقط همش 25 برابر شده! چیزی نیست که! هنوز خیلی مونده به ونزوئلا برسیم!