موضوعات داغ

طرح واردات خودرو از مناطق آزاد، از واردات خودروهای دست دوم تا دپو وارداتی ها

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته‌های مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از دولت خواسته شده تا واردات خودرو بدون انتقال ارز و با منشا ارز خارجی را برای شرکت های نمایندگی رسمی و وارد کنندگان امکان پذیر باشد. بدین طریق خرید خودرو خارجی با خروج ارز از کشور همراه نبوده و تبعات منفی ممنوعیت واردات خودرو همچون توقف روند اسقاط خودروهای فرسوده و آلاینده نیز از بین خواهد رفت.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، عده ای از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که با ممنوعیت واردات خودرو بیش از ۲۵ هزار ثبت سفارش در خصوص خرید خودروهای خارجی معطل مانده و کمبود عرضه در بازار خودروهای خارجی در مقابل افزایش تقاضا، فنر قیمتی را برای جهشی دیگر متراکم کرده است. به این ترتیب دولت باید برای تعدیل این فشار چاره اندیشی کند.
مرتضی پاشایی دبیر شورای عالی مناطق آزاد عنوان کرد مصوبه‌ای را از سوی این شورا برای واردات خودرو از مناطق آزاد به دولت ارسال کرده‌ایم و مراجع مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک هم موافقت خود را برای آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار اعلام کرده‌اند.
مشاور رئیس‌جمهور نیز گفته های دبیر شورای عالی مناطق آزاد را تایید کرده و افزود مصوبه مذکور که در قالب طرح اجرایی به‌دولت ارسال شده، درحال کارشناسی است و به‌زودی و پس از تایید آن در دولت اجرایی خواهد شد.
صادق جلالی، مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش درهمین خصوص اعلام کرد براساس مصوبه فعلی هیات‌وزیران، مدت ماندگاری خودرو برمبنای ارزش دلاری خودرو هنگام ورود به‌کیش محاسبه می‎شود. قانون، تلقی استهلاک خودروهای وارداتی 12 تا 16 هزار دلاری را 13 سال، خودروهای 16 تا 20 هزار دلاری را 14 سال و خودروهای 20 تا 50 هزار دلاری را 15 سال مشخص کرده است. همچنین مدت ماندگاری خودروهای گران‌قیمت بالای 50هزار دلار نیز 20 سال تعیین شده است. این مدت ماندگاری خودروها مشروط به‌دریافت معاینه فنی و نظر کمیته فنی متشکل از پلیس راهور، مدیر اجتماعی و مدیر توسعه تجارت سازمان منطقه آزاد کیش است.
در حالی بر اساس قانون خودروهای بسیار با کیفیت، با دوام و کم استهلاک خارجی ای که بیش از ۵۰ هزار دلار ارزش دارد، نمی توانند بیشتر از ۲۰ سال در مناطق آزاد تردد کنند که می توان این خودروها را برای فروش در دیگر مناطق کشور عرضه کرده و از اسقاط آنها در خارج از مرزهای جلوگیری کرد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن انتقاد از عدم تمدید فرصت مربوط به ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور عنوان کرد که در حال حاضر بازار مناطق آزاد نیز دچار رکود تورمی شده و اگر دولت با طرح واردات خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار موافقت کند اندکی از التهابات این بازار کاسته می شود. مکاتباتی از جانب انجمن واردکنندگان خودرو با رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صمت در این راستا صورت پذیرفته که البته پاسخی در این زمینه دریافت نشده است. ممنوعیت واردات خودرو در طی دو سال و نیم گذشته سبب شده که حدود هفت هزار دستگاه خودرو در گمرکات مناطق مختلف کشور باقی مانده و هزینه زیادی را برای مالکان آنها به همراه داشته باشد. این درحالی است که استهلاک این خودروها پس از گذشت دو سال از مدل ساخت، باعث به‌وجود آمدن ضرر هنگفتی برای مالکان آن شده است..

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/11
معلوم نیست چه خبره که :/