موضوعات داغ

بدهی‎های خودروسازان به 80هزار میلیارد تومان رسیده است

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
در شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشورمان، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، بانک‌ها و مشتریان آن ها روز به روز در حال افزایش بوده و در این شرایط چند راه بیشتر پیش روی خودرو سازان نیست. آنها ناچارند یا اموال مازاد و غیر مازاد خود را فروخته و یا اقدام به واگذاری سرمایه گذاری های اشتباه خود کنند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، از طرفی دولت نیز چندان امکان ارائه تسهیلات به خودروسازان را نداشته و خودروسازان هم نمی توانند روی بازار سرمایه به منظور دریافت نقدینگی و پرداخت بدهی قطعه‌سازان حساب باز کنند.
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این زمینه عنوان کرد: «خودروسازها باید از محل فروش اموال و دارایی‌های مازاد خود مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند.»
اما این اموال مازاد و غیرمازاد چه بوده و دارایی های خودروسازان چیست؟
محمدرضا منصوری اظهار می‌کند: «دو شرکت بزرگ خودروسازی، درآمدزا بودند که به‌زیان انبوه رسیدند و این زیان انبوه خود را باید از محل فروش اموال مازاد همچون شعبه‌های خارج از کشور، انبارهای بی‌حدوحصر اطراف تهران و زمین‌های مازادشان جبران کنند تا از ناحیه آن مطالبات قطعه‎سازان را نیز پرداخت کنند.»
در خصوص اموال مازاد تمامی مدیران حال و ادوار گذشته صنعت خودروسازی باید پاسخگو باشند که چرا بخش بزرگی از نقدینگی این صنعت را به سمت سرمایه گذاری های غیر مولد، خرید سهام شرکت‌های عمدتا زیان ده و همچنین خرید زمین و املاک هدایت کرده اند. در حال حاضر نقد کردن این دارایی‌ها به‌دلیل تورم بالا و افزایش شدید قیمت‌ها بسیار سخت‌تر شده است و فروش زیر قیمت این دارایی‌ها هم شائبه تقلب را ایجاد می‌کند.
منصوری درادامه با بیان اینکه مجلس شورای‌اسلامی خواهان پرداخت مطالبات قطعه‎سازان از سوی خودروسازان است، می‌گوید: «بدهی خودروسازان به‌رقمی بالغ بر 80هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم بسیار بالایی است. از این رو خودروسازان یا باید اعلام ورشکستی کنند یا اموال مازاد را بفروشند و مدیریت هزینه کنند.»
پیش از این رقم بدهی های خودروسازان چیزی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود. بدهی که خودروسازان برای پرداخت آن نه تنها باید نسبت به فروش اموال مازاد خود اقدام می کردند که می بایست در زمینه کاهش همه جانبه هزینه ها و جلوگیری از تحمیل هزینه های گزاف دیگر نیز برنامه ریزی می کردند. حالا با اعلام رقم جدید 80هزار میلیارد تومانی معلوم نیست که خودروسازان چگونه می بایست نسبت به پرداخت این بدهی اقدام کنند. این رقم هنوز از سوی خودروسازان یا وزارت صمت تایید یا تکذیب نشده است.
این نماینده مجلس بااشاره به هزینه‌هایی که به خودروسازان تحمیل شده است، در پیشنهادی به‌مدیرعامل جدید ایران‌خودرو می‌گوید: «به‌رئیس جدید ایران‎خودرو پیشنهاد می‌کنم تقاضا و سفارش هیچ مسئولی را برای به‎کارگیری نیروی جدید دراین مجموعه اجابت نکند. ایران‎خودرو دردوران ورشکستگی بین چهار الی پنج هزار نیرو استخدام کرد و این موضوع را همه مسئولان می‌دانند.»
منصوری تصریح می‌کند: «مدیرعامل ایران‎خودرو باید با شیوه بهره‌وری آشنایی کامل داشته باشد، خریدهای خارجی را متوقف کند و قطعات مورد نیاز را از قطعه‎سازان فعال درکشور خریداری کند.»
وی با بیان اینکه درآمد مجموعه‌ای مثل ایران‎خودرو هم‎اکنون باید صرف پرداخت مطالبات قطعه‎سازان و بانک‌ها شود، اظهار می‌کند: «با مدیریت هدفمند مشکلات خودروسازی مرتفع شده و به‌مرور زمان این خودروسازی بزرگ به‌یک مجموعه سودده تبدیل خواهد شد.»
بسیاری از کارشناسان راه حل برون رفت از شرایط فعلی را ایجاد یک ساز و کار مشخص و شفاف در زمینه خرید قطعات از قطعه‌سازان می دانند. ایجاد هلدینگ‌های بزرگ که منافع قطعه‌سازان ریزو درشت را تامین کند، می‌تواند بحث خرید قطعه‌ از سوی خودروسازان و توزیع این خرید را تامین کند.
این درحالی است که منصوری درخصوص واردات برخی قطعات از سوی خودروسازهای بزرگ باوجود تولید مشابه داخلی آن و البته با همان کیفیت خارجی می‌گوید: «متاسفانه براساس برخی منافع درخودروسازی‌ها به‎جای استفاده از توان تولید قطعه‎سازان داخلی به‌واردات قطعات روی خوش نشان داده‎اند.»
منصوری می‌افزاید: «مثلا یکی از همین شرکت‌های خودروسازی تولید یک قطعه را به یک شرکت خاص داده و حاضر نشده است پنج الی ده‌درصد آن قطعه را به‌کسی که درتولید آن قطعه سرمایه‎گذاری کرده بدهد که امیدواریم این مسائل به‎زودی تمام شود.»

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/11
الهی شکر
1398/6/11
چرا کسی نیست جلوی این شرکتهای نحص و سرطانی را بگیرد. حسن فعالیتشان چیه؟ ایا واقعا اینا 80 هزار کارگر دارند که 80 هزار میلیارد تومان بده کاری درست کرده اند. حواسمان باشد این بدهی این سرطانها است چقدر فروختند به سه برابر قیمت و در خیلی مواقع تحویل هم ندادند به کنر! چقدر ادم کشتند که حتی قتل سالانه اینها از یک جنگ تمام عیار هم بالاتره! چقدر از ملت را معلول و خانه نشین کرده اند؟! واقعا به عنوان یک شهروند ایرانی ادامه فعالیت این سرطانها برام سواله ولی هیچ کس جواب قانع کننده ای نداره که بده!! جهان سوم جایی که دو شرکت سرطانی جان مال و ملت را به یغما می برد ولی معدودی چون منتفع میشن انها به اسیبشان ادامه می دهند!