موضوعات داغ

مزدا بر روی سوخت طبیعی الهام گرفته از ریزجلبک تحقیق می‌کند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
با افزایش سرعت پیشرفت فناوری خودروهای برقی و متنوع شدن آن‌ها، بسیاری از خودروسازان اکنون در پی توسعه این محصولات هستند. مزدا نیز همانند دیگر خودروسازان جهانی، به دنبال افزایش سهم خودروهای برقی در بین محصولات خود است، اما از سوی دیگر، تمایلی به کنار گذاشتن پیشرانه‌های احتراق داخلی ندارد. در تازه ترین بخش از تلاش‌های این شرکت ژاپنی، مزدا اعلام کرد در حال تحقیق بر روی یک سوخت طبیعی برگرفته از ریزجلبک است.
مزدا بودجه لازم برای تحقیق و توسعه در این مورد را در اختیار موسسه فناوری توکیو، که عمدتا بر گیاه شناسی تمرکز دارد، قرار داده است. دانشگاه هیروشیما نیز که در زمینه مطالعات میکروارگانسیم فعالیت دارد، در این پروژه همکاری دارد. ایده اولیه این پروژه، استخراج سوخت‌های زیستی از میکروجلبک هاست. این سوخت کربن دی اکسید را تولید می‌کند، که این گاز خروجی نیز توسط جلبک‌ها جذب شده و در چرخه فتوسنتز به کار گرفته می‌شود.
ریزجلبک‌ها می‌توانند در زمین‌های نامناسب برای کشاورزی رشد کنند، به حداقل منابع آب برای رشد نیاز دارند، و سوختی کاملا تجزیه پذیر و سازگار با محیط زیست تولید می‌کنند. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، اگر تمام سوخت مورد نیاز خودروهای این کشور از طریق ریزجلبک‌ها تهیه شود، فقط به زمینی معادل 0.42 درصد کل خاک آمریکا برای کشت آنها نیاز است. این میزان زمین تقریباً 4.1 میلیون کیلومتر مربع از خاک آمریکاست. مزدا پیش بینی می‌کند در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه، سوخت برگرفته از کربن به تدریج جایگزین بنزین خواهد شد تا زمانی‌که تمام خودروهای درون سوز، از سوخت برگرفته از ریزجلبک استفاده کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد