موضوعات داغ

روشی نوین برای جلوگیری از دستکاری کیلومترشمار خودروها

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
دستکاری کیلومترشمار خودروها، همواره به عنوان معضلی برای خرید و فروش خودرو محسوب شده و روش‌های گوناگونی برای جلوگیری از این تخلف، اختراع شده است. به تازگی محققان پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس، با استفاده از دوربین‌های پلاک خوان، روشی را برای جلوگیری از دستکاری کیلومترشمار خودروها ارایه کرده‌اند که علاوه بر این مزیت، می‌تواند در اخذ مالیات و عوارض از خودروها و کاهش سفرهای غیرضروری نیز موثر واقع شود.
مجری این طرح، دکتر سارا ابراهیمیان، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، گران بودن و احتمال دستکاری تجهیزات GPS مورد استفاده جهت جلوگیری از دستکاری کیلومترشمار خودروها را دو عامل منفی برای استفاده از روش متداول ذکر کرد و ادامه داد: در این مطالعات روشی را ارائه کردیم که بدون استفاده از کیلومتر شمار و یا GPS تنها با استفاده از دوربین‌های پلاک‌خوان قادر هستیم میزان پیمایش خودروها را به دست ‌آوریم.
در این روش، تنها اطلاعات مورد نیاز، محل پارک خودروهاست و پس از عبور خودرو از جلوی دوربین‌های پلاک خوان، مسیرهای عبوری پردازش شده و میزان مسافت طی شده هر خودرو بدست می‌آید. ابراهیمیان در ادامه افزود: برای پیدا کردن میزان پیمایش دقیق خودروها از تعدادی الگوریتم‌های کاهش خطا استفاده کردیم تا بتوانیم برخی خطاهای محاسباتی ناشی از تعدد مسیرها مابین دو دوربین و همچنین خرابی احتمالی برخی دوربین‌های دخیل در محاسبات را کاهش دهیم و بررسی‌های ما نشان داد که این الگوریتم‌ها قادر هستند میزان پیمایش را با دقت بالا برآورد ‌کنند.
همانطور که گفتیم، این روش به غیر از مشخص کردن کارکرد واقعی خودروها، مزایای دیگری نیز دارد. با استفاده از این روش، می‌توان عوارض و مالیات خودروها را بسته به کارکرد آن‌ها تعیین کرد، که این کار به سهم خود موجب کاهش سفرهای غیرضروری، کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات خواهد شد. همچنین این روش، راهکاری برای بررسی کیفیت قطعات مورد استفاده در خودروهاست، چرا که هر قطعه فنی عمر مشخصی دارد و در صورتی که قطعات زودتر از موعد مستهلک شوند، می‌توان با این روش، استهلاک زودتر از موعد آنها را بررسی کرد.
در ابتدا به نظر می‌رسد که برای اجرایی شدن این طرح، نیاز به نصب دوربین‌های زیادی باشد، اما مجری طرح نظری خلاف این عقیده دارد.در عین حال، اینکه دوربین‌ها در چه مکانی نصب شود تا بتوان با دقت بالا میزان پیمایش را محاسبه کرد، یکی از موضوعات پژوهشی در این طرح بوده است و تا حد زیادی انجام شده؛ ولی بررسی‌های ما نشان داد که برای این منظور نیاز به تعداد دوربین‌های زیادی نیست. این طرح به صورت آزمایشی در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اجرا شده و نتایج آن، حاکی از دقت بالای این روش در اندازه گیری کارکرد واقعی خودروهاست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد