موضوعات داغ

طرح ممنوعیت تردد خودروهای پلاک شهرستانی در تهران کلید می خورد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها معابر تهران با ترافیک سنگین روبه رو است و با شروع سال تحصیلی جدید و کوتاه شدن روز، این ترافیک سنگین تر هم خواهد شد. این ترافیک در برخی ساعات به حدی سنگین می شود که شهروندان برای طی مسیر 20 دقیقه ای حدوده دو ساعت زمان صرف می کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از عوامل ترافیک تهران می توان به کمبود و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی، فقدان ایستگاه های مترو در تمامی سطح شهر و... اشاره کرد. اما در این میان یکی از عوامل مهم ترافیک تهران تردد خودروهای پلاک شهرستانی است که به اندازه تمامی خودروهای پلاک تهران از مبادی مختلف وارد تهران می شوند. بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در ورودی های تهران از جمله اتوبان تهران - کرج، جاده مخصوص کرج، بزرگراه آیت الله سعیدی و فتح به سمت تهران در صبح و عصر ترافیک سنگین وجود دارد.
در این میان هستند خودروهای پلاک شهرستانی که از تهران خارج نمی شوند و صاحبان آنها با اقامت در تهران پدیده خودروخوابی را به وجود آورده اند و در خیابان ها مسافرکشی می کنند. این خودروها علاوه بر ترافیک و آلودگی هوا و صوتی، مشکل جای پارک را هم در تهران رقم زده اند و دست آخر نیز عوارض سالانه خود را به حساب شهرداری صادر کننده پلاک شهر خود واریز می کنند.
شاید با اجرای طرح محدودیت ورود پلاک شهرستانی به پایتخت مشابه طرح کاهش آلودگی بتواند تا حدی از میزان ترافیک و آلودگی هوا بکاهد.
لزوم بررسی پرداخت عوارض خودروهای پلاک شهرستانی
میر لوحی عضو شورای شهر تهران معتقد است که تردد 15 روز رایگان در هرفصل برای پلاک های شهرستان برای جلوگیری از ورود بی ضابطه این خودروها باید در تمام شهر اجرایی شود. این بدان معناست که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیه 20 روز در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی نیز برای ورود به تهران دارای سهمیه مشخص در هر ماه یا فصل باشند.
میر لوحی در ادامه می گوید: چنین طرحی برای شهر تهران ضروری است و خودروهای پلاک شهرستانی که بیش از حد مجاز در تهران تردد می کنند باید هزینه مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند. وی ادامه داد: ظرفیت تردد در تهران 1 میلیون خودرو است، اما در حال حاضر 5 میلیون خودرو در تهران تردد می کنند.
عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان داشت: در حال طراحی ساز و کاری هستیم تا خودروهای پلاک شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند. در این طرح که به نام پیمایش خواهد بود، کسانی که از شهرستان به تهران می آیند، می توانند به مقدار مشخصی در تهران تردد داشته باشند.
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در واکنش به سهمیه بندی ورود خودروهای پلاک شهرستانی به تهران گفت: در رابطه با این موضوع نمی توانم نظر بدهم. این یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید تصمیم بگیرد، زیرا اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می کند.
اجرای این طرح به صلاح نیست
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بدون رد یا مخالفت با این پیشنهاد، اظهار داشت: اجرای این طرح را در شرایط کنونی به صلاح نمی دانم.
وزارت کشور با ایجاد محدودیت برای پلاک شهرستانی ها موافق است
مهدی جمال نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری های کشور در این رابطه بیان داشت: نظر ما در این رابطه مساعد است و برای عملی شدن آن همکاری می کنیم. این یک پیشنهاد خوب است و خودروهای که از شهرستان ها به تهران می آیند باعث افزایش آلودگی و ترافیک می شوند.
محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیزدر رابطه با این طرح پیشنهادی گفت: با این طرح موافقم، اما برای اجرای آن زیرساخت های زیادی باید فراهم شود و تهران به مانند گذشته چند دروازه ندارد که بتوان از این طریق عبور و مرور را کنترل کرد.
حق انتخاب با مردم است
شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در رابطه با این پیشنهاد در شورای شهر یک همگرایی و مطالبه نسبی وجود دارد گفت: آنچه عملیاتی کردن این پروژه را کند کرده، ضعف حمایت های مردمی و نهادهای بالادستی مانند وزارت کشور است. وی ادامه داد: از آنجایی که اجرای این طرح برای شهروندان تهرانی نافع بود و ضرری ندارد و باعث سهولت در تردد آنها خواهد شد، حمایت مردمی از این طرح بهانه مناسبی برای به تاخیر انداختن آن نیست. وزارت کشور به عنوان نهاد بالادستی یا باید تهران را از آلودگی و ترافیک برهاند و یا در برابر ورود بی هزینه خودروهای پلاک شهرستانی به تهران تسلیم شود.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/26
جهت اطلاع کمی به شهرستان های ایران علی الخصوص در استان های ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بزنید تا وضعیت اشتغال جوانان را ببینید.
بیکاری در شهرستان ها علی الخصوص استان های مذکور بیداد می‌کند.
وگرنه جوانان شهرستانی اگر کار داشتند به مسافر کشی در تهران روی نمی‌آورند.
1398/6/28
بله دقیقا
منابع طبیعی و... استان های دیگه استفاده بشه و امکانات فقط برای پایتخت باشه
اونوقت حق ورود هم نداشته باشی به پایتخت؟
اگه امکانات و....همه یه جا متمرکز نبود ، کسی دلش نمی خواست مهاجرت کنه
1398/6/27
تهران و ترافیکش با محدود کردن تردد پلاک شهرستانی ها رفع نمیشه.همین پلاک تهرانی ها مگه نیستن که تموم جاده شمال رو مسدود میکنن.؟ خب پس ما شمالی ها هم همینکارو بکنیم دیگه.چرا از تهران میان پدر جاده و ترافیک و محیط زیست رو‌ در میارن هیچکس حرفی نرنه
1398/6/27
اقدامی لازم و ضروری که هر چند کمی دیر شده ولی بالاخره هر جا جلوی ضرر رو بگیری منفعته!خداوکیلی چه معنایی داره هر کی از هر کجایی وقتی رونده و مونده میشه میکنه میاد تهران مسافرکشی و باربری؟!؟باید هرگونه مهاجرت غیرضروری به پایتخت ممنوع بشه تا ملت واستن سرجاشون و برای عمران و آبادانی شهر خودشون تلاش کنند.
در گام بعدی می بایست قوانین اعطای پلاک شهربانی تهران از ارائه قبض آب و برق که خیلی راحت بنگاه ها به متقاضیان کرایه میدن محدود بشه به مشخصات سجلی اشخاص
1398/6/28
مهاجرت رو به تهران ممنوع کنند؟؟؟؟!!!!! ترامپ با اون همه کله شقیش همچین چیزی رو واسه امریکا اجرا نمیکنه و ما میبینیم همچنان به شیوه های زیادی که ساده ترینشون لاتاری هستش میزاره از سرتاسر جهان به امریکا مهاجرت کنن!!!!!!!!!!!!!!!
مشکل مدیریتیه که امکانات و اشتغال و خیلی چیزای دیگه بطور نسبتا یکسان تو سطح کشور تقسیم نشده.نخواستیم کاملا یکسان باشه ولی حتی هیچ توازن نسبی هم وجود نداره.سرمایه گذاری خصوصی رو حتی اگه کلا بزاریم کنار،سرمایه گذاری های دولتی باید برای رفاه کل مردم کشور باشه نه فقط تهران
1398/6/27
با این حساب یه طرح هم تصویب بشه که تردد خودرو های پلاک تهران تو شمال محدود بشه که تا یه تعطیلی میشه نریزن شمال رو قفل کنن
1398/6/27
چقدر شما شمالیا باحالید! زمین متری 10 هزار تومنیتون با همین مسافرتای تهرانیا و بقیه شهرا تا متری 3 میلیون تومن رسیده! 15 قدم در 15 قدم زمین میفروشید یه سانتافه باهاش میخرید بعد معترض شدید حالا؟
ممنوع کنید ورود بقیه رو ببینم قیمت زمیناتون چقدر میشه :))
1398/6/27
من شمال زندگی می کنم و هر چند سال یکبار شاید برای کاری به تهران برم.یعنی حتی هرسال هم نمیرم.میدونم این طرح اصلا در رابطه با امثال من نیست ولی از لحن این موضوع به هیچ عنوان خوشم نیومد.اونم در حالی که تهرانی ها هر سال تا 2 روز تعطیلی میبینن به استان ما هجوم میارن و سوای ترافیک و مشکلات شدیدی که ایجاد میکنند کلی هم مزاحمت ایجاد میکنند و هیچ سود و منفعتی برای منطقه ندارند و حتی سیب زمینی و تخم مرغ خودشون رو هم از خونشون میارند.خوبه استان ها و شهر های دیگه هم ورودی پلاک های تهران رو محدود کنند؟
باز هم تاکید می کنم میدونم که منظور متن چیز دیگه ای بود ولی با لحن و شیوه مناسبی بیان نشد بنظرم.و در اخر این که همچین طرحی هیچ جای دنیا پیاده نمیشه و بهتره مشکل رو از راه درستش حل کنند.
1398/6/27
طرح مسخره ایه ، اگه اینطوره پلاک هایی تهرانی هم نباید وارد شهرستان بشن، خیلی از شهرا هستن که داخلشون پر از پلاک تهرانه پس اونا آلودگی نداره برای شهرستان ها؟ در ضمن وقتی همه امکانات رو بردن تهران نتیجه ش همین میشه دیگه....
1398/6/27
وقتی مدیریت بی کفایت باشه محرومیت و محدودیت ایجاد میشه.
به جای اینکه ریشه ای مشکل حل بشه. میان محرومیت و محدودیت ایجاد میکنن،الان مشکل حل شد؟؟؟؟؟ یا باید اشتغال ، امکانات و... رو در همه جای ایران تقسیم کرد تا جمعیت درست تقسیم بشه؟؟؟؟؟؟
1398/6/27
وقتی یکی مثل من مجبوره برای پیگیری یه کر ساده دائم از اصفهان بیام دادگستری تهران و نمیشه از شهر خودم پیگیر بشم چه طرحیه این ؟
برای نصف کارا اداری باید کلی از وقتت بزنی اواره بشی بیای تهران تا کارت انجام بشه و برگردی این طرح های مزخرف رو هم میذارن بیشتر دردسر درست کنن .
ادارات و سازمان هارو از تهران خارج کنید ببینم کسی میاد تهران یا نه .
1398/6/27
همین ۱۵ روز ترددم کمه
یکی نیست بگه کسی که از شهریار و کرج میاد تهران چون تو تهران کارمنده چی کار کنه؟
1398/6/27
دوستان شهرستانی که معترض شدن! مشکلی نیست چه تهرانی ها برای ورود به شهرستان چه شهرستانیا برای ورود به تهران محدودیت 15 روزه برای هر فصل بذارن. بیشتر از 15 روز پولی باشه آقا دلیلی نداره هرکه احساس درموندگی میکنه یه پراید میخره میاد تهران مسافر کشی آخر شبم همشون تو اتوبان ارتش کنار اتوبان میخوابن تو ماشین!
1398/6/27
شواری شهر تهران بجای این طرح های بیخود و فاقد وجاهت قانونی،بهتره مترو و وسایل حمل و نقل عمومی رو توسعه بده تا مردم بدنبال استفاده از خوردو شخصی نباشند...مطمین باشید آخرش این طرح هم با پول خریدنی هست....