موضوعات داغ

چرا باتری خودرو خراب می‌شود؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برخی اوقات زمانی که در حال رانندگی هستید ناگهان خودروی شما خاموش می‌شود و هر چه استارت می‌زنید خودروی شما روشن نمی‌شود. در صورت داشتن سوخت کافی، اولین فکری که به ذهن شما می‌رسد خرابی باتری خودرو است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از تسنیم، یکی از علت‌های اصلی ترکیدن باتری خودرو، بوجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطب‌های آن است. این امر می‌تواند به صورت دستی انجام شود و برخی از تعمیرکاران جهت تست قدرت باتری این کار را انجام می‌دهند که کاری اشتباه و بینهایت خطرناک است. مورد دیگری که باعث ایجاد اتصال در دو سرقطب‌های باتری توسط استارت سیستم، معیوب و کثیف بودن کلکتور سیم پیچ آن است که با سرویس کردن استارت و تمیز نمودن ذغال‌های مابین کلکتورها رفع خواهد شد.
علت دیگری که می‌تواند باعث به وجود آمدن شرایط ترکیدن باتری شود، شارژ بیش از حد مجاز توسط دینام یا شارژر است. این کار باعث جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید شده و این بخار قابل انفجار بوده و تجمع آن در باتری این امر را تشدید می‌کند. کلیه شارژرها مجهز به سیستمی جهت تنظیم سطح ولتاژ و محدود نمودن جریان شارژ باتری با توجه به مشخصات باتری هستند، لذا سطح ولتاژ شارژ نگهداری بسیار اهمیت دارد.
دلیل سوم، مسدود شدن دریچه‌ها و مسدود شدن بخار اسید در داخل باتری است. کلیه باتری‌های اسیدی دارای دریچه‌هایی برای خروج بخارات اسید دارند، تا اگر بخار اسید تصاعد شد از این طریق خارج شود و از تجمع بخار اسید در باتری جلوگیری کند. در صورتی که این دریچه‌ها به هر دلیلی مسدود شود شرایط برای انفجار باتری آماده می‌شود. پس در زمان نصب باتری باید به این نکته توجه داشت که این دریچه‌ها مسدود نشوند.
دلیل بعدی که همیشه دارای اهمیت است، مرغوبیت کالاست که باید در زمان خرید به آن توجه کرد. البته مرغوبیت کالا هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت، اما در مکان‌های حساس این هزینه به صرفه خواهد بود و خرید باتری نامرغوب وبی کیفیت ممکن است شما را به دردسر بیندازد.
علت آخر که باعث کاهش عمر باتری شما می‌شود،عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باتری است. سرویس و نگهداری باتری و سیستم شارژ آن با توجه به موارد گفته شده باید در دوره‌های زمانی مناسب به دقت صورت بگیرد، بخصوص باتری‌هایی که Sealed نیستند و باید سطح آب باتری آنها کنترل شود تا لایه‌های سربی درون آب اسید قرار داشته باشند. همچنین قطب‌های باتری و سرباتری که به آن متصل هستند باید تمیز باشند. بدیهی است در صورت رعایت این نکات عمر باتری شما افزایش خواهد یافت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد