موضوعات داغ

آیا متروکه اعلام کردن خودروهای مانده‌ در گمرک قانونی است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
حدود یک سال و نیم پیش بود که دولت برای کنترل میزان خروج ارز از کشور واردات خودرو را معلوم ممنوع اعلام کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از آن نیز تعدادی از خودروها به دلیل نقص سامانه ثبت سفارش وارد انبارهای گمرک شده بودند. به این ترتیب حدود دو سال است که تعداد قابل توجهی خودرو وارداتی در گمرکات کشور خاک خورده و منتظر ترخیص است.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، در همین رابطه رئیس کل گمرکات کشور توضیح داد که طی ماههای اخیر حدود ۷ هزار و ۵۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص شده و ۱۵۰۰ خودرو نیز تشریفات گمرکی خود را انجام داده و در درب خروجی گمرکات انتظار می کشند که با اجرایی شدن مصوبه دولت در خصوص ترخیص، بلافاصله راهی جاده های کشور شوند. در حال حاضر حدود دو تا سه هزار خودرو متروکه وجود دارد.
مهدی میراشرفی عنوان کرد که از زمان حضور خودروها در گمرکات کشور چندین ماه گذشته و مناطق ویژه اقتصادی مانند بندر شهید رجایی و منطقه سلفچگان می توانند این خودروها را متروکه اعلام کنند که این کار نیز در حال انجام است.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن غیرقانونی دانستن متروکه ‎کردن خودروهای بلا تکلیف ‎مانده در گمرکات کشور توضیح داد که محبوس ‎ماندن این خودروها طی دو سال گذشته ابتدا به دلیل نقص سامانه ثبت سفارش اعلام شد و پس ‌از آن هم دولت برای کنترل میزان خروجی ارز از کشور واردات خودرو را ممنوع اعلام کرد؛ درحالی‌که هزینه خرید این خودروها در ابتدای امر به کشورهای تولیدکننده خودرو پرداخت شده بود و حبس کردن این خودروها در گمرک مصداق کنترل خروج دلار از کشور نبود. ازسوی دیگر، دولت می ‎توانست با اعلام قبلی این تصمیم به شرکت‌های واردکننده خودرو از آن‌ها بخواهد تا سرمایه‌های ملی و مردمی را در این مسیر قرار ندهند. اما زمانی ممنوعیت واردات خودرو به ‌اجرا درآمد که شرکت‌های واردکننده خودرو همچنان در انتظار رسیدن برخی سفارشات به ‌بنادر کشور بودند. از این‌رو، تصویب قانون ممنوعیت واردات بصورت خلق ‎الساعه ضربه بزرگی به ‌اعتبار کشور نزد شرکای خارجی بازرگانان ایران زد.
وی در ادامه با تاکید بر این نکته که خودروهای دپو شده در گمرکات کشور اموال عمومی و مردمی است افزود انجمن واردکنندگان خودرو به ‌نمایندگی از مردم و شرکت‌های نمایندگی رسمی و واردکنندگان بارها به صورت رسمی برای تمدید مهلت ترخیص از دولتمردان درخواست کرده است، اما متاسفانه هیچ جوابی به ‌این نهاد صنفی داده نشده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/4
با سلام تکلیف حدود 1000 دستگاه خودرو بالای 2500 سی سی مانده در گمرک چه میشود ان 6000 خودرو که مشکل قضایی دارند چی شد خبر نگارها وروزنامه ها اصلا جرات سوال از وزیر را ندارند و نظر مردم هم که در سایت شما چاپ نمیشود