موضوعات داغ

پروتون پس از دو سال سکوت، پرقدرت به بازار خودرو بازگشت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
شرکت خودروسازی پروتون که زمانی با مشکلات زیادی روبرو شده بود دوباره پرقدرت به بازار خودرو برگشته، و با پیشی گرفتن از انتظارات توانسته نرخ رشد دو رقمی ثبت کند و جایگاه دوم پرفروش‌ترین خودروهای بازار مالزی را از آن خود کند.
در مراسم رونمایی از لوگوی جدید این شرکت، مدیران پروتون این برند را با عنوان جهانی خطاب کرده و گفتند تا سال ۲۰۲۷ آن را به یکی از سه خودروساز برتر جنوب شرق آسیا تبدیل خواهند کرد.
سید فیصل البار مدیر عامل پروتون در این باره گفت:
ما به دقت در حال بررسی بازار هستیم. استراتژی ما برای حرکت به سمت بازار بین‌المللی باید هدفمند باشد. این فقط درباره فروختن خودرو نیست، بلکه درباره حضور مداوم و سهم داشتن در بازار آن منطقه است.
پروتون هم‌اکنون در چندین کشور از جمله پاکستان و برونئی در دسترس است و طی سال گذشته بیش از هزار خودرو به فروش رسانده است. این شرکت در دوران اوجش ۲۰۰۰۰ خودرو به فروش رساند اما این مقدار در سال ۲۰۱۷ به ۲۵۰ خودرو کاهش یافت.
لی چونرانگ مدیر اجرایی پروتون گفته انتظار داشته فروش جهانی این شرکت در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۰۰ واحد برسد و سال آینده بیشتر شود.
پروتون پس از اینکه خودروساز چینی یعنی جیلی سهامی از آن را در سال ۲۰۱۷ خرید یک برنامه ۱۰ ساله برای این شرکت طراحی کرد.
آقای لی گفته این شرکت قصد دارد فروش خودش را تا سال ۲۰۲۷ به ۴۰۰۰۰۰ واحد برساند، آن هم پس از اینکه امسال رکورد نرخ رشد ۳۶٪ را در بازاری ثبت کرد که فروش کلی خودروها در آن نسبت به سال گذشته ۵٪ کاهش داشت.
پس از اینکه جیلی ۴۹.۹٪ سهام پروتون را خریداری کرد بازار فروش این شرکت پیشرفت قابل توجهی کرده است. پروتون از ماه ژانویه تا جولای امسال ۵۲۰۰۰ خودرو فروخته که پیشرفت خیلی خوبی نسبت به ۷۲۰۰۰ خودروی فروخته شده در تمام سال ۲۰۱۶ است. این پیشرفت باعث شده پروتون در سال ۲۰۱۹ سهم ۱۵٪ از بازار خودروی مالزی داشته باشد.
بیشتر این پیشرفت مدیون پروتون X70 مدل تغییر یافته جیلی بویو است. در سه ماهه اول امسال، X70 نیمی از بازار فروش خودروهای پروتون را به خودش اختصاص داده است.
مدیران شرکت در تلاش هستند تا باور عمومی نسبت به کیفیت پایین محصولات پروتون را با بهبود کیفیت تولید از بین ببرند. آقای فیصل در این باره می‌گوید:
کیفیت یکی از مهم‌ترین مشکلات ما بود. ما یک بازرسی کیفی از محصولات پروتون در سال ۲۰۱۷ انجام دادیم و کیفیت محصولات ما در آن زمان شش برابر بدتر از کیفیت محصولات کنونی ما بود. این یک دستاورد بزرگ است. البته ما همین‌جا متوقف نمی‌شویم و به این پیشرفت ادامه خواهیم داد.
پرودوآ دیگر خودروساز مالزیایی با فروش ۱۴۱۰۰۰ خودرو بین ماه‌های ژانویه تا جولای عملکرد خیلی بهتری نسبت به پروتون داشته است. هوندا با فروش ۵۱۰۰۰ خودرو و تویوتا با فروش ۲۷۰۰۰ خودرو پس از پروتون در مکان‌های سوم و چهارم بازار خودروی مالزی قرار دارند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/5
این خودروساز هم خودروساز لایقیه و کاش میتونست وارد ایران بشه یا تو ایران تولید بشه از محصولاتش استفاده کنیم، چون یکی از اقوام ما از محصولات این شرکت داره و کاملا راضیه.
1398/7/6
یه زمانی زاگرس خودرو تولید میکرد که به لطف رانت بازی و گندبازی دوستان تعطیل شد