موضوعات داغ

گران فروشی خودروسازان داخلی همگام با کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
در طی ماه‌های گذشته، به واسطه افزایش قیمت شدیدی که سال گذشته در بازار خودرو اتفاق افتاده و قدرت خرید اکثریت مصرف کنندگان را تحلیل برد، خرید و فروش در بازار به حالت راکد درآمد و این مورد به مرور باعث کاهش قیمت محصولات در بازار آزاد شد. اما همگام با این کاهش قیمت، شاهد آن هستیم که برخی خودروسازان محصولات خود را با قیمتی فراتر از قیمت آنها در بازار آزاد به مشتریان عرضه می‌کنند و خود به یک عامل برای گرانی خودرو تبدیل شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، زیرمجموعه فعال ایران خودرو در بازار محصولات تجاری، یعنی ایران خودرو دیزل نیز به مشابه همین روش، برخی محصولاتش را عرضه می‌کند. پیکاپ دوکابین فوتون تونلند توسط ایران خودرو دیزل با قیمت 351 میلیون و صد هزار تومان به متقاضیان واگذار می‌شود، در حالی‌که با رقمی در حدود 250 میلیون تومان می‌توان این پیکاپ را در بازار آزاد خریداری کرد. پیکاپ دوکابین فوتون دیزلی نیز با قیمت ۳۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان توسط ایران خودرو دیزل برای فروش گذاشته شده است، در حالی‌که این خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
ایسنا برای بررسی این گران‌فروشی‌ها با هر دو شرکت ایران خودرو دیزل تماس حاصل کرد که این شرکت‌ با وجود قولی که برای پاسخگویی داده بود، جوابی را به پیگیری ایسنا ارایه نکرد. مطابق گفته‌های عباس تابش ، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با ایسنا، هرگونه عرضه خودرو از سوی خودروسازان به قیمت‌هایی بیش از قیمت بازار، تخلف محسوب می‌شود و گران‌فروشی این دو خودروساز از طریق سازمان حمایت پیگیری خواهد شد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/8
چطور شد قول و قراری که میگفتند 5در صد زیر قیمت بازار میفروشند حالا دید که این خودروسازان دزد جیب مردم هستند
1398/7/8
از بس روشون زیاده فقط راهکارش نخریدن هست و بس
1398/7/8
قیمت خودرو چه حاشیه بازار باشه چه دستوری، خودروسازی ها دوست ندارن بیاد پایین
1398/7/9
وقتی نظارتی وجود نداره، وقتی رقابتی وجود نداره، اوضاع همین میشه. هرکاری دلشون بخواهد انجام میدن
1398/7/9
معنی قیمت حاشیه بازار هم مشخص شد! علی برکت الله!!! چرا کشور ما اینجوری شده؟ چرا مسولین خفه شدند؟!
1398/7/15
شهریور ۹۷ با پرداخت ۷۰ درصد قیمت خودرو و برای موعد تحویل بهمن ۹۷ پیکاپ فوتون دیزلی را پیش خرید کردیم. شرکت ایران خودرو دیزل مدت ۶ ماه از صدور دعوتنامه امتناع می کرد و نهایتا در شهریور ۹۸ برای اولین گروه دعوتنامه تکمیل وجه صادر کرد. اما بجای اینکه طبق قرار داد قیمت خودرو را به قیمت زمان تحویل یعنی بهمن ۹۷ محاسبه کند، دعوتنامه های تکمیل وجه را به قیمت شهریور ۹۸ و با ۳۰۰ درصد افزایش قیمت صادر کرد. این درحالی است که شرکت مذکور از ارز دولتی برای واردات قطعات استفاده کرده ولی خودرو تولید داخل را با قیمت ارز آزاد میفروشد که از قیمت بازار هم بیشتر است.
از طرف دیگر، شرکت ایران خودرو دیزل فقط سود مشارکت را در نظر گرفته و بابت تاخیر هیچ وجهی پرداخت نمی کند. این شرکت هزینه های دیگری هم تحت عنوان مالیات و شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و حمل خودرو تا نمایندگی بطور جداگانه دریافت می کند.
نه وزارت صمت و نه تعزیرات و نه سازمان حمایت هیچکدام جلوی تخلفات این شرکت را نمی گیرند. این وسط ما شدیم گوشت قربانی، به بهانه تحریم به هر قیمتی که بخواهند می فروشند. هیچ کس هم نیست حق مردم رو از این دزدان ظالم بگیرد.