موضوعات داغ

8 خودرو به آخر خط رسیدند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با گشایش های سیاسی ایجاد شده به موجب تصویب برجام در قبال محدود کردن برنامه هسته ای کشور، سرمایه گذاران خارجی بویژه در صنعت خودروسازی یکی پس از دیگری پا به بازار 80 میلیون نفری ایران گذاشته و همکاری خود را با خودروسازان داخلی آغاز کردند، اما در سال گذشته و مجدد با روی کار آمدن تحریم های بین المللی بویژه تحریم صنعت خودروسازی، حتی خودروسازانی همچون "رنو" که تا پیش از رفع تحریم های بین المللی در ایران فعال بودند نیز رخت سفر بسته و از بازار خودروی کشور خارج شدند و خودروسازان داخلی ماندند با تاسیساتی که دیگر امکان تولید خودروهای قبل در آن وجود ندارد. حال امروز در خودروبانک و به نقل از ایرانجیب، مروری کوتاه بر روی آمار تولید خودرو در کشور و همچنین بررسی محصولاتی خواهیم داشت که به آخر خط رسیده و تولید آنان به کلی متوقف شده است.
گزارش های تولید 3 خودروساز بزرگ داخلی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می دهد که تولید خودرو تا پایان شهریورماه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است و تولید انواع سواری از 536 هزار دستگاه در سال گذشته به چیزی حدود 376 دستگاه کاهش پیدا کرده است و دلیل اصلی کاهش تولید در 6 ماه نخست سال جاری را می توانیم توقف تولید 8 خودروی عموما مونتاژی کشور به دلیل عدم وجود قطعات و مشکل در تامین آنان بدانیم و این احتمال وجود دارد که دیگر شاهد تولید و عرضه آنان به مشتریان در آینده هم نباشیم.
8 خودروی مورد بحث ما که در حال حاضر برنامه تولید آنان با مشکل مواجه شده و امکان تولید آنان وجود ندارد، به ترتیب خودروی کیا سراتو، سایپا آریو، سوزوکی گرندویتارا، تندر 90 ایران خودرو، تندر 90 پارس خودرو، رنو ساندرو، پارس تندر و همچنین خودروی دانگ فنگ H30 کراس خواهد بود که با توقف تولید مواجه شده اند.

توقف تولید دانگ فنگ

توقف تولید دانگ فنگ


باتوجه به آمار تولید اعلام شده از سوی گروه صنعتی ایران خودرو به سازمان بورس کشور، ایران خودرو در تولید تنها 2 محصول خود آمار مثبتی تجربه کرده است و مابقی خودروهای سواری این شرکت با کاهش تولید همراه بوده اند. در این بین گروه پژو کاهش 26 درصدی در شش ماه نخست امسال داشته است و در مجموع 102 هزار و 891 دستگاه خودروی پژو به غیر از پژو 2008 در ایران خودرو تولید شده است و این احتمال وجود دارد که بیشترین تیراژ تولید مربوط به خودروی پژو 206 همانند گذشته بوده باشد، هرچند آمار دقیقی منتشر نشده تا به طور قطع خودروی پژو 206 را به عنوان پرتیراژترین محصول ایران خودرو معرفی کنیم. علاوه بر این خودروی پژو 2008 به عنوان مهمان خارجی بازار کشور هم تعداد 4636 دستگاه تولید را در شش ماهه نخست سال جاری داشته است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش 18 درصدی تجربه کرده است.
در بین محصولات سایپا، کیا سراتو به عنوان محصولی مونتاژی تحت لیسانس کیاموتورز کره جنوبی، در شش ماه نخست سال جاری با کاهش تولید همراه بوده است و تا پایان شهریورماه تنها 3630 دستگاه خودروی سراتو مونتاژ شده و در اختیار مشتریان قرار گرفته است که نسبت به مدت زمان مشابه خود با افت تولید 61 درصدی همراه بوده است. هرچند تولید کیا سراتو به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز آن برای مونتاژ از سوی طرف کره ای به دلیل تحریم های بین المللی از سوی سایپا متوقف شده است.
علاوه بر این، پارس خودرو به عنوان بزرگ ترین زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا نیز در شش ماه نخست سال جاری تنها 84 دستگاه خودروی برلیانس تولید کرده است تا با افت تولید 98 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته روبرو شود.
و اما در آخر به محصولات رنو می رسیم که تا قبل از رفع تحریم های بین المللی هم در ایران فعال بودند، اما با شروع مجدد تحریم ها تصمیم به ترک ایران گرفت و تولید بسیاری از خودروهای پرمخاطب بازار کشور را با مشکل مواجه کرد، محصولاتی همچون خانواده رنو تندر 90 از جمله تندر معمولی، پارس تندر، تندر اتوماتیک و یا حتی خودروی رنو ساندرو در شش ماه نخست سال جاری تنها آمار تولید 4001 دستگاهی داشته و نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با افت تولید 88.5 درصدی همراه بوده است و در شهریورماه سال جاری هم میزان تولید محصولات رنو در کشور به صفر رسید تا شاید همینجا پایان کار محصولات رنو در کشور باشد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/10
این نتیجه ۴۰ سال آشغالسازی و بومی سازی نکردن تکنولوژی ساخت هست و تقاص ظلم به مصرف کننده رو دارن خوب پس میدن انشااله به زودی پراید و ۴۰۵ و.... هم متوقف میشه و درشون رو گل میگیرن
1398/7/13
این مردم بیچارن که دارن تقاصشو پس میدن