موضوعات داغ

کمپانی های بزرگ خودروسازی کدام شرکت ها را زیر نظر خود دارند؟ + بخش اول

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بررسی این موضوع که کدام برندها زیر چتر حمایتی برندهای خودروسازی دیگر هستند، می تواند بسیار گیج کننده باشد، بخصوص وقتی که یک شرکت دارای بخش های منحصربه فردی در جهان است و بعلاوه خرید و فروش های گاه به گاه باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در شراکت و زیرمجموعه های برخی خودروسازان بزرگ جهانی می شود. به عنوان مثال دو شرکت خودروسازی "اوپل" و "واکسهال" به عنوان خودروسازان اروپایی، پیش از این زیرمجموعه کمپانی خودروسازی جنرال موتورز بوده اند، اما در ماه مارس 2017 میلادی گروه خودروسازی "پژوسیتروئن" به ارزش 2.3 میلیارد دلار مالکیت این دو برند خودروسازی را بدست آورد.
از طرفی دیگر کمپانی خودروسازی تویوتا سرمایه گذاری های قابل توجهی در سوزوکی و سوبارو انجام داده است و پروژه های مشترکی در دست توسعه دارند، اما این دو شرکت خودروساز ژاپنی یک زیرمجموعه برای تویوتا نیستند و حتی گفته می شود که تویوتا برای طراحی و ساخت یک پلتفرم محور عقب محرک با شرکت خودروسازی مزدا همکاری می کند.
حال امروز در خودروبانک، سعی داریم مروری بر شرکت های بزرگ خودروسازی و همچنین برندهای مختلفی که در حال حاضر تحت مالکیت خود دارد، داشته باشیم.

بی ام و گروپ

بی ام و گروپ


- بی ام و گروپ
کمپانی خودروسازی بی ام و فعالیت رسمی خود در صنعت خودروسازی و تولید وسایل نقلیه شخصی را با طراحی و ساخت موتورسیکلت در سال 1923 میلادی آغاز کرد و درست 5 سال بعد موفق شد اولین اتومبیل خود را معرفی کند. این کمپانی خودروسازی ساختار خود را از ابتدا تقریبا ساده نگه داشته است و هم اکنون مالک برندهای زیر است:
- بی ام و
- مینی
- رولزرویس
- بخش موتورسیکلت سازی بی ام و

دایملر AG

دایملر AG


- دایملر AG
دایملر در سال 1899 تاسیس شد و با ادغام خود در سال 1926 میلادی با Benz & Cie، تبدیل به کمپانی خودروسازی "دایملر- بنز AG" شد. هرچند سابقه نام تجاری معروف مرسدس بنز به سال 1900 باز می گردد. در حال حاضر دفتر مرکزی کمپانی خودروسازی "دایملر AG" در اشتوتگارت آلمان است و برندهای زیر را تحت مالکیت خود دارد:
- مرسدس بنز
- اسمارت
- کامیون های مرسدس بنز
- ون های مرسدس بنز
- اتوبوس های مرسدس بنز
- فوسو
- کامیون های فریتلاینر
- کامیون های وسترن استار
- بهارابنز (هند)
- اتوبوس های سترا
- تولید کننده اتوبوس مدرسه Thomas Built

فیات کرایسلر اتومبیل

فیات کرایسلر اتومبیل


- فیات کرایسلر اتومبیل
فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا در اکتبر سال 2014 میلادی رسما با یکدیگر ادغام شدند، هرچند روند ادغام و اتحاد مشترک آنان از سال 2011 میلادی آغاز شد و کمپانی خودروسازی کرایسلر با ورشکستگی خود تحت حمایت فیات ایتالیا قرار گرفت. این شرکت ایتالیایی به آرامی سهام بیشتری از کرایسلر را خریداری کرد تا اینکه در نهایت به طور کامل مالکیت آن را در اختیار گرفت. در حال حاضر دفتر مرکزی فیات کرایسلر در لندن انگلستان قرار دارد، اما فعالیت اصلی کرایسلر در میشیگان و همچنین فعالیت اصلی فیات در ایتالیا جریان دارد، اما این دو خودروساز تنها نیستند و برندهای زیر هم تحت حمایت آنان خواهند بود:
- فیات
- کرایسلر
- دوج
- جیپ
- رم
- آلفارومئو
- فیات پروفشنال
- لانچیا
- مازراتی
- فراری: این خودروساز تحت حمایت فیات کرایسلر است، اما از لحاظ مالی یک نهاد کاملا مجزا به شمار می رود و خانواده "آنجلی / الکان" که تقریبا یک سوم از سهام فیات کرایسلر را در اختیار دارند، همچنین دارای سهم قابل توجهی در شرکت فراری هستند.

فورد موتور کمپانی

فورد موتور کمپانی


- فورد موتور کمپانی
هنری فورد در سال 1903 میلادی با همکاری سرمایه گذاران، شرکت فورد موتور را تاسیس کرد و تجارت خود را در سال 1908 میلادی با معرفی خودروی "مدل T" رسما آغاز کرد و تا سال 1927 میلادی توانست حدود 15 میلیون نسخه از آن تولید کرده و به مشتریان خود عرضه کند. در حال حاضر دفتر مرکزی فورد در ایالت میشیگان است و اگرچه زمانی برندهایی نظیر "استون مارتین" و همچنین "ولوو" را تحت حمایت خود داشته است، اما در حال حاضر به غیر از خود تنها یک برند تحت حمایت دارد که شامل موارد زیر می شود:
- فورد
- لینکلن

جنرال موتورز

جنرال موتورز


- جنرال موتورز
ویلیام سی دورانت، صاحب بیوک در آن زمان کمپانی خودروسازی جنرال موتورز را به عنوان یک شرکت هلدینگ برای مارک های خودروسازی در سال 1908 میلادی تاسیس کرد و خیلی زود پس از آن، دیگر خودروسازانی همچون "کادیلاک" و "اولدزموبیل" را بدست آورد. هرچند ورشکستگی این شرکت در سال 2009 میلادی منجر به تعطیل شدن شرکت های "پونتیاک"، "ساترن"، "اولدزموبیل" و همچنین "هامر" شد، اما اکنون این خودروساز آمریکایی برندهای بزرگ و معتبری تحت مالکیت خود دارد که شامل موارد زیر می شود:
- شورلت
- کادیلاک
- بیوک
- جی ام سی
- هولدن (استرالیا)
- اتوباوجان (چین)
- جی فنگ (چین)
- وولینگ (چین)

هوندا موتور کمپانی

هوندا موتور کمپانی


- هوندا موتور کمپانی
سوچیرو هوندا و تاکو فوجیزاوا در سال 1948 میلادی شرکت هوندا موتور را تاسیس کردند و اولین موتورسیکلت خود را در سال 1949 میلادی تولید و به بازار عرضه کردند، اما در ماه اوت سال 1963 میلادی و با معرفی یک خودروی کوچک باری با نام T360 و بعد از آن خودروی سواری کروک S500 رسما وارد تجارت اتومبیل شد. در حال حاضر دفتر مرکزی این شرکت در بخش میناتو شهر توکیو ژاپن قرار دارند و برندهای تحت مالکیت آن به شرح زیر است:
- هوندا
- آکورا
- هوندا پاوراسپرت (شامل بخش موتورسیکلت سازی، موتورسیکلت های ATV، هواپیما، موتورهای قایق و سایر اشکال حمل و نقل)

هیوندای موتور کمپانی

هیوندای موتور کمپانی


- هیوندای موتور کمپانی
هیوندای در سال 1947 میلادی به عنوان یک شرکت ساختمانی شروع به کار کرد، اما به سرعت گسترش یافت و در سال 1967 میلادی وارد تجارت اتومبیل شد. این شرکت در ابتدا یک نسخه از فورد کورتینا را با مجوز شرکت اصلی و با تغییرات اختصاصی، در سال 1976 میلادی روانه بازار کرد. علاوه بر این شرکت خودروسازی کیا هم در سال 1944 میلادی به عنوان یک شرکت تخصصی تولید قطعات دوچرخه فعالیت خود را آغاز کرد و نام شرکت در سال 1952 میلادی به نام فعلی "کیا" تبدیل شد و در سال 1962 میلادی با ساخت کامیون کوچک و سه چرخ مزدا، محصول خود را با نام K-360 روانه بازار کرد. اما کیا در سال 1997 میلادی ورشکست شد و یکسال بعد از آن در سال 1998 میلادی با کمپانی خودروسازی هیوندای ادغام شد تا جانی دوباره بگیرد و حالا به یکی از خودروسازان بزرگ جهانی تبدیل شود. در ادامه به معرفی برندهای تحت حمایت هیوندای موتورز خواهیم پرداخت:
- هیوندای
- کیا
- جنسیس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/13
برندهای تحت مالکیت ایران خودرو بعنوان اَبَر خودروساز جهان و چه بسا کهکشان، رو از قلم انداختید!:
فرغون سازی مش ماشالله (FSMM)!
گاری سازی خالو صفدر (GSKS)!