موضوعات داغ

بررسی عواقب خرید و فروش خودروهای گذر موقت و مشکلات احتمالی آن

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس قوانین کشور خرید و فروش خودرو های پلاک گذر موقت ممنوع بوده و مصداق بارز قاچاق کالا محسوب می شود. یکی از دلایلی که سبب می شود بسیاری از افراد به فکر خرید خودروهای گذر موقت باشند اختلاف قیمت چشمگیر این خودروها با نمونه های پلاک ملی است. به عنوان نمونه خودروهای لوکسی مانند انواع مدل های مرسدس بنز و بی ام و در صورت استفاده از پلاک های ملی از برچسب های قیمتی بیش از یک میلیارد تومان برخوردار بوده و با پلاکهای گذر موقت کمتر از یک چهارم قیمت خود آگاهی می شوند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، به طور کلی پلاک گذر موقت به خودروهایی اختصاص می‌یابد که قصد دارند در مدت محدود و تعیین شده ای از کشورهای خارجی وارد خاک کشورمان شده و پس از پایان موعد مقرر به کشور مبدا باز گردند. خودروهای مناطق آزاد نیز می توانند با دریافت مجوز مرخصی یک ماهه، پلاک گذر موقت دریافت کنند. به علاوه خودرو سازانی نیز که قصد آزمایش فنی خودروهای خود را پیش از تولید و عرضه در خاک کشورمان دارند، می توانند پلاک گذر موقت دریافت کنند.
معافیت پرداخت عوارض گمرکی یکی از شایع‌ترین دلایل برای واردات خودروهای گذر موقت به کشور محسوب می‌شود.
نکته قابل توجه آن است که مجوز پلاک خودروهای گذر موقت قابل تمدید نبوده و این خودروهای نمی توانند به طور دائم در خاک کشورمان باشند.
یکی از خودروهایی که بسیار محبوب بوده و نمونه های بسیار زیادی از آن نیز به صورت گذر موقت وارد کشورمان شده مرسدس بنز اس ۵۰۰ است.
طبق اعلام پلیس راهور، گمرک ایران و سازمان‌های ذیربط، هرگونه خرید و فروش خودروهای گذر موقت خلاف قانون بوده و افرادی که اقدام به این کار کنند، مالباخته و متضرر خواهند شد.
در همین راستا توصیه می‌شود که برای حفظ سرمایه خود اقدام به خرید و فروش خودروهای گذر موقت نکنید. به تازگی بسیاری از افراد سودجو با استفاده از عدم آگاهی علاقه مندان به خودروهای خاص به این روش از آن ها کلاهبرداری می کنند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/18
گذرموقت
1398/7/18
مگه نمیشه از طریق یک شرکت، ماشین رو به اسم خریدار وارد و گذر موقت کرد؟ یعنی داخل کشور نقل و انتقال نداشته باشه و از اول به اسم خریدار ولی توسط اون شرکت وارد کننده انجام بشه؟
اگه کسی اطلاعات داره، راهنمایی کنه
مرسی
1398/7/18
در صورت استفاده از پلاک های ملی از برچسب های قیمتی بیش از یک میلیارد تومان برخوردار بوده و با پلاکهای گذر موقت کمتر از یک چهارم قیمت خود آگاهی می شوند.

این قسمت را برعکس نوشتید، خودروها در صورت استفاده از پلاک ملی بیشتر از چهار برابر قیمت خود آگهی خواهند شد.
1398/12/7
اخه چرا کاری نمیکنین مردم در اسایش بیشتری باشن چرا دوست دارین برای مردم کشورتون سخت بگیرین الان با این قیمت های که ماشین های ساخت کشور خودمون دارن بزارین حداقل یک خودروی با اصالت سوار بشیم و با اپشن های فراوان نکه یک اینه برقی رو جز اپشن میدونین گفتیم پول تمدیدشو میدیم همین باید کافیتون باشه
1398/12/17
روشن
1398/12/19
سلام خسته نباشید یه سوال داشتم چطور میتونم یه ماشین با پلاگ گذرموقت وارد کنم