موضوعات داغ

نگاهی به شرایط و قیمت رانا در بازار آزاد، گزینه منطقی یک بزرخ + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
پروژه پژو 206 صندوقدار یکی از پربحث‌ترین و پرحاشیه‌ترین برنامه‌های ساخت خودرو در ایران است که با گذشت بیش از یک دهه از عملیاتی شدن آن، همچنان صحبت‌های مختلف در مورد آن ادامه دارد. در ابتدا تصمیم گرفته شد که براساس پژو 206 که هاچ‌بکی موفق در بازار ایران بود، خودرویی برای جایگزینی با پیکان پرتیراژ ساخته شود، اما با تغییر روسای اصلی در ایران خودرو، این طرح به فراموشی سپرده شده و نسخه صندوقدار از پژو 206 در تیپ‌بندی‌های مختلف به بازار عرضه شد.
پس از گذشت چندین سال از عرضه پژو 206 صندوقدار ، مجددا طرح تولید خودرویی ملی براساس این هاچ‌بک فرانسوی در ایران خودرو احیا گردید و حاصل آن، تولید رانا به عنوان نسخه‌ای جدیدتر، ارزان‌سازی شده و مقرون به صرفه از پژو 206 صندوقدار بود. پس از عرضه رانا در دو نسخه EL و LX‌ به بازار، سایر نسخه‌های پژو 206 صندوقدار نظیر V1 ، V2‌ ، V20 و V9 از خط تولید خارج شدند و به واسطه عدم استقبال از نسخه کم آپشن یعنی رانا EL ، این تیپ از رانا نیز مدتی بعد از برنامه تولید ایران خودرو کنار گذاشته شد.

رانا

رانا

رانا و پژو 206 صندوقدار از نظر مشخصات فنی، پلتفرم و حتی قالب‌های بدنه، تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و تنها در جلوپنجره رانا، ساده‌سازی‌هایی به منظور کاهش هزینه تعمیرات پس از صدمه دیدن خودرو، انجام شده است. در کابین، تفاوت‌ها اندکی پررنگ هستند و ایران خودرو سعی کرده تا طراحی بروز شده‌ای را برای داشبورد خودرو در نظر بگیرد، هرچند همچنان مشکل فضای پای کم برای سرنشینان عقب پابرجاست. رانا LX نسبت به پژو 206 صندوقدار V8 ، فاقد دو آپشن تهویه هوای اتوماتیک و اهرم کنترلی سیستم صوتی است که مورد دوم توسط مالک قابل نصب است. این تفاوت‌های اندک، قرار بود توجیه کننده اختلاف قیمتی 3 یا 4 میلیون تومانی رانا نسبت به پژو 206 صندوقدار باشند، اما در عمل مشتریان استقبال چندانی از رانا نکردند و بازار این خودرو نسبت به نمونه اصلی، رونق بسیار اندکی داشت.
با بهم ریختن شرایط بازار خودرو کشور و افزایش قابل توجه قیمت‌ها، اختلاف نرخ بین این دو خودرو نسبت به گذشته بسیار محسوس‌تر است و اکنون برخلاف دو یا سه سال پیش، رانا ارزش خرید بیشتری پیدا کرده است. برای مثال در حال حاضر می‌توانید با قیمت پرداختی برای یک پژو 206 تیپ دو مدل 1390، یک رانا EL مدل 1392 با کارکردی پایین‌تر خریداری کنید که علاوه بر بهره‌مندی از موتور قدرتمندتر TU5 ، یک صندوق 400 لیتری را به شما هدیه می‌دهد. نسخه‌های رانا LX نیز با قیمتی بسیار نازل‌تر از پژو 206 صندوقدار همسن و سال خود قابل خریداری هستند و چه بسا از نظر بدنه، در سلامت بیشتری به سر می‌برند.

رانا

رانا

یکی از نکات جالب توجه که رانا وجود دارد، سیستم قفل این خودروست که مشابه رنو مگان طراحی شده و دیگر نمی‌توان قفل هر در را به صورت دستی باز یا بسته نمود. با توجه به استحکام بسیار پایین درب‌های پژو 206 که به عامل اصلی سرقت این خودرو در سالهای اخیر تبدیل شده است، وجود چنین سیستمی ایمنی بهتری را برای رانا فراهم می‌کند. به دلیل شکل خاص کاپوت پژو 206 که شیب زیادی داشته و در رانا نیز بدون تغییر خاصی قرار دارد، در صورت وقوع تصادف عقب به جلو، این قسمت و جلوپنجره شدیدا ضربه می‌خورد و تقریبا می‌توان گفت هر کدام از مدل‌های پژو 206 یا رانا با عمر بیش از سه سال، حداقل یکبار چنین ضربه‌ای را تجربه کرده‌اند و بهتر است در صورت تمایل به خرید یکی از این خودروها، چنین مساله‌ای را مد نظر داشته باشید. در جدول زیر، نگاهی به قیمت نمونه‌های مختلف از رانا انداخته‌ایم که در بازار حضور داشته‌اند. بازار خرید و فروش خودرو همچنان راکد است و مشتریان در انتظار فروکش بیشتر قیمت‌ها هستند.

سال ساختتیپکارکردرنگبدنهقیمت
1398LXصفرکیلومترسفیدبدون رنگ75 میلیون تومان
1398LXصفرکیلومترسفید& بدون رنگ76 میلیون تومان
1395LX85,000 کیلومترسفیدبدون رنگ58 میلیون تومان
1394LX92,000 کیلومترمشکیبدون رنگ55 میلیون تومان
1391EL60000 کیلومترنوک مدادیگلگیر رنگ50 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/20
تبلیغ الکی نکنید