موضوعات داغ

از مزدا MX-30 اولین مدل الکتریکی این خودروساز ژاپنی رونمایی شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
مزدا MX-30 الکتریکی سال آینده بازار خودروهای الکتریکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چون قرار است از ویژگی‌های همیشگی این خودروها یعنی رانندگی بدون صدا و تک پداله بودن استفاده نکند.
اولین مدل الکتریکی مزدا توان ۱۴۱ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن متر را از باتری ۳۵.۵ کیلوواتی تولید کرده و با هر بار شارژ مسافت ۲۱۰ کیلومتری را طی می‌کند. مزدا همچنین از باتری کوچک‌تری در این خودرو استفاده کرده تا میزان آلودگی آن را کاهش دهد.
این مدل همچنین از صدای مصنوعی بهره می‌برد که صدای موتورهای احتراقی را تقلید می‌کند. مزدا هنوز تصمیم نگرفته گزینه بی‌صدا کردن کابین را برای این مدل در نظر بگیرد که با یک کلید داخل خودرو قابل کنترل خواهد بود.
این کراس‌اور روی پلتفرمی مشابه مزدا ۳ و CX-30 سوار شده، اما از ساختار حلقه‌ای اطراف باتری برای ایجاد بدنه محکم و چابک بهره می‌برد.
طول MX-30 کمی بیشتر از CX-30 است تا فضا برای باتری فراهم شود. در این مدل هم از درهای خودکشی RX-8 استفاده شده تا فضای کافی برای قرار دادن ویلچر و وسایل اضافی درون خودرو وجود داشته باشد.
در فضای داخلی شاهد یک کنسول شناور هستیم که دارای صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی است. برای اولین بار در یک مزدا تهویه هوا توسط پنل لمسی کنترل می‌شود. به جای چرم از جایگزین گیاهی آن استفاده شده و از چوب پنبه به عنوان دستگیره درها استفاده شده است.
مزدا MX-30

مزدا MX-30

در مورد نام MX-30 مزدا گفته پیشوند MX برای محصولاتی از این شرکت استفاده شده که فرضیات را به چالش می‌کشند. مثلا MX-5 یک رودستر اسپرت بود در حالی که این بخش توسط دیگر خودروسازان رها شده بود.
یاسوهیرو آویاما رئیس بخش اروپایی مزدا درباره این مدل می‌گوید:
MX-30 به عنوان اولین خودروی الکتریکی مزدا باید طراحی خیره‌کننده و تجربه رانندگی عالی داشته باشد که بیشتر خودروسازان حین رونمایی از اولین مدل‌های الکتریکی خودشان آن‌ها را فراموش کرده‌اند. این مدل همچنین باید نسبت به مدل‌های مشابه آلودگی هوای کمتری داشته باشد.
این مدل از موتور دورانی مزدا بهره می‌برد. از زمان تولید RX-8 تاکنون این شرکت از موتور دورانی در خودروهایش استفاده نکرده بود. با استفاده از این موتور می‌توان حین حرکت سوخت‌گیری کرد. این موتوری چندسوخته است که می‌تواند از هیدروژن، CNG و LPG در آن استفاده کرد.
قیمت MX-30 الکتریکی از ۳۰ هزار پوند آغاز می‌شود. این خودرو از اوایل سال ۲۰۲۱ به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد