موضوعات داغ

نگاهی به تاریخچه اسکوتر وسپا سی جیورنی SEI GIORNI؛ قهرمان 6 روزه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
شرکت ایتالیایی وسپا، از برترین تولیدکنندگان موتورسیکلت و اسکوتر در جهان است که سابقه درخشانی در مسابقات این رشته دارد. اسکوتر وسپا SEI GIORNI ، که یک محصول تولید محدود به شمار می‌رود، یادآور روحیه مسابقه‌ای شرکت وسپا است که توسط نماینده وسپا در ایران، یعنی شرکت کویر موتور، به بازار ایران عرضه می‌شود. در ادامه کمی بیشتر با تاریخچه این شرکت آشنا خواهیم شد.
می‌توان گفت که اکثر موتورهای ساخت شرکت وسپا در حال حاضر، از نمونه‌های قدیمی این شرکت الهام گرفته شده‌اند. اسکوتر وسپا SEI GIORNI نیز در حقیقت مدلی الهام گرفته از موتورسیکلت وسپا PX کلاسیک است که بیش از 50 سال بر روی خط تولید قرار داشت و آخرین نمونه‌های آن در سال 1996 به تولید رسیدند. دیگر مدل‌هایی که الهام‌گیری از آنها در ساخت اسکوتر وسپا SEI GIORNI به چشم می‌خورد، عبارتند از: وسپا GT 60th‌، وسپا PX با سابقه تولید سی سال، وسپا PX 150th و وسپا 70th collection‌.

وسپا SEI GIORNI

وسپا SEI GIORNI

SEI GIORNI در زبان ایتالیایی به معنای شش روز می‌باشد و به همین دلیل بر روی بدنه این اسکوتر، از عدد 6 استفاده شده است. دلیل نام‌گذاری این اسکوتر ایتالیایی نیز به سری مسابقات Varese International Six Days در سال 1951 باز می‌گردد که در این مسابقات موتورسواری نسبتا طولانی، وسپا توانست با قهرمانی در این مسابقات، علاوه بر کسب لقب تنها تیم ایتالیایی برنده این سری از مسابقات، دوام و سرعت موتورسیکلت‌های خود را به رخ رقبا بکشد. رقیب جدی وسپا در آن دوران، برند لامبرتا بود که هرکدام به دنبال نشان دادن برتری‌های خود در بازار موتورسیکلت بودند. اسکوترهای وسپا در آن دوران، موتورهایی ساده و بی‌ادعا بودند که در میان قشر بزرگی از مردم، محبوبیت داشتند. به همین دلیل، طرفداران و مالکان این برند علاقه داشتند تا این موتور را در صحنه مسابقات نیز مشاهده کنند. وسپا با پی بردن به خواسته طرفداران و مالکان موتورسیکلت‌های خود، اسکوترهای خاصی به منظور شرکت در مسابقات و به تعداد محدود را به تولید رساند.

وسپا SEI GIORNI

وسپا SEI GIORNI

وسپا SEI GIORNI ، نسخه خاصی از اسکوتر دوست داشتنی وسپا بود که برای این مسابقات شش روزه، آماده شده بود. این مسابقات موتورسیکلت‌ها را از نظر شتاب و دوام در شرایط سخت، به چالش می‌کشیدند و از این رو شرکت وسپا تغییراتی را در این اسکوترها اعمال نموده بود. از جمله این تغییرات می‌توان استفاده از چرخ‌های سایز 8 یا 10 اینچ و نصب باک بزرگتر اشاره کرد. چراغ موتورسیکلت نیز بر روی گلگیر جلو نصب شده بود که ظاهری متفاوت را برای این اسکوتر، رقم زده بود. علاوه برآن، سمت راست وسپا SEI GIORNI نسبت به مدل عادی، اندکی بزرگتر ساخته شده که علت آن، نصب کاربراتور بر روی سیلندر است. یک چرخ یدکی نیز در فضای خالی مرکزی اسکوتر جای داده شده بود. در کنار مدل‌هایی که در مسابقات شش روزه شرکت کردند، وسپا حدود 300 دستگاه از این موتورسیکلت‌های خاص را نیز به تولید رسانده و به بازار ارایه کرد، که به دلیل خاص بودن بیش از حد آن، شدیدا در بازار خواهان پیدا کرد.

وسپا SEI GIORNI

وسپا SEI GIORNI

حال و پس از گذشت بیش از نیم قرن از عرضه مدل اصلی، در سال 2017 شرکت وسپا نسخه جدید وسپا SEI GIORNI را بر پایه انجین GTV یورو 4 به بازار عرضه کرد تا حال و هوای خوش گذشته را زنده نگاه دارد. مهم‌ترین ویژگی مشترک بین دو نسل، قرار گرفتن چراغ جلو در قسمت پایین و بر روی گلگیر می باشد که یادآور نمونه اصلی و افتخار آفرین وسپا است. اما نسخه جدید وسپا SEI GIORNI ، علاوه بر وفاداری به عناصر کلاسیک، تمام ویژگی‌های لازم برای مشتریان امروزی را در خودش جای داده است، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان نگهدارنده پلاک به رنگ مشکی، استفاده از رنگ مشکی در قسمت ها و قطعات مختلف از جمله طوقۀ چرخ ها، سایلنسر اگزوز در کنار تاکید بر رنگ قرمز برای ایجاد تمایز و زیبایی بیشتر در طوقه ها و کمک فنر جلو و نیز استفاده از طلق جلو به رنگ دودی و زین یک تکه که برای نشستن ترک نشین هم مناسب باشد، سیستم ترمز ضد قفل، درگاه اتصال USB و چراغ روشنایی در روز اشاره کرد.



در حال حاضر این اسکوتر خاطره انگیز توسط شرکت کویر موتور به بازار کشورمان عرضه می‌شود و اگر از علاقمندان به برند وسپا هستید، پیشنهاد می‌کنیم تجربه برخورد نزدیک با این اسطوره بازسازی شده را از دست ندهید. در انتها جا دارد از آقای خسرو آقایی نیز برای ترجمه بعضی از مقاله ها تشکر کنیم.
در ادامه می‌توانید مشخصات فنی اسکوتر وسپا SEI GIORNI را مشاهده نمایید:

مشخصات فنی اسکوتر وسپا SEI GIORNI

مشخصات فنی اسکوتر وسپا SEI GIORNI


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد