موضوعات داغ

خودروی ایرانی/چینی صفر بخریم یا خارجی کارکرده؟

عکس مطلب اول
طی یکی دو سال اخیر بازار خودروی ایران با توجه به عوامل مختلف مخصوصا تحریم‌ها، دچار بحران نسبی شده‌است. این بحران بازار خودرو دو مسئله را همراه خود دارد که خرید خودرو را در ایران خاص‌تر از کشورهای دیگر کرده‌است. یک اینکه برخلاف اکثر بازارهای خودرو دنیا، خبری از خارج از رده شدن خودرو پس از طی عمر مفید آن نیست. دو هم اینکه چینی‌ها به خوبی وضعیت بازار ایران را تحلیل کرده‌اند و با ورود خودروهای نه‌چندان خوب خود به ایران، سود زیادی را برای خود به‌ارمغان آوردند.
در شرایط فعلی یکی از مهمترین سوالاتی که برای خریداران خودرو مطرح می‎شود این است که خودروی خارجی با کارکرد بالا اما با کیفیت را انتخاب کنند یا خودروی ایرانی/چینی کم کارکرد(یا صفر)؟ دو راهی بر سر انتخاب بهترین گزینه همواره چالش برانگیز بوده و در این بین مهمترین نکته استفاده از مشاور متخصصی است که بدون جانب‌نگری، خریدار را به بهترین گزینه متناسب با شرایط و بودجه مدنظر برساند.
اگرچه در شرایط فعلی با پرداخت هزینه تقریبا مشابه قادر هستید به جای یک خودروی کم کارکرد ایرانی/چینی یک خودروی دست دوم خارجی اما با کارکرد بالا بخرید؛ اما دقت داشته باشید که در شرایط فعلی کشور هزینه‌های نگهداری خودروهای خارجی به ویژه مدل‌های قدیمی بسیار بالاست. حتی در برخی موارد صاحبان این خودروها با مشکل خدات پس از فروش و تامین قطعات به ویژه قطعات بدنه روبرو هستند. همین نکته مهم خرید خودرو خارجی قدیمی را با چالش جدی روبرو می‌کند.

• در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از خودروهای ایرانی/چینی و خارجی کارکرده در رنج قیمتی متفاوت را بررسی کنیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم که انتخاب یک ایرانی/چینی نسبتا صفر بهتر است یا یک خودروی خارجی با کارکرد بالا.

همراه مکانیک

همراه مکانیک


جک J4 یا مگان 2008 وارداتی
رنو مگان سال 2008 وارداتی خودرویی خارجی و در عین‌حال با کیفیت است. موتور 2 لیتری با 136 اسب بخار قدرت، مسئله‌ای جذاب به‌نظر می‌رسد. از طرفی دیگر با جک J4 روبه‌رو هستیم که با موتور 1.5 لیتری خود، فقط 103 اسب بخار تولید می‌کند. حتی اگر شتاب این دو خودرو را هم مقایسه کنید، رنو مگان، 2 ثانیه زودتر از رقیب خود صفر تا صد را طی می‌نماید. اما مسئله مهم مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری این دو خودرو است.
جک j4 در هر صد کیلومتر فقط 6 لیتر و مگان 8 لیتر را مصرف می‌کند. از طرفی با توجه به قدیمی بودن گیربکس و سایر قطعات مگان، احتمال خرابی و خرج‌های مکرر در این خودرو زیاد است. این مسئله در صورتی است که جک J4 با توجه به تازه‌کار بودن، حداقل در چند سال ابتدایی خرج خاصی ندارد. بنابراین در رنج قیمتی 120 تا 130 میلیون جک جی 4 انتخاب اقتصادی‌تری خواهد بود.

پژو پارس اتومات 98 یا تویوتا یاریس 2008 با دو لکه رنگ
ابتدا از تویوتا یاریس شروع کنیم؛ خودرویی که اگر می‌خواهید آن را با بودجه نهایتا 120 میلیون تومان خریداری کنید، باید سراغ رنگ‌شده‌ها بروید. تویوتا یاریس 2008 موتوری با حجم 1.3 لیتر دارد که همراه با 87 اسب بخار قدرت، خودرویی جذاب به‌شمار نمی‌آید. از طرفی شتاب این خودرو نیز 11.5 ثانیه برای صفر تا صد است.
و اما پژو پارس اتوماتیک با موتور 1.58 لیتر می‌تواند 108 اسب بخار قدرت تولید کند. اما نقطه ضعف این خودرو شتاب صفر تا صد آن است که 14 ثانیه طول می‌کشد. اما درنظر داشته‌باشید که با هزینه نزدیک 120 میلیون تومان، به‌جای یک خودروی ژاپنی‌ای که 11 سال از عمرش گذشته‌است و به‌خرج افتاده، می‌توانید پژو پارس اتوماتیک امسال را خریداری نمائید.

سوناتا 2006 یا بسترن b30
در رنج قیمتی 160 تا 180 میلیون تومان دو خودروی سوناتا و بسترن B30 مورد مقایسه قرار می‌گیرند. به‌رسم مثال‌های گذشته، از خودروی خارجی یعنی سوناتا 2006 شروع کنیم. موتور 2.4 لیتری با 174 اسب بخار، در کنار شتاب صفر تا صد 10 ثانیه، مشخصاتی فوق‌العاده برای یک خودرو از سال 2006 است.
بسترن B30 اما موتوری با حجم 1.6 لیتر دارد که فقط می‌تواند 107 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودروی چینی شتاب به‌مراتب کمتری نسبت به رقیب کره‌ای خود خواهد داشت اما نقطه قوت این خودرو گیربکس هوشمند و مصرف سوخت پائین، نسبت به سوناتا است. سیستم ترمز در بسترن B30 نیز بروزتر از سوناتا است و این بروزتر، حتی در استاندار آلایندگی هم دیده می‌شود.
در آخر هم باید اشاره کنیم که سوناتا 2006، یعنی 13 سال کارکرد یک خودرو که همین مسئله باعث می‌شود خرید بسترن B30 گرچه با موتوری به‌مراتب ضعیف‌تر، امری اقتصادی‌تر باشد.

آزرا 2009 یا سراتو سایپا
یکی از پرتکرارترین سوالات در رنج قیمتی 260 تا 280 میلیون تومان، انتخاب بین سراتو سایپا و آزرا قدیمی است. آزرا یا موتور 3.3 لیتری و 235 اسب بخار قدرت یکی از بهترین گزینه‌ها در سال تولید خود و حتی سال‌های بعد از آن محسوب می‌شود. در طرف دیگر سراتو آپشنال با موتور 2 لیتری قراردارد که تنها 156 اسب بخار توان دارد. آپشن‌های بیشتر و فضای داخلی بیشتر از دیگر برتری‌های آزرا 2009 نسبت به سراتو سایپا صفر هستند. اما هزینه نگهداری و مصرف سوخت بالا در آزرا 2009 باعث می‌شود تا انتخاب سراتو سایپا در شرایط فعلی اقتصادی‌تر باشد. ضمن آنکه حداقل سراتو سایپا با مشکل خدمات پس از فروش و تامین قطعات روبرو نخواهد بود.
پس اگر خواهان خرید خودرو هستید باید درنظر داشته باشید که قبل از اقدام به خرید، با توجه به اولویت‌های خود، مشاوره‌ بگیرید و خودروی مدنظر را پس از کارشناسی و با گارانتی کارشناسی بخرید و چه بهتر که از مجموعه‌ای خرید کنید که مشاوره و کارشناسی خودرو را در یک بستر مطمئن فراهم کرده باشد.
نمایشگاه آنلاین خودروهای کارشناسی‌شده که مشاوره هم می‌دهند
همراه مکانیک

همراه مکانیک


نمایشگاه همراه مکانیک این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که با اطمینان خودروی کارشناسی‌شده را خریداری کنند. نکته قابل تامل این است که مجموعه همراه مکانیک دارای مشاورین زبده‌ای در حوزه خرید و فروش خودرو و مسائل حقوقی است که شما را در امر انتخاب و خرید خودروی مناسب یاری می‌نمایند. لازم به ذکر است تمامی خودروهای موجود در نمایشگاه همراه مکانیک کاملاً از نظر فنی و بدنه کارشناسی شده اند و گزارش کارشناسی آن‌ها به صورت آنلاین در سایت همراه مکانیک موجود است. این مجموعه توانسته با ارائه خدمت خرید خودروی کارشناسی شده تجربه خریدی مطمئن را برای خریداران خودرو ایجاد کند.

با خرید خودرو از همراه مکانیک
• از مشاوره تخصصی در زمینه خرید و فروش خودرو به صورت رایگان استفاده می‌کنید.
• خودرو را به صورت کارشناسی‌شده و با اطمینان از سلامت خودرو می‌خرید.
• خودرو را با ضمانت 7 روزه جبران خسارت می‌خرید.
• از مشاوره حقوقی رایگان در زمان عقد قولنامه بهره می‌برید.

برای استفاده از خدمات همراه مکانیک کافیست از طریق لینک hamrah-mechanic.com/car-buy ثبت سفارش کنید تا کارشناسان همراه مکانیک با شما تماس بگیرند و خودرو متناسب با بودجه شما را معرفی کنند.
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/15
ماشین خارجی غیر از فرانسوی بقیش بهتر از صفر ایرانی چینیه
1398/8/15
ماشین خارجی غیر از امریکایی بهتر چینی و ایرانیه
1398/8/16
عمو اگه همه دنیا میخواستن مثل تو فکر کنن الان رنو نهمین خودروساز بزرگ دنیا ، پژو سیتروئن دومین خودروساز بزرگ اروپا ، رنو کلیو دومین خودروی پر فروش اروپا طی چند سال متوالی نبود ، همین چند وقت پیش بود که پدال خبرشو گذاشت که فقط محصولات داچیا در اروپا چه فروش فوق العاده ای داشتن رتبه دوم فروش پس از گروه فولکس واگن اگه اشتباه نکنم ، لطفا نظرات شخصیتو برا خودت نگه دار
1398/8/16
خودت میگی اروپا بچه جون بازار اروپا انحصاریه برا خوده اروپایها هر خودروساز خارجی دیگه رفت توش با مالیات و سیاستهای کثیف جوری به خاک سیاه نشسته که دیگه بلند نشده بازاری که پرفروشهاش داچیا س تا آخرش برو
1398/8/16
داداش تو خواستی ماشین بخری فرانسوی نخر برو امریکایی بخر ولی لطفا به بقیه کار نداشته باش
1398/8/16
داخلیا که ارابن ماشین نیستن من حتی چینی 100 هزارتا کار کرده رو به اینا ترجیح میدم
1398/8/15
هرچی میخرید بخرید فقط چینی و امریکایی نخرید امریکایی رو خود مردم امریکا و اروپا هم نمیخرند
1398/8/16
شما با چه منطق و استدلالی همچین حرفی میزنید؟ که آمریکایی رو خود مردم آمریکا نمیخرن!!! عجب
1398/8/17
خودرو امریکایی از هر لحاظ بهترین توماشینهای امروزی را با خودروهای ۳۰سال پیش امریکا مقایسه میکنی در ضمن به آمار فروش خودرو در امریکا یک سر بزن ببین فروش دارند یا نه
1398/8/15
واقعا تعصب و دشمنی با بعضیا کاری میکنه که باعث میشه حرفای خنده دار و جوک زیاد بگن این بابا میخواد بگه یعنی چینی و ایرانی بهتر از فرانسویه این بنده خدا قبلا هم تو پدال و سایتای دیگه از این نظرات خنده دار زیاد میداد ولی فکر کنم کینه عجیبی از خودروهای فرانسوی داره که حتی دوچرخه رو هم بهتر از خودروهای فرانسوی میدونه احتمالا اتفاق بدی براش با خودروهای فرانسوی افتاده که اینطوری همه جا راجع به خودروهای فرانسوی نظر میده
1398/8/16
تویوتا یاریس 10 برابر بهتر و اقتصادی تر از پژو پارسه
حتی اگه مال 12 سال پیش باشه
1398/8/16
شوی نوا خوب حال 1.6 لیترها رو گرفتی
1398/8/18
برو عمو شوی نوا فورد وجدان ژاپن مهراب ایمان همه اینا خودتی وجدان ژاپن مارو چی فرض کردی بچه یه سوتی تو همه این کامنتا که با اسمای مختلف میای دادی که خودتم نفهمیدی
1398/8/16
به نظر بنده یه ال 90 کارده بهتر از خودروهای صفر چینیه چون هم کیفیتش اثبات شده و هم قیمتش به نسبت چینیا بهتره کلا ال 90 ماشین بی دردسریه و مشکل نایاب بودن قطعه هم فعلا نداره
1402/1/26
سلام الان سال ۱۴۰۲ هست ، بنده و شاید خیلی ها که جزو طبقه متوسط به حساب میومدیم تا دو سال پیش ، ماشین کره ای ۲ سال کار مثل سراتو استفاده کردم و بعدش توسان ۸ سال کار ، الان رفتم سراغ چینی مونتاژی به دلیل اینکه احساس کردم از پس هزینه های تعمیر ماشین کره ای بر نمیام و ضمن اینکه آپشن های خودروهای ده سال کار کرده یا ۶ سال کرده کره ای اگر کمتر از چینی ها نباشه بیشتر نیست و مصرف سوخت چینی ها هم بد نیست ، ماشین درست و حسابی پول بالا میخواد، مدل ۲۰۱۷ به بعد چه ژاپنی چه کره ای هر چند ژاپنی ها ده سال کارشون هم از نظر استهلاک کمتر از کره ای هاست .