موضوعات داغ

روند کاهش قیمت خودروهای داخلی سرعت گرفته است

عکس مطلب اول
قیمت خودرو در اواسط مهرماه روند افزایشی به خود دید و بعد از اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن، این افزایش قیمت به صورت بی سابقه ای روند صعودی را دنبال کرد. آنچه مشخص است نرخ ارز همواره بر قیمت خودرو تاثیرگذار بوده و بعد از اصلاح قیمت بنزین و نوسانات قیمتی در بازار، قیمت خودرو نیز روند افزایشی را دنبال کرد، اما با کنترل بازار ارز توسط دولت و با وجود افزایش قیمت بنزین، ثبات به این بازار برگشت. البته با وجود اینکه نرخ ارز همیشه یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو بوده، در هفته گذشته با وجود ثبات در بازار ارز، قیمت خودرو همچنان روند صعودی داشت. در این میان با قطع اینترنت و عدم دسترسی به سایت های خرید و فروش خودرو، دلالان فعالیت های خود را افزایش دادند و سعی کردند قیمت های غیرواقعی را به مشتریان تحمیل کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، در چندسال گذشته سایت های خرید و فروش منبع کشف قیمت در بازار محسوب شده و همزمان با قطع اینترنت، شاهد حضور کمرنگ خریداران و فروشندگان در بازار بودیم. برخی فعالان بازار معتقدند که با قطع اینترنت، زمینه افزایش قیمت از سوی دلالان فراهم بوده است. برخی دیگر از فعالان نیز می گویند که خودروسازان با عرضه کم در حال مدیریت بازار هستند، اما این موضوع قویا از سوی وزارت صمت و خودروسازان رد شده است. به نظر می رسد دلالان به وجود آرامشی که بر بازار ارز و سکه حاکم است، دوباره به بازار خودرو وارد شدند و باعث افزایش 5 تا 10 میلیونی قیمت بسیاری از خودروها شدند.
موضوعی که به طور معمول در دنیا بعد از افزایش قیمت بنزین رخ می دهد، کاهش قیمت خودرو است، اما این موضوع در ایران عکس این مساله اتفاق افتاد و باعث افزایش قیمت خودرو شد. با این حال مشتریان در هیجان این روزها به بازار خودرو ورود نکردند و دلالان نتوانستند خودروهای خود را به قیمت دلخواه به فروش برسانند. در رابطه با این موضع برخی از فعالان بازار عقیده دارند که افزایش قیمت بنزین مانع از حضور خریداران در بازار شده و این عدم حضور تاثیرگذار بوده و در چند روز گذشته شاهد کاهش محسوس قیمت ها بوده ایم و روند کاهش سرعت گرفته است.
اما سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در گفتگو با ایرنا در ارتباط با این موضوع بیان داشت: در هفته گذشته با افزایش قیمت ارز، عده ای با این تفکر که قیمت ارز دوباره افزایش خواهد یافت، پول های خود را به کالا و از جمله خودرو تبدیل کردند و باعث ایجاد هیجانی کاذب شدند. زمانی که شاهد افزایش خودروهای داخلی بخصوص خودروهای زیر 100 میلیونی هستیم و جلوی آن گرفته نمی شود، این موضوع بار روانی داشته و به تدریج به بازار خودروهای مونتاژی و وارداتی سرایت می کند. موتمنی خطاب به خریداران واقعی خودرو گفت: در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست و هر گونه خرید به طور حتم با زیان همراه خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد