موضوعات داغ

اسب افسارگسیخته قیمت ها در بازار خودرو

عکس مطلب اول
در یکی دو هفته اخیر نوسانات بازار خودروی کشور شدت بیشتری به خود گرفته و شاهد افزایش میلیونی خودروهای داخلی در این مدت بوده ایم، هرچند به صورت مقطعی قیمت خودرو روند نزولی تجربه کرده است، ولی این کاهش قیمت اندک در زمانی شکل می گرفت که قیمت خودرو افزایش چند میلیون تومانی تجربه کرده و نسبت به ماه قبل خود رشد چشمگیری تجربه کرده است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت خودروها تحت عوامل مختلف از جمله ماجرای بنزین، خریدهای به اصطلاح هیجانی، کمبود عرضه و همچنین رواج دلالی و سفته ‌بازی در طول 2 هفته اخیر افزایش پیدا کرده است، هرچند در مقاطعی کوتاه شاهد ثبات و کاهش اندک قیمت ها بوده ایم، اما در مجموع نمودار قیمت خودرو افزایش آن را نشان می دهد و مشخص نیست که نوک پیکان این نمودار تا کجا بالا خواهد رفت!.
موضوع مهمی که باعث ایجاد هیجان در بازار خودرو و افزایش شدید قیمت آنان شده است، ارتباط مستقیم با اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بنزین و بلافاصله افزایش قیمت آن دارد و همین موضوع دلیل اصلی افزایش شدید قیمت خودرو در طول 2 هفته اخیر بوده است، به طوری که حتی خودروهای پرمصرف نیز تحت تاثیر افزایش قیمت خودروهای کم مصرف قرار گرفته و نمودار قیمت آنان همراه با خودروهای کم مصرف سر به فلک کشیده است. هرچند برخی کارشناسان دیگر عامل افزایش شدید قیمت خودرو در طول دو هفته اخیر را ناشی از دلال بازی می دانند، بویژه اینکه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مدت بارها تاکید کرده‌اند که بالا رفتن قیمت خودرو ربطی به افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی مجدد آن ندارد و دلیل اصلی آن می تواند افزایش تقاضای خرید در بازار و دلال بازی عده ای فروشنده باشد که به افزایش قیمت خودروهای داخلی دامن زده اند، بویژه اینکه خودرو از کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است و به همین ترتیب شاهد افزایش روزافزون قیمت آن در بازار هستیم.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ماشین نیوز، یکی دیگر از دلایلی که می توانیم افزایش قیمت بنزین را متاثر بر قیمت خودروهای داخلی بدانیم، قیمت خودروهای هیبریدی در بازار خواهد بود که رشد قیمت بسیار شدیدی تجربه کرده و در طول دو هفته اخیر بیش از 100 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده اند، زیرا این دسته از وسایل نقلیه علاوه بر داشتن موتورهای بنزینی، از موتور الکتریکی برای تولید نیروی مورد نیاز خودرو استفاده می کنند که به کاهش مصرف سوخت و در نتیجه پرداخت هزینه کمتر سوخت کمک می کنند. به همین دلیل می توانیم یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار کشور را سهمیه بندی سوخت و افزایش شدید قیمت آن دانست.
اگر باز معتقد هستید که افزایش قیمت خودرو در طول دو هفته اخیر ربطی به افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن ندارد، باید نگاهی به بازار خودروهای دوگانه سوز داشته باشیم که در طول این مدت افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده اند و یا حتی خودروهای وانت که از سهمیه بنزین بیشتری برخوردار هستند، در طول این مدت رشد قیمت چشمگیری تجربه کرده اند که قطعا ارتباط مستقیم با طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین از روز جمعه 24 آبان ماه دارد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/9
عرضه حدودا نصف تقاضا است و قیمت تا ابد افزایش خواهد داشت مگر اینکه یه فکری به حال عرضه خودرو کنند . وقتی واردات ممنوع است و خودرو سازان داخلی دست به عصا حرکت می کنند و مونتاژ کاران محصولات چینی هم ور شکست شده اند ،انتظار دیگری نمی توان داشت .
1398/9/9
میشه یه جورایی دهن این کارشناسان را که گرانی را به دلال نسبت می دن یه جورایی گل گرفت تا نتونند حرف مفت بزنند.
لین مجلسیها که ظاهرا نماینده مردم چرا خفه خون گرفتند؟!