موضوعات داغ

ردپای حضور برخی نمایشگاه‌ داران در میان دلالان پلاک رُند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
پیش از این پلیس راهور ابلاغ کرده بود که پلاک خودروها به صورت رندوم توزیع شده و هیچ سیستم برای توزیع پلاک های رند وجود ندارد. اما رفته رفته بازار داغی در خصوص دریافت پلاک های رند تشکیل شد که اتفاقاً درآمد هنگفتی را نیز راهی جیب دالان می کرد.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، پلیس ادعا می کند مقابل دلالان این پلاک های رند ایستاده و سر و کار این دلالان با ضابطان قضایی است.
یک مقام آگاه در پلیس راهور درباره این پلاک‌های رند و راه‌های جلوگیری از خرید و فروش آن‌ها می‌گوید: «سیستم خریدوفروش پلاک به این صورت انجام می‌شد که به‌عنوان‌مثال شما یک خودرو ۳۰میلیون تومانی با پلاک رند، ۱۱ب ۱۱۱ در اختیار داشتید. در مقابل، فردی که خودرویی لاکچری و گران داشت حاضر بود با چندمیلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی، خودرو و پلاک را به صورت وکالتی از شما اخذ کند. این افراد پلاک رند را از شما می‌گرفتند و روی خودرو خود که مدل بالاتر و لاکچری بود نصب می‌کردند و به این ترتیب بر قیمت خودرو ‌افزوده می‌شد.»
او تاکید می‌کند: «این رویه به نوعی دلالی تبدیل شده بود، تعدادی نمایشگاه‌دار و مردم به شرط خریدوفروش وکالتی به این کار روی آورده بودند. برخی از نمایشگاه‌داران مناطق تهران، صاحبان خودروهای ارزان را که پلاک رند داشتند، مجاب می‌کردند خودرویشان را به آن‌ها بفروشند و آن‌ها پلاک رند را روی خودروهای لاکچری سوار کنند.»
این مقام مسئول در ادامه افزود: «واقعیت این است از دوره‌ای به بعد جلوی صدور این پلاک‌ها گرفته شد و دیگر پلاک رند در شماره‌گذاری‌ها به خودروداران تحویل داده نشد. همچنین آن‌هایی که پلاک رند داشتند، ضمن مراجعه برای دریافت هرگونه خدمات، پلاکشان ضبط و پلاک غیررند به آن‌ها تحویل داده می‌شد. فقط خودروهایی که پلاک پنج رقم سمت چپ آن‌ها یک رقم یکسان باشد، رند محسوب می‌شوند و مثلا اگر خودرویی پلاک ۱۱ب۱۱۲ داشته باشد، دیگر از نظر ما رند نیست.»
پیش از این رئیس پلیس راهور ناجا درباره توزیع پلاک های روند توضیح داده بود: «در سال‌ ۹۰ پلیس راهور ابلاغ کرده بود پلاک‌های رند به صورت رندوم توزیع شود که البته ازسوی برخی پیمانکاران، تخلفاتی صورت گرفته بود.»
سردار هادیانفر با با بیان این که پلاک‌های رند هم به خودروهای معمولی تعلق دارند و هم به خودروهای لوکس گفته بود: «پلاک‌های رند هم متعلق به خودروهای معمولی است و هم خودروهای لوکس. در این میان برخی پیمانکاران تخلف‌هایی داشتند که برایشان پرونده قضایی تشکیل شده و به تخلفاتشان رسیدگی کردیم، البته برخی پیمانکاران و ضابطان امر استعفا دادند و عده‌ای نیز اخراج شدند.»
گفته می شود که در زمان دادوستد پلاک‌های رند، برخی نمایشگاه‌داران خودرو نیز در این ماجرا دخیل بوده اند که البته تاکنون این ادعا واکنشی را در پی نداشته و انجمن نمایشگاداران ترجیح داده اند که در این خصوص سکوت اختیار کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/11
به نظرم هیچ نداره که یکی بخواد پلاک رند داشته باشه، تازه این میتونه به مسی یک ماشیا ارزون داره کمک هم بکنه که با فروش پلاکش بتونه مشکلاتشو حل کنه، این خیلی رایج و متداول تو خیلی از جاهای دنیاست، ولی نمیدونم ایران چرا اینطوریه!!!