موضوعات داغ

تبلیغات آب سوز کردن خودروها فریب است

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
مدتی است تبلیغاتی برای آب سوز کردن خودروها صورت گرفته و حتی سایتی در این زمینه برای ثبت نام ایجاد شده است. در این سایت ادعا شده با خرید و نصب تجهیزات به قیمت 4.5 میلیون تومان، می توانید خودروهای خود را به آب سوز تبدیل کنید و دیگر نیازی به استفاده از بنزین نخواهید داشت.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، در رابطه با این تبلیغات، امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: بنده یک خودرو را که به ظاهر موتور آن با آب کار می کرد بازدید کردم، اما نکته اینجاست که هیچگاه در یک دستگاه سنجش استاندارد و مراجعه مربوطه تست نشده اند و نمونه تست شده این خودروها وجود خارجی ندارد. در این زمینه سه برنامه بین المللی وجود دارد که ادعا می کند خودرو با آب کار می کند و چگونگی آن بر این اساس است که در موتور احتراق داخلی، آب را به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرده و هیدروژن سوزانده می شود. در حقیقت آب را باید الکترولیت کرد. در این حالت نیاز به انرژی بیشتری است لذا یک منبع انرژی اضافه لازم است.
وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که نمی توان با روش های الکتریکی یک موتور احتراق داخلی را برای مدت زیادی به حرکت درآورد. در روش دیگر آب را روی ماده شیمیایی ویژه ای همچون ترکیب پتاسیم – آلومینیوم ریخته که در این حالت هیدروژن و اکسیژن تولید می شود و هیدروژن مانند سوخت عمل می کند. در اینجا آب را نمی سوزانیم بلکه تجزیه کرده و هیدروژن را استفاده کرده و می سوزانیم. در ظاهر آب در محل سوخت جایگزین بنزین می شود، اما باید دید بعد از مدتی چه ماده ای به این آب اضافه می شود. این کار باعث آسیب به تمامی اجزای داخلی موتور و خودرو شده و پس از مدتی باید هزینه هنگفتی برای تعمیر خودر پرداخت کنید و یا حتی کلا قید خودرو را باید زد.
کاکایی در ادامه بیان داشت: این افراد در جلوی چشم مرد درون باک آب ریخته و خودرو نیز کار می کند، اما نکته مهم این است که تا چه مدت این خودرو با آب کار خواهد کرد و بعد از چند وقت چه هزینه های گزافی به مردم تحمیل می شود. در این زمینه مراجع قانونی ومرتبط مانند محیط زیست، خودروسازان و سازمان ملی استاندارد باید آزمایشات دقیقی را انجام دهند و بعد مجوز استفاده عموم صادر شود. در شرایط فعلی بازار این قبیل تبلیغات داغ شده است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: این موضوع پایه ای در علم دارد، اما کاربرد روزمره نداشته و ضمانتی برای آن وجود ندارد. به مردم توصیه می کنیم که فریب این تبلیغات را نخورند. نکته جالب اینجاست که حتی در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا نمونه خودروی آب سوز وجود ندارد و اجازه دادن به تبلیغات این چنینی بسیار جالب است.
در این رابطه سیدرضا مفیدی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت بیان داشت: تا کنون هیچ مجوزی برای پیش فروش تجهیزات خودرهای آب سوز صادر نشده است.
گفتنی است برای دریافت توضیحات و پاسخ از مدعیان آب سوز کردن خودروها تلاش شد تا با آنها تماس گرفته شود، اما در سایت مربوطه هیچ شماره تماس یا آدرسی برای برقراری ارتباط ذکر نشده بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/12
خوشبختانه دستگاههای نظارتی و نیروی انتظامی در این موارد کلاهبرداری مثل اعتراضات اخیر سریع و محکم وارد شدن و نمیذارن سر مردم کلاه بره و بیفتن دنبال دادگاه و شکایت تا بعد از چند سال شاید به حقشون برسن
1399/10/10
آبسوز کردن خودرو فقط کلاهبرداریه، از نظر علمی امکان پذیر نیست. هر کس این ادعا رو کرده فکرشم کرده ازش دلیل خواستن بگه نمیتونم بگم چون طرحمو میدزدن.فقط هدفش اینه همه جوگیر بشن بی تحقیق قبول کنن و پول و وام و امکانات بهش بدن اونم ورداره فراررکنه.