موضوعات داغ

خودروهای فرسوده، دوگانه سوز می‌شوند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
شرایط حمل و نقل عمومی بسیاری از شهرهای ایران، چند مطلوب نیست و به این دلیل، تاکنون تلاش‌های بسیاری برای بهبود وضعیت ناوگان تاکسیرانی کشور صورت گرفته است. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، دوشنبه گذشته و در جریان جلسه فوق العاده شورای اقتصاد، مصوبه‌ای به پیشنهاد وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسید که مطابق آن، بیش از یک میلیون و چهارصد هزار خودرو، یعنی تمام خودروهای تاکسی، وانت، ون و مسافربر شخصی کشور دوگانه سوز خواهند شد.
هدف دولت از اجرای این طرح، دوگانه سوز کردن تدریجی تمام وانت‌ها، ون‌ها، تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی است که در شهرها تردد می‌کنند. کمک هزینه پرداختی بابت دوگانه سوز کردن این خودروها، به صورت بلاعوض خواهد بود و از محل صرفه جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای، تامین شده و پرداخت خواهد گردید. یکی از بزرگترین چالش‌های این مصوبه، ، فرسودگی بخش اعظم خودروهای ناوگان تاکسیرانی کشور است. بنابر آمار و اطلاعات ارایه شده، هم‌اکنون 150 هزار تاکسی فرسوده در سطح کشور تردد می‌کند که این رقم تا سال 1400، به 242 هزار دستگاه خواهد رسید. مطابق پیش‌بینی‌ها، تا سال 1400، 74 دردصد ناوگان حمل بار و مسافر درون شهری کشور، فرسوده خواهد بود.

تاکسی ون

تاکسی ون

علاوه بر موارد ذکر شده، حدود یکسال است که نوسازی خودروهای فرسوده در کشورمان با مشکل مواجه شده است. شرکت‌های خودروسازی از زیر بار تعهدات خود در مورد نوسازی ناوگان تاکسی‌های کشور، شانه خالی می‌کنند تا میزان تاکسی‌های نوسازی شده در سال 97، تنها 1500 دستگاه باشد. اکثر ون‌های تاکسیرانی نیز از سال 85 وارد این ناوگان شده‌اند و اکنون تمامی آن‌ها، فرسوده محسوب می‌شوند. وانت‌ها نیز در فرسودگی هم‌پای تاکسی‌ها و ون‌ها حرکت می‌کنند. مطابق آمارها، اکنون 139 هزار وانت فرسوده در کشور وجود دارد.
آن طور که از جزئیات این طرح برداشت می‌شود، دولت دیگر به دنبال نوسازی خودروهای فرسوده نیست و سعی دارد با دوگانه سوز کردن آن‌ها،‌ این مساله را تا حدی تسکین دهد. محرک اصلی طرح نوسازی خودروهای فرسوده، واردات خودرو بود که با بسته شدن درب‌های واردات، اعتبارات لازم برای این طرح دیگر تامین نمی‌شود. دولت نیز طرح جایگزینی برای تامین اعتبار جهت نوسازی خودروهای فرسوده اعلام نکرده و حال به سمت دوگانه سوز کردن خودروهای فرسوده تمایل پیدا کرده است.
همان‌طور که گفته شد، اعتبارات در نظر گرفته شده برای این طرح، بیش از ۶ هزار و پانصد میلیارد تومان است که از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین و پرداخت خواهد شد. حال باید امیدوار بود که دولت از همین محل فکری هم برای ایمنی این خودروها کند.


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد