موضوعات داغ

کلکسیونر ماکت‌های حرفه‌ای در بریتانیا: یکی از منابع ماکت‌های باکیفیت، ایران است!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
اسباب بازی‌ها و ماکت‌های ماشین، بخشی از دنیای کودکی هر فردی که به خودروها علاقه دارد را تشکیل می‌دهند. این ماکت‌ها، در کنار حس نوستالژیکی که برای فرد دارند، در طولانی مدت تبدیل به سرمایه‌ای قابل توجه برای وی نیز خواهند شد.
خبرگزاری اتوکار بریتانیا، بازدیدی از یک فروشگاه قدیمی ماکت ماشین و اسباب بازی خودرو داشته است. این فروشگاه، متعلق به سیمون هیلی 54 ساله است. در سوی دیگر، گرگ بروک 62 ساله قرار دارد. یک کلکسیونر حرفه‌ای که 27 سال است مشتری ماکت‌ها و اسباب‌بازی‌های هیلی است. بسیاری از ماکت‌های ماشین، جز با ارزش‌ترین ساخته‌های دایکست در جهان هستند. هیلی برای حفظ و نگهداری بهتر این خودروها، بسیاری از آن‌ها را درون جعبه‌هایشان نگهداری می‌کند.
بسیاری از این ماکت‌ها و اسباب‌بازی‌ها، همراه و همدم کودکی هیلی یا بروک بوده‌اند. به مرور زمان، ماکت‌ها دیگر برای سرگرمی مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند، بلکه صرفا یادآور خاطرات خوش گذشته برای افراد تلقی می‌شوند. بسیاری از اسباب‌بازی‌های جمع‌آوری شده توسط هیلی، روزگاری تنها یک پوند قیمت داشته‌اند. به گفته او، بسیاری از خریداران جوان، به این اسباب‌بازی‌های یک پوندی علاقه دارند.

دنیای شگفت‌انگیز <a href='https://www.khodrobank.com/ماکت'>ماکت</a>  ماشین

دنیای شگفت‌انگیز ماکت‌ ماشین

در بخش دیگری از فروشگاه، ماکت‌های مربوط به فیلم‌های سینمایی قرار گرفته‌اند که هر کدام قیمت بالایی دارند. برای مثال، یک بت موبیل ساخت سال 1966، با قیمت 538 پوند که روی جعبه آن درج شده، خودنمایی می‌کند. دو ماکت ماشین دیگر نیز از بت موبیل در این قسمت دیده می‌شوند، که یکی از آن‌ها ساخت سال 1973 با قیمت 948 پوند و دیگر ساخت سال 1974 با قیمت 245 پوند است. نسخه‌ ساخت سال 1974، بسیار کم‌یاب است و به گفته هیلی، اگر امروز بتوانید نمونه سالم آن را پیدا کنید، بیش از 1000 پوند ارزش خواهد داشت.
نمادی از فیلم‌های جیمز باند نیز در فروشگاه هیلی قابل مشاهده است. این آستون مارتین DB5 ساخت سال 1965، همزمان با اکران فیلم گلدفینگر از سری مجموعه‌ فیلم‌های جیمز باند ساخته شده است. این خودرو مجهز به مسلسل، محافظ ضد گلوله و سقفی است که به سرنشینان اجازه پرش و خروج از خودرو را می‌دهد. هیلی اعتقاد دارد دهه 1960، عصر طلایی ماکت ماشین بوده است و اکنون هر نمونه‌ای که متعلق به آن دهه باشد، با قیمت بیش از 500 پوند خرید و فروش می‌شود. مات باکس ، دینکی و کرگی، برندهای مطرح تولید ماکت در دهه 1960 بودند. هیلی معتقد است برند کرگی، بهترین ماکت‌های آن دوران را تولید کرده است. ماکت‌های کرگی، کیفیت رنگ بالایی داشته و دارای پنجره هستند. قرار دادن پنجره بر روی ماکت ماشین در آن دوران نوآوری محسوب می‌شد، تا حدی که به شعار تبلیغاتی این شرکت تبدیل شده بود.

دنیای شگفت‌انگیز ماکت‌ ماشین

دنیای شگفت‌انگیز ماکت‌ ماشین

گرگ بروک، کلکسیونر 72 ساله، تنوع جالبی از این خودروها را در اختیار دارد که به گفته وی، ارزش آن‌ها در طول زمان به طور قابل توجهی افزایش داشته است. اما هدف وی از جمع‌آوری این کلکسیون، کسب سود نبوده است. به گفته او، تمامی این ماکت‌ها و اسباب بازی‌ها، بخشی از حس نوستالژی وی را شکل می‌دهند. اولین ماکت ماشین خریداری شده توسط او، یک اتوبوس قرمز رنگ ساخت Matchbox بوده که به قیمت 10 دلار خریداری شده است. وی باارزش‌ترین عضو مجموعه خود را یک دستگاه رولزرویس Wraith Silver Dinky مدل 1959 می‌داند.

دنیای شگفت‌انگیز ماکت‌ ماشین

دنیای شگفت‌انگیز ماکت‌ ماشین

اما این ماکت‌ها و اسباب‌بازی‌های کلکسیونی، چگونه و از کجا بدست می‌آیند؟ هیلی در این باره می‌گوید: من اسباب‌بازی‌ها و ماکت‌ها را از طریق افرادی که از فروشگاه بازدید می‌کنند و شرکت در حراج‌ها و بازارهای متفاوت خریداری می‌کنم. در این رویدادها، شما می‌توانید عده زیادی از افراد سالخورده را مشاهده کنید که ماکت ماشین خود را به دلیل عدم توانایی در نگهداری، با بسته بندی نه چندان مطلوب، به شما عرضه می‌کنند. علاوه برآن، هر چند وقت یکبار مجموعه‌ای از ماکت‌های کلکسیونی، که برای مدت طولانی متروک بوده‌اند، کشف می‌شوند. به گفته هیلی، یکی از منابع ماکت‌های باکیفیت، ایران است. او اعتقاد دارد در صورتی که بتوان به بازار ماکت ماشین در ایران دسترسی پیدا کرد، نمونه‌هایی جذاب و کمیاب از این محصولات در کشورمان وجود دارد. اگر دوست دارید تجربه نزدیکی از ماکت‌ ماشین در دنیای امروز داشته باشید، با مشاهده وب‌سایت ماکت بانک به این مهم دست خواهید یافت.


نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/9/5
سلام ببخشید یه سوال داشتم امیدوارم خود خودروبانک جوابمو بده خواستم بدونم ماکت های برند گینزمارت که در سایز کوچیک معمولا ۱/۳۶ تولید میشن ارزش جمع کردن دارن؟