موضوعات داغ

4 اشتباه رایج در فروش خودرو که سرمایه شما را به باد می‌دهد

عکس مطلب اول
فروش خودرو مسئله‌ای است که نمی‌توان در آن بی‌گدار به آب زد. نمی‌توان منکر این موضوع شد که در طی سال‌های اخیر بازار خودرو به یکی از داغ‌ترین و پرتنش‌ترین بازارهای معاملات تبدیل شده است. لازم‌به‌ذکر است با توجه به اینکه بازار خودرو به یکی از پرحاشیه‌ترین معاملات در ایران تبدیل شده است، فروختن یک خودرو می‌تواند شما را مدت‌ها درگیر کند.
متاسفانه با پیشرفت روزبه‌روز تمامی علم‌ها، علم کلاهبرداری نیز پیشرفت قابل توجهی داشته‌است. خریداران کلاهبردار به‌راحتی سر فروشندگان خودرو کلاه می‌گذارند و دست هیچکدام از فروشندگان هم، به‌جایی بند نیست. در ادامه با ما همراه شوید تا به 4 اشتباه رایج در زمان فروش خودرو بپردازیم و در انتها نیز، راهکاری برای مقابله با این کلاهبرداری‌ها ارائه کنیم.

1- کارشناسی نکردن قیمت خودرو، از دست دادن زمان یا پول‌
عادت بدی در میان فروشندگان خودرو ایجاد شده است که برای اطلاع دقیق از قیمت خودروی خود، اقدام به بالا و پائین کردن آگهی‌های مشابه در سایت‌های آگهی خودرو می‌کنند. تعیین قیمت خودرو صرفا بر اساس آگهی‌ها هیچ وقت دقیق نخواهید بود زیرا قیمت معامله با قیمت آگهی کاملا متفاوت است. این اشتباه باعث می‌شود که فروشنده یا به‌قدری قیمت خودرو را بالا آگهی کند که فروش نمی‌رود یا کمتر از ارزش واقعی خودرو آگهی می‌کند که ضرر مالی را برای او به همراه خواهد داشت.

2- سپردن خودرو به نمایشگاه
یکی از قدیمی‌ترین راهکارها برای فروش خودرو به ویژه خودروهای لوکس، سپردن خودرو به نمایشگاه‌های فروش خودرو است. اما این روش هم مشکلات خاص خود را به همراه دارد. اول اینکه سپردن خودرو به نمایشگاه محدودکننده است و فروشنده تا زمان فروش، بدون خودرو خواهد بود و گاهی این زمان بسیار هم طولانی می‌شود. اما دومین مشکل در سپردن خودرو به نمایشگاه داران وقتی پیش می‌آید که نمایشگاه‌دار قیمت‌های متفاوتی را به فروشنده و خریدار اعلام می‌کند تا سود بیشتری کسب کند و البته این سود غیر از کمیسیونی است که با دو طرف معامله توافق کرده است.

3- پارکینگ دوقبضه، حتی حرفه‌ای‌ها هم در دام این روش گرفتار می‌شوند
علی‌رغم مزایایی که استفاده از پارکینگ دوقبضه دارد اما متاسفانه در سال‌های اخیر به راهکاری برای سواستفاده کلاهبرداران تبدیل شده است. در مواردی دیده شده که قولنامه بین فروشنده و خریدار تنظیم می‌شود اما خریدار علی‌رغم آگاهی از ایرادات خودرو، در قولنامه به مشکلات و ایرادات خودرو اشاره نمی‌کند و به بهانه تکمیل نبودن پول فروشنده را مجاب می‌کند که خودرو به پارکینگ دوقبضه منتقل شود. در روز تعویض پلاک، خریدار با کارشناس در محل حاضر می‌شود و کارشناس تمامی ایرادات خودرو را مشخص می‌کند که هیچ کدام در قولنامه قید نشده‌است. اینجاست که خریدار ادعای خسارت یا فسخ قرارداد را دارد و دست فروشنده هم به جایی بند نیست.

همراه مکانیک

همراه مکانیک

اما در پارکینگ دوقبضه مشکلات احتمالی به همین یک مورد بسنده نمی‌شود. یکی از جدیدترین کلاهبرداری‌ها در معاملات خودرو بدین صورت است که فرد فروشنده خودروی خود را برای معامله با شخص خریدار، به پارکینگ دوقبضه می‌برد تا فرد خریدار در مدت زمان تعیین شده هزینه خودرو را تکمیل کند؛ خودرو کاملا بدون عیب است و این مورد در قولنامه هم ذکر شده است. اما در روز تعویض پلاک، خریدار با کارشناس حاضر می‌شود و به بررسی بدنه و فنی خودرو می‌پردازد. کارشناس اعلام می‌کند که خودرو سرسیلندر سوزانده و نشانه آن هم سفید شدن درب موتور و خروج دودآبی از اگزور است. ایرادی که تا قبل از ورود خودرو به پارکینگ وجود نداشت. آن زمان است که خریدار کلاهبردار درخواست خسارت فسخ قرارداد را می‌دهد و فروشنده هم چاره‌ای ندارد چون طبق قانون حق با خریدار است.
اما نکته مهم در این روش کلاهبرداری این است که فرد خریدار، کارشناس و یکی از اعضای شاغل در پارکینگ دوقبضه هم دست هستند. این افراد بعد از قرارگرفتن خودرو در پارکینگ دوقبضه، سوئیچ خودرو را برداشته و یک لیوان آب در موتور خالی می‌کنند. با گذشت سه روز از پارک بودن خودرو در پارکینگ، تمامی علائم سرسیلندر زدن خودرو نمایان می‌شود که ناشی از بخار شدن همان یک لیوان آب است و در واقع خودرو هیچ ایرادی ندارد. اما خریدار با صحنه‌سازی و تهدید فروشنده به شکایت، به هدف خود می‌رسد.

4. فروش وکالتی خودرو بدون قولنامه
به دلایل مختلفی ممکن است خریدار از فروشنده تقاضا کند که خودرو را به صورت وکالتی به او بفروشد. این مورد وقتی پیش می‌آید که خریدار یک دلال است نه مصرف‌کننده. در نتیجه خودرو به صورت وکالتی و بدون قولنامه به خریدار واگذار می‌شود اما تا زمانی که تعویض پلاک انجام نشده هر تخلفی مانند آدم‌ربایی، حمل مواد مخدر و ... که با این خودرو انجام شود، پلیس و مراجع قضایی صاحب سند خودرو را به‌عنوان مالک خواهد شناخت.
اما آیا راهی وجود دارد که هیچ جای اشتباهی در فروش خودرو نداشته باشد؟ روشی که هم ریسک‌های فروش خودرو را به حداقل برساند و هم دردسرهای آگهی کردن خودرو، پاسخگویی به تماس خریداران و بازدیدهای مکرر را از بین ببرد.
فروش آسان و بی دغدغه خودرو، رایگان و با یک تماس

همراه مکانیک

همراه مکانیک

شرکت همراه مکانیک به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه آنلاین فروش خودرو‌های کارشناسی شده
چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است. تجربه کارشناسی بیش از 80 هزار خودرو باعث شده تا کارشناسان همراه مکانیک در تشخیص موارد کلاهبرداری ذکر شده خبره شوند. ضمن اینکه به دلیل استفاده از مشاور حقوقی در زمان عقد قولنامه احتمال کلاهبرداری به حداقل ممکن می‌رسد.
تمامی خودرو‌های موجود در نمایشگاه همراه مکانیک کارشناسی شده‌اند و اصالت مدارک آن‌ها چک شده است. ضمن آنکه شما خودروی خود را به مصر‌ف‌کننده خواهید فروخت.
برای فروش خودرو توسط تیم مشاوران همراه مکانیک کافیست:
• وارد لینک hamrah-mechanic.com/car-sell شوید.
• پس از ثبت درخواست با شما تماس گرفته می‌شود، خودرو کارشناسی می‌شود و آگهی آن توسط همراه مکانیک در سایت‌های معتبر منتشر می‌شود.
• یک مشاور اختصاصی مسئول رسیدگی به خودروی شما می‌شود که به تمامی تماس‌های خریداران پاسخ می‌دهد تا زمانی که مشتری مناسب را پیدا کند.
• مشاور در بازه‌های زمانی مشخص گزارش پیشرفت کار را ارائه می‌کند.
• این خدمت کاملا رایگان است.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/25
من یک هیوندای کوپه با کارکر ۱۶ هزارتا و کارشناسی همراه مکانیک خریدم جالبه که هیچ کس کارکرد خودرو رو قبول نداره به جز کارشناس همراه مکانیک!