موضوعات داغ

خودرو یا بنزین؛ عامل آلودگی هوا کدام است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته های معاون سازمان ملی استاندارد، حجم سوخت مصرفی کشور از حد استاندارد جهانی بیشتر بوده و به علاوه نظارت بر بهینه سازی این مصرف و همچنین بررسی آلایندگی خودروها بر عهده سازمان محیط زیست است.
وحید مرندی در همین راستا توضیح داد: در راستای ارتقای مشخصه های کمی و کیفی استاندارد خودرویی از 55 به 85 افزایش یافت که از سال 96، استاندارد‌های 85 گانه برای خودرو‌های وارداتی هم اعمال شد، اما برای خودرو‌های تولید داخل به علت نیازمندی به تولید و تامین قطعه، زمان بندی 3 مرحله‌ای در نظر گرفته شد و تا امروز هم 2 مرحله از این مسیر انجام شده است.
با توجه به گفته های او در همین راستا باید تولید خودروی پراید از تاریخ اول فروردین 99 متوقف و خودروی پژو نیز به طور موقت بصورت گاز سوز تولید شود.
یکی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو نیز در این زمینه توضیح داد: تقریباً بیشتر مشخصه‌های فناوری بنزین یورو 4 در ایران وجود دارد، اما آنچه سبب افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن مصرف خودرو‌ها می‌شود را می‌توان شرایط محیطی همچون ترافیک بالا و یا نوع رانندگی ایرانی‌ها بیان کرد.
کاکایی راهکار مناسب برای حل معضل آلودگی هوا را افزایش عوارض استفاده از خودرو های شخصی دانسته و افزود: تقویت ناوگان عمومی می‌تواند راه مناسبی برای جایگزین سازی خودرو های شخصی باشد و این مهم بر عهده دولت است.
تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص توضیح داد: در معاینات فنی ویژه که برای خودرو های با عمر زیر 4 سال و سالانه انجام می‌شود بیش از 55 درصد خودروها به علت داشتن آلایندگی بالاتر از یورو 4 مردود می‌شوند.
وی افزود: البته همه چیز را نمی توان گردن کیفیت خودروها یا سوخت انداخت. وقتی دولت به برخی لابی‌ها متصل می‌شود نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اتفاق خاصی در روند بهبود شرایط رخ دهد. البته ما اجازه نمی‌دهیم خودروی آلاینده وارد بازار مصرف شود لذا خودروسازها باید به سمت رعایت استاندارد‌ها بروند.
حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مشکل آلایندگی هوای کشور با رسیدگی به وضع کیفی خودرو‌ها و سوخت تولیدی در کشور برطرف می‌شود البته شکی نیست که صنعت خودروسازی باید به سمت هیبریدی کردن خودرو‌ها حرکت کند. وضع فعلی استاندارد‌های خودرویی و تولید سوخت در کشور قابل قبول نیست، اما نسبت به قبل می‌توان حرکت رو به جلویی را مشاهده کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/27
خودرو های آشغالی که ایران خودرو و سایپا تولید میکنند مقصر اصلیش صنعت خودرو هست اینقدر پرو هستیم که بعد از پنجاه سال حاضر نیستیم قبول کنیم خودروساز نمی تونیم باشیم و در درجه بعدی مردم بی فکرند که خودروهای اینها رو میخرند مقصرند البته وقتی زندان بزرگی به اسم انحصار درست کردند چاره ای باقی نمی مونه بلاخره ظلم پایدار نمیمونه رو‌سیاهی فقط برای زغال می مونه هر چند به نظر میرسه پشت تولید خودرو و صنعت خودرو ایران مافیای بزرگی وجود دارد که با دولت و حکومت یکی هستند که سالها یاد گرفتند چطور خون ملت رو بمکند و سوار بر مردم باشند