موضوعات داغ

ملاقاتی کوتاه با نیسان آرمادا دارای پلاک ملی؛ یکی از دو ژاپنی تنها

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
نیسان یکی از نشان‌های تجاری ژاپنی است که بسیاری از ایرانیان به واسطه تولید و واردات برخی از محصولات‌اش با آن آشنایی دارند. اما همین برند محبوب مدل‌های بسیار دیگری دارد که در بازار ایران حتی نامشان هم به‌گوش کمتر کسی رسیده است. نیسان در ایران عمدتاً به واسطه تولید و مونتاژ مدل‌هایی نظیر پاترول، ماکسیما، رونیز و تیانا شناخته می‌شود. همچنین طی سال‌های گذشته نیز با آغاز واردات رسمی برخی از محصولات این برند، مدل‌هایی نظیر ایکس تریل و جوک نیز به لیست خودروهای آشنا برای مصرف‌کنندگان ایرانی اضافه شدند. البته ناگفته نماند که نیسان آبی (نیسان جونیور) شاید مشهورترین محصول این برند باشد که از سالیان دور در ایران طرفدارانی پروپاقرص دارد.
اما اگر بخواهیم به سایر مدل‌های ناشناخته نیسان در ایران اشاره کنیم، می‌توانیم از آرمادا یاد کنیم که یکی از همان محصولاتی است که کمتر کسی درباره‌اش اطلاعات دقیق و کافی دارد. زیرا از این نمونه تنها دو دستگاه در کشور وجود دارد که موفق به اخذ پلاک ملی شده‌اند که ما قصد داریم در این مقاله از خودروبانک به معرفی اجمالی آن بپردازیم.

تاریخچه
کمپانی نیسان در اوایل قرن بیست و یکم به دلیل سهم‌خواهی بیشتر در بازار شاسی‌بلندهای فول سایز ایالات متحده، تصمیم گرفت محصولی جدید را راونه این بازار کند. بر این اساس به منظور بالا بردن ضریب اطمینان، طبق روال خودروسازان آمریکایی، اقدام به توسعه پلت‌فرم پیکاپ تایتان کرد و محصولی جدید با نام آرمادا را از سال 2003 به بازار عرضه کرد.

نیسان آرمادا

نیسان آرمادا

نسل اول نیسان آرمادا که در بسیاری از بخش‌ها شباهت زیادی با تایتان دارد، تا سال 2015 روی خط تولید این خودروساز ژاپنی قرار داشت و تنها در این مدت تغییرات بسیار اندکی را به خود دیده بود. مدیران نیسان در سال 2013 به دلیل محبوبیت این محصول در بازار آمریکا اعلام کرده بودند که نسل بعدی آن نیز همچنان بر مبنای پلت‌فرم تایتان ساخته خواهد شد، اما پس از گذشت چند سال سرانجام در نمایشگاه خودرو شیکاگو سال 2016، نسل دوم آرمادا با چهره‌ای دگرگون شده موجب شگفتی همگان شد. زیرا آرمادا جدید برخلاف انتظار همان پاترول بود که تنها در برخی از جزئیات با این محصول نام‌آشنا تفاوت داشت. در واقع نسل دوم آرمادا مانند پاترول، برمبنای پلت‌فرم اینفینیتی QX80 شکل گرفته است.

شاسی‌بلندی غول‌پیکر و قوی
خودرو موردنظر ما در این مقاله، همان‌طور که گفته شد یکی از دو دستگاه موجود در کشور است که توانسته پلاک ملی دریافت کند و به‌صورت دائمی در کشور تردد کند. این خودرو که از نسل اول نیسان آرمادا به‌شمار می‌رود، به دلیل ابعاد بزرگ بدنه و همچنین ناشناخته بودنش در خیابان توجه بسیاری از رهگذران را به خود جلب می‌کند. فرم کلی بدنه بی‌شباهت با نسل پنجم نیسان پاترول نیست و ما را تاحدی به یاد این شاسی‌بلند نام‌آشنا می‌اندازد. اما با نگاهی دقیق‌تر به آن در می‌یابیم که در جزئیات تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

Nissan Armada

Nissan Armada

طراحی بخش جلو در این خودرو به‌خوبی یادآور محصولات نیسان است که نشان از اصالت طراحی آن دارد. استفاده کردن از جلوپنجره بزرگ کرومی یکی از مواردی است که آن سال‌ها نمایانگر قدرت و ابهت در یک خودرو بود. سپرهای حجیم اما ساده که به منظور رقابت با شاسی‌بلندهای آمریکایی به این شکل طراحی شده‌اند، توانسته‌اند ظاهری با ابهت و خشن را به‌وجود آورند. در نمای جانبی نیز خطوط حجم دهنده‌ای که اطراف گلگیرها را احاطه کرده‌اند، نقش مهمی در هرچه بزرگ‌تر نشان دادن این خودرو دارند. همچنین نوع طراحی کلاف درها نیز از دیگر مواردی است که ظاهری تخم‌مرغی شکل به کابین آرمادا داده است. البته که این مورد تنها به‌خاطر ایجاد ظاهری متفاوت صورت نگرفته است، بلکه طراحان نیسان با این کار توانسته‌اند فضای کافی سر برای سرنشینان مهیا کنند.

آرمادا

آرمادا

در نمای عقب نیز با طرحی بسیار ساده اما گیرا مواجه هستیم که بازهم برای رقابت با شاسی‌بلندهای آمریکایی، کاملا بدون پیچیدگی طراحی شده است. نشان تجاری نیسان با ابعادی نسبتا بزرگ در مرکز در صندوق خودنمایی می‌کند و پس از آن لوگوتایپ ARMADA و PLATINUM دیگر مواردی است که نگاه بیننده را به خود جذب می‌کنند.

کابین بزرگ و جادار
با ورود به کابین نیسان آرمادا اولین نکته‌ای توجه را به خود جلب می‌کند، فضای بسیار جاداری است که با ترکیب تودوزی چرمی و تریم چوبی، حس و حال شاسی‌بلندی نسبتاً لوکس را به سرنشینان القا می‌کند. (البته باید به این نکته اشاره کرد که آرمادا در زمان خود به‌عنوان محصولی نسبتاً لوکس پا به بازار آمریکا گذاشت تا بتواند رقبای آمریکایی نظیر شورولت تاهو، کادیلاک اسکالید و جی‌ا‌‌م‌سی یوکان را پشت‌سر بگذارد.)

کابین نیسان آرمادا

کابین نیسان آرمادا

طراحی کابین نیز مانند ظاهر بیرونی خودرو کاملا ساده و بدون آلایش است، اما در عین حال به دلیل فضای بزرگی که در اختیار دارد و داشبورد حجیمی که در قسمت جلو کابین نصب شده است، ارتباط خوبی با سرنشینان برقرار می‌کند. از آن‌جایی که این خودرو تیپ پلاتینیوم است، از بیشترین امکانات رفاهی موجود در کلاس خود برخوردار است. به‌عنوان مثال می‌توان از آپشن‌های این خودرو به مواردی از قبیل سانروف، کیسه هوا راننده، سرنشین و پرده‌ای، سیستم صورتی حرفه‌ای BOSE به همراه کیت جداگانه برای سرنشینان عقب، سیستن تهویه مطبوع سه کاناله اتوماتیک، کروزکنتزل، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دندع عقب، تودوزی چرمی، صندلی برقی راننده با دو حافظه، صندلی برقی سرنشین، تنظیم برقی آینه‌ها به همراه تاشو برقی، سیستم ضد قفل (ABS)، سیستم ترمز الکترونیکی(EBS)، سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC)، سیستم کنترل کشش و تنظیم خالت دیفرانسیل اشاره کرد.

مشخصات فنی پیشرانه
نسل اول نیسان آرمادا تنها با یک نوع پیشرانه به بازار جهانی عرضه شد. این شاسی‌بلند ژاپنی درون سینه خود از یک قلب تپنده V8 تنفس طبیعی با حجم دقیق 5552 سی‌سی بهره می‌گیرد که توانایی تولید حداکثر قدرت 317 اسب‌بخار در 5200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 522 نیوتون متر در 3400 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده موتور در این خودرو توسط یک جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. نکته قابل توجه درخصوص آرمادا، امکان تنظیم دستی وضعیت دیفرانسیل بین حالت‌های 2WD، AUTO، 4H و 4LO است که باعث می‌شود نیرو بین چرخ‌ها بسته به نوع شرایط محیطی تقسیم شود.

موتور نیسان آرمادا

موتور نیسان آرمادا

در پایان از گالری اتو اگزوتیک جهت همکاری با تیم فنی خودروبانک به منظور تهیه گزارش کمال تشکر و قدردانی داریم.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/9/30
ما از 1979 میلادی تا امروز عملا از قطار سریع السیر تمدن بشری تو ایستگاه بهمن پیاده شدیم وگرنه نباید دیدن و راندن یک نیسان برای 99 درصد ملتمون بشه آرزو!!!!
1398/9/30
خدایا چرا مارو تو کشوری انداختی که هیچ ماشین خوبی وارد نمیشه
1398/9/30
واو این خیلی خیلی خاصه حتی تو منطقه حوزه خلیج هم به ندرت پیدا میشه چطور قطعات رو تامین میکنه واقعا یکی از بهترینهاس.
1398/10/1
ما كه اصلا نفهميديم تبليغ اتو شريعت بود !!
1398/10/1
معلومه که نفهمیدی چون اگه متن رو خونده باشی نوشته اتو اگزاتیک نه اتو شریعت که توی عکس افتاده.
در ضمن این ماشین کمیاب هست پس ربطی به تبلیغ و... نداره و نویسنده همین رو هم که پیدا کرده به نظر من شاهکار کرده.
1398/10/5
ممد باز تو ديگه چقدر نفهمي كه منظورمو نفهميدي !
1398/10/1
هر وقت یه موتور وی 8 روی ماشینی به جز پونی کار میبینم قلبم به درد می آد :(