موضوعات داغ

موتور خودرو را آزمایشگاه روغن های مختلف نکنید

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
در انتخاب روغن موتور فریب تبلیغات و توصیه های بی پایه و اساس تعمیرکاران را نخورید. شاید این عادت ما ایرانی ها باشد که پس از خرید خودرو نو، تا اتمام دوره گارانتی انتخاب روغن موتور و سرویس ها را به نمایندگی های مجاز می سپاریم و پس از آن برای انتخاب روغن موتور به موجودی حساب خود نگاه می کنیم که باعث ضرر به موتور خودرو می شود. در اینجا باید به فکر سلامتی قلب خودرو باشیم و موتور خود را آزمایشگاهی برای روغن موتورهای گمنام و نوظهور نکنیم.
به گزارش خودروبانک و به نقل از اخبار خودرو، خودروسازان بزرگ معمولا تست هایی تحت عنوان سازگاری روی روغن های موتوری انجام می دهند تا مشخص شود این روغن ها تا چه میزان با موتور خودرو سازگار است. این در حالی است که برخی از روغن موتورهای موجود دربازار موفق به پاس کردن این تست ها نمی شوند که این موضع باعث بالا رفتن ریسک عدم سازگاری می شود.
اما باتوجه به‌اینکه برندهای متفرقه روغن‌موتور در بازار ایران زیاد است، بسیاری از آنها لزومی نمی‌بینند نسبت به‌انجام این تست‌ها توسط خودروساز اقدام کنند. البته اینکه روغنی همچون بهران موفق به‌اخذ تاییدیه از خودروساز شده، دلیلی بر آن نیست که با روغن‌های متفرقه دربازار سازگاری داشته باشد؛ اما می‌تواند این تضمین را داشته باشد که درصورت استفاده از روغن‌های معتبر و با اصالت مانند دیگر روغن‌های صاحب‌نام ایرانی و روغن‌های اصلی خارجی مشکلی برای موتور خودرو ایجاد نشود. وقتی تست‌ Compatibilty در خودروساز انجام می‌شود، بیانگر این است که روغن‌ساز به ‌فرمولاسیون سازگاری رسیده است. درهر صورت وقتی از روغنی بازخورد مثبت دریافت می‌کنید، معقول نیست به‌سراغ روغن دیگری بروید. به‌هرحال تغییر روغن باید همراه با منطق باشد.
برندهای گمنام و نوظهوری که به ضرر مشتری تمام می شود
یکی از مواردی که باعث فاجعه می شود این است که برخی از افراد که پول کافی برای ایجاد بلندینگ را ندارند، با خرید روغن موتورهای آماده از شرکت های دیگر اقدام به پر کردن محصول در قوطی های خود می کنند. این محصولات حتی اگر به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد، باعث آسیب به موتور شما می شود. این شرکت‌ها که درابتدا،‌ تنها به ‌دنبال برندسازی و قیمت‌گذاری جذاب برای محصول خود هستند، سعی می‌کنند حجم بالای روغن‌های انباری خود را از بین روغن‌های ارزان‌قیمتی تهیه کنند که به‌احتمال زیاد تست‌های سازگاری خودروساز را پشت‌سر نگذاشته‌اند.
بنابراین بهتر از بجای استفاده از روغن های پر شده در قوطی های پرزرق و برق از محصولات با کیفیت استفاده کنید و هر بار برای تعویض روغن موتور خود به سراغ برندهای گمنام و نوظهور با قیمت ارزان نروید.
سازگاری محصولات پالایشگاه دارای ایرانی
مجید محمدخانی رئیس مهندسی فرآورده های شرکت نفت درباره کیفیت محصولات پالایشگاه داران ایرانی می گوید: باتوجه به‌شناختی که طی این چندسال از پالایشگاه‌دارهای ایرانی به‌دست آوردیم، منابع تامین ادتیو درهر چهارشرکت از منابع معتبر، اصلی و تقریبا یکسان است. البته دلیل این موضوع صرفا سازگاری با یکدیگر نیست، بلکه همه ما سعی داریم بالاترین سطح کیفیت از ادتیو را دراختیار داشته باشیم و به‌همین دلیل مبدا و منشا خریداری ادتیوها تقریبا یکسان است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/19
من اعتقاد دارم نمایندگی ها اشغال ترین روغن ها رو میریزن تقریبا.و شرکت های وارد کننده میرن سهام یک شرکت روغنی رو میخرن و از ان استفاده میکنن.بعدش مثلا روغنی که توی سرمای اردبیل نمایندگی میریزه میان تو گرمای خوزستان هم استفاده میکنن.تو ایران اینطوره متاسفانه.وقتی گرمای خوزستان از 50 درجه رد میکنه برای چی نمایندگی هیوندا کیا تویوتا و...... مثلا برای خودروهای اپتیما سوناتا کمری و....... باید روغن 5-30 بریزن.بعدش مثلا روغن هایی که بازیافتی هستن بعضی شرکت ها استفاده میکنن.روغنهایی که تو امارات بازیافت میشن و بسته بندی میشن به طور مثال.من ماشین گارانتی هم داشته باشه سعی میکنم بیخیالش بشم.چون غیر اصولی تو ایران.حتی ممکنه روغنی که میریزن شرکت بسیار خوبی باشه اما وقتی تو خوزستان به طور مثال میان 5-30 میریزن.مجبوری برای سلامت ماشینت بری روغن مثلا 5-40 بریزی.چندین مشکل هست تو نمایندگی ها.یا روغن بازیافتی میارن یا جنسش خوب نیست یا مشخصات روغن به ماشین و هوا نمیخوره و.....