موضوعات داغ

در این مقاله با انواع لاستیک خودرو آشنا شوید

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
بسیاری لاستیک خودرو را قلب دوم آن دانسته و نقش آن را نه تنها برای خودرو که برای سایر وسایل نقلیه از جمله دوچرخه، موتور و یا هواپیما حیاتی می دانند.
به نقل از تسنیم، تایرهای امروزی نسبت به نمونه های قدیمی خود بسیار پیشرفته تر بوده و از بخش های مختلف و پیچیده ای تشکیل می شوند. به طور کلی یک تایر امروزی از موادی مانند کائوچو، دوده، نخ یا سیم، محافظت کننده ها و سایر عوامل شیمیایی تشکیل شده است.
برای افزایش کارایی تایر رویه آن را با طرح های خاص شیاردار و منقوش می سازند. علاوه بر زیبایی این نقوش به چنگک زنی بهتر، ترمز گیری مناسب تر، راندن آب سطح جاده به طرفین مسیر حرکت تایر و همچنین خنک کردن تایر کمک فراوانی می کنند.
تایرها به طور کلی در دو دسته تایرهای بایاس و رادیال دسته بندی می شوند. در نمونه های بایاس امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر مورب می‌سازد. قرارگیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری است. جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر، به جز در ناحیه طوقه ها، از سیم فولادی استفاده نمی‌شود.
همچنین در تایرهای رادیال نخی امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می‌سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار می گیرد. جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استال است.
تایرهای رادیال عموما مصرف سوخت کمی داشته و از پایداری و دوام خوبی برخوردارند. به علاوه شتاب گیری و ترمز گیری سریع و مطمئن و همچنین فرمان پذیری مناسب نیز از دیگر ویژگی های این تایرهاست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد