موضوعات داغ

چرا قیمت خودروهای دوگانه سوز به صورت نجومی افزایش یافت؟

عکس مطلب اول
پس از سهمیه بندی بنزین تقاضا برای استفاده از خودروهای دوگانه سوز افزایش یافت که باعث افزایش قیمت این خودروها شد. البته انتظار می رفت با افزایش تولید این خودروها قیمت آن ها کاهش یابد، اما یکی از مشکلات افزایش تولید این نوع خودروها بدهی خودروسازان به قطعه سازان است. وزیر صمت نیز در روزهای گذشته اعلام داشت که مبلغ 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای پرداخت به خودروسازان به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده تا بتوانند بخشی از بدهی خود با قطعه سازان را تسویه کنند. البته وزیر صمت اعلام کرد که این مبلغ زیادی نیست، اما تا حدودی بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر صمت معتقد است که پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان و پس از آن پرداخت این مبلغ به قطعه سازان، باعث تحرک در صنعت خودروسازی کشور می شود. وی معتقد است که این کار باعث افزایش تولید و عرضه به بازار خواهد شد و انتظار می رود قیمت خودرو روند کاهشی داشته باشد.
همچنین سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو می گوید با توجه به آمارهای منتشر شده درباره تولید خودرو، به نظر می رسد قیمت خودرو در آینده کاهش یابد. در حال حاضر اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به بیشترین حد ممکن رسیده و اگر بر اساس گفته ها تولید خودرو در ماه آذر 3 برابر شده باشد، می توان شاهد کاهش قیمت خودرو در آینده بود.
اما بر اساس آمار‌ها قیمت خودرو به خصوص خودرو‌های دوگانه سوز به شدت افزایش داشته است به طوری که در عرض یک ماه خودرو‌های دوگانه ‌‌سوز مانند سمند و پژو 405 و پژو پارس افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به نوع بنزینی آن داشتند. به نحوی که قیمت سمند دوگانه از 98 میلیون به 128 میلیون افزایش یافت که 31 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین پژو پارس از 105 میلیون تومان به 134 میلیون تومان افزایش یافت که 28 درصد افزایش قیمت داشته است. علاوه بر این پژو 405 از 81 میلیون تومان به 102 میلیون تومان افزایش یافت که 26 درصد افزایش قیمت داشته است.
جالب است که حتی خودرو‌های بنزینی نیز پس از افزایش قیمت بنزین رشد قیمتی داشته‌اند؛ سمند بنزینی از 93 میلیون تومان به 100 میلیون تومان افزایش یافت که 8 درصد رشد قیمتی داشته است، علاوه بر این پژو پارس از 99 میلیون تومان به 104 میلیون تومان افزایش یافت که رشد 5 درصدی داشته است. همچنین قیمت پژو 405 از 77 میلیون تومان به 83 میلیون تومان رسیده است.
با فروش خودرو در حاشیه بازار قیمت ها کاهش می یابد
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره علت افزایش قیمت خودروهای دوگانه سوز گفت: کارخانه ها هیچ افزایش قیمتی نداشته اند و افزایش قیمت دوگانه سوزها در حاشیه بازار بوده است. با توجه به افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز افزایش یافت و این افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شد.
وی ادامه داد: مشکل اساسی این است که وزارت صمت اقداماتی برای قطع دست واسطه گران انجام داد، اما نتوانسته است به خوبی در این حوزه فعالیت کند. به طور مثال ثبت نام با کارت ملی بود و گفتند دو خودروساز بزرگ کشور را با یکدیگر لینک می کنیم تا مشکلی در این حوزه ایجاد نشود، اما این کار شدنی نبود. وی افزود: ما به وزیر صنعت گفتیم که این گونه کار‌ها جوابگو نخواهد بود که پس از آن اعلام کردند افراد 18 سال به بالا باید خودرو ثبت‌نام کنند، اما باز این کار جوابگو برای قطع دست واسطه‌گران نبود که پس از آن هم گفتند حتما افراد باید گواهینامه داشته باشند.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: آخرین کاری که انجام شد این بود که خودرو‌هایی که به فروش می‌رسد را 5 میلیون تومان آن را از متقاضی دریافت نکنیم و سند را به آن‌ها ندهیم تا یک سال بعد نتوانند خودرو را بفروشد، اما متأسفانه واسطه‌گران راه جدیدی برای سوءاستفاده پیدا خواهند کرد. زمانی که سند را تحویل متقاضی می‌دهیم، پس از آن با متقاضی تماس می‌گیریم که آیا از خرید خود راضی هستید یا نه که اصولا در این زمان افراد می‌گویند، خودروی خود را فروخته‌ایم.
وی در ادامه گفت: زمانی که در کشور بالغ بر 2 میلیارد دلار سرمایه‌های سرگردان داریم و اختلاف قیمت در کارخانه و بازار زیاد باشد، مشخص است که مردم به کارخانه هجوم می‌آورند و سایت فروش خودرو سریعاً تکمیل می‌شود و پس از تحویل خودرو افراد در بازار، خودرو را به قیمت آزاد می‌فروشند. اگر خودروسازان بتوانند در حاشیه بازار خودرو‌های خود را بفروشند شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود. هیچ راهی برای کاهش قیمت خودرو به جز فروش در حاشیه بازار وجود ندارد که در نتیجه پس از آن قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین به دلیل افزایش تقاضا قیمت خودرو‌های گازسوز روند صعودی داشته است و همچنین به دلیل محدود بودن تولید خودرو‌های گازسوز نمی‌توانیم قیمت این خودرو‌ها را کاهش دهیم.
با افزایش تولید قیمت خودرو کاهش می یابد
امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودروهای دوگانه سوز در بازار اظهار داشت: تولید خودروهای گازسوز در دهه 70 آغاز شد و در دهه 80 بر اساس برنامه قرار بود تولید آن افزایش یابد. در مقطعی نیز دستور داده شد تا تمامی خودروها حتی خودروهای وارداتی گازسوز شوند. متأسفانه در یک مقطع زمانی گفتند نیازی نیست که تمام خودرو‌ها گازسوز شود، در نتیجه طی 10 سال قیمت گاز و بنزین به نوعی به هم نزدیک شد.
وی ادامه داد: به دلیل نزدیک بودن قیمت بنزین و گاز در این سال ها، مردم تمایلی به گازسوز کردن خودروهای خود نداشتند و به دلیل عدم تقاضای برای این خودروها، تولید آنها نیز روند نزولی به خود گرفت. همچنین قیمت نهایی خودروهای گازسوز بیشتر از خودروهای بنزینی بود و چون تقاضایی در این بخش نبود، بسیاری از سرمایه گذاران از این بخش رفتند.
فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو درباره افزایش اخیر قیمت خودرو اظهار کرد: گرانی‌های اتفاق افتاده که بیشتر مربوط به چند خودرو خاص می‌شود، متأثر از چند عامل است. تغییرات به وجود آمده در قیمت سوخت عامل بعدی مؤثر بر تغییرات قیمت خودرو است و با افزایش قیمت سوخت باید قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کرد. بنابر بررسی‌های انجام شده با هر 100 واحد درصدی افزایش قیمت سوخت حدود 2 درصد تورم ایجاد می‌شود؛ بنابراین افزایش قیمت در چند روز اخیر و بعد از گران شدن بنزین کمی دور از انتظار بود.
این کارشناس حوزه خودرو کسری بودجه دولت را یکی از عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری برای این طرح دانست و گفت: در شرایط فعلی دولت برای اغلب گروه‌های کشور از جمله رانندگان تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی، سرویس‌های مدارس و غیره سهمیه جداگانه‌ ای در نظر گرفته‌ است، بنابراین تأثیر چندانی را در طولانی مدت و در زمینه میزان مصرف سوخت شاهد نخواهیم بود.
این صحبت‌ها در حالی مطرح شده است که خودروسازان گفته بودند اگر تقاضا برای خودرو‌های دوگانه‌ سوز بالا رود، تولید بیشتر می‌شود و در نتیجه انتظار می‌ رود پس از افزایش تولید، قیمت خودرو به حد تعادل برسد.


نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/26
8کیلو گاز حدود 6تومان میشه نهابتش 150تا راه میره و برای چنین مسافتی اگر بنزین باشه 10لیتر لازمه یعنی 15تومان از اونطرف هزینه های جانبی و نگهداری دوگانه سوزها بیشتره پس اینجا سود خاصی برای مصرف کنندگان ندارد
1398/10/28
سمند گاز سوز مقرون به صرفه تر است یا بنزین سوز؟

داده ها
قیمت هرکیلوگرم سی ان جی=۶۵۶/۸ تومان
قیمت هر متر مکعب سی ان جی =۴۵۴/۳ تومان
مصرف سمند معمولی در سیکل ترکیبی۸/۶ لیتر
مصرف سمند ای اف سون در سیکل ترکیب 7,88 لیتر
مصرف گاز سمند ای اف سون ۸/۸ متر مکعب به ازای هر صد کیلومتر
مفروضات
پیمایش سالیانه ۲۵۰۰۰ کیلومتر در سال
محاسبات
مصرف گاز به نرخ دولتی سالیانه ای اف سون بر حسب متر مکعب ۲۵۰×۸.۸× ۴۵۳/۲ = ۹۹۷۰۴۰ تومان هزینه گاز
مصرف سالیانه بنزین سوپر به نرخ آزاد سمند معمولی ۲۵۰×۸/۶×۳۵۰۰ = ۷۵۲۵۰۰۰ تومان
۷۵۲۵۰۰۰ - ۹۹۷۰۴۰=6,527,960 تومان مبلغی که دارنده سمند بنزین سوز نسبت به سمند گاز سوز در سال بیشتر هزینه می نماید
تفاوت قیمت سمند معمولی با ای اف سون در دی ماه ۹۸ چهل میلیون تومان می‌باشد، سود سالیانه بانکی با احتساب نرخ سود ۱۸ درصد مساوی است با ۷۲۰۰۰۰۰ تومان
۷۲۰۰۰۰۰ - ۶۵۲۷۹۶۰ = ۹۹۷۰۴۰ تومان
سود سالیانه باقی مانده سمند معمولی بنزین سوز بعد از پرداخت قیمت بنزیت در بدترین شرایط ممکن که تمامی سال بنزین سوپر آزاد مصرف نماید تقریبا یک میلیون تومان میباشد
سود سالیانه سمند lx بنزین سوز با موتور xu7 در شرایط واقعی عادی تقریبا معادل سه میلیون و نیم تومان به روش بالا محاسبه می‌گردد.
بنابر این پرداخت چهل میلیون تومان اضافه تر بابت سمند گاز سوز هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد .