موضوعات داغ

نگاهی به قیمت لیفان X60 در بازار آزاد + جدول قیمت دی‌ماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
از ابتدای دهه نود خورشیدی و با ورود خودروهای چینی به ایران، توجه بخشی از خریداران به خودروهایی نظیر ام وی ام X33 یا لیفان X60 معطوف شد. این سگمنت خاص از خودروها تا آن روز در بازار ایران وجود نداشتند و به همین دلیل مشتریانی که از کمبود تنوع خودرویی خسته شده بودند، به سرعت اقدام به خرید کراس‌اوورهای رنگارنگ چینی کردند.

بهتر از خودرو داخلی، شبیه به خودرو وارداتی!
قیمت لیفان X60 و سایر کراس‌اوورهای رنگارنگ چینی آن‌ها به رقیبی جدی برای شاسی‌بلندهای ژاپنی نظیر سوزوکی ویتارا تبدیل کرده بود. اکنون افراد با بودجه‌ای بسیار اندک قادر بودند خودرویی شبیه به ویتارا یا هیوندای توسان را خریداری کنند و این مورد چندان به مذاق وارداتی سواران خوش نمی‌آمد. این محصولات به سرعت در بازار به شهرت دست یافتند و ایرانیان آن‌ها را نیم‌شاسی‌بلند نامیدند. اصطلاحی ملی برای کراس‌اوورهای چینی که بیشتر شبیه به هاچ‌بک‌های قدبلند هستند.

لیفان X60

لیفان X60

از سوی دیگر محدوده قیمت لیفان X60 بازار خودروهای داخی را نیز تحت تاثیر قرار داده بود. افراد برای خرید این محصول نیاز به پرداخت مابه‌التفاوت چندانی نداشتند و مصرف‌کنندگان ایرانی ترجیح می‌دادند به جای محصولات از مد افتاده وطنی، خودروهای خوش رنگ و لعاب چینی را خریداری کنند. فروش پررونق کراس‌اوورهای چینی نظیر لیفان X60 و ام وی ام X33 تا اواسط دهه نود خورشیدی و زمان بازگشت مجدد تحریم‌های خودرویی ادامه یافت.

روند نزولی کراس‌اوور سه خط
لیفان X60 برخلاف دیگر رقیبش یعنی ام وی ام X33، در طی دوران حضورش تغییرات چندانی را به خود ندید. این محصول ابتدا در نمونه دنده‌ای و با سطح حداقلی از امکانات به بازار عرضه شد و پس از مدتی کرمان موتور تصمیم گرفت نمونه اتوماتیک این خودرو را با امکاناتی بیشتر به بازار عرضه نماید. با وجود عرضه نمونه‌های بروز در چین و دیگر بازارها نظیر آمریکای جنوبی، لیفان X60 با همان چهره ثابت به مشتریان ایرانی عرضه شد و تنها در سال‌های پایانی تولید و عرضه، نمونه فیس‌لیفت شده این خودرو در سبد محصولات کرمان موتور قرار گرفت.

لیفان X60

لیفان X60

اگر بازه قیمت لیفان X60 را در فاصله سال‌های 91 الی 95 بررسی کنید، متوجه نوسانات اندک قیمت این خودرو خواهید شد. ورود رقبای بسیار قدرتمند نظیر نسل دوم ام وی ام X33 ملقب به X33 New به همراه چانگان CS35 و محصولاتی از این قبیل، لیفان X60 را به مرور تبدیل به حاشیه نشین بازار کردند. از سوی دیگر طراحی لیفان X60 متعلق به یک دهه پیش است و به همین دلیل خودروهایی زیباتر جایگزین این محصول برای مشتریان می‌شدند. در نهایت افزایش شدید قیمت خودروهای مونتاژی موجب شد که روز بروز تعداد خریداران این محصولات کمتر و کمتر شوند.

احیای مجدد در بازار خودروهای دست دوم
همان‌طور که گفتیم لیفان X60 طراحی داخلی و خارجی جالبی ندارد و همین موضوع موجب تضعیف جایگاه این خودرو در بین رقبا شد. خودروهای چینی نیز به افت قیمت مشهورند و لیفان جز پیشتازان کاهش قیمت در بازار دست دوم است. همین مساله جان تازه‌ای به لیفان X60 بخشیده و آن‌را به گزینه مناسبی برای مشتریان بازار دست دوم تبدیل کرده است. خوشبختانه لیفان X60 از نظر همخوانی موتور و جثه مشکل چندانی ندارد و پیشرانه 1800 سی‌سی این خودرو پاسخگوی وزن بدنه است. امکانات رفاهی خودرو نیز با توجه به رقم پرداختی قابل قبول هستند و می‌توان لیفان X60 را خودرویی مناسب خانواده دانست.

لیفان X60

لیفان X60

اما نقطه ضعف اصلی لیفان X60 به بحث خدمات و قطعات یدکی آن مربوط می‌شود. مدتی است که لیفان با شریک تجاری خود در ایران یعنی شرکت کرمان موتور قطع همکاری کرده و قطعات یدکی خودروهای لیفان به مرور کمیاب می‌شوند. همچنین بازار دست دوم لیفان X60 که نسبت به رقبایش در وضعیت ضعیف‌تری قرار دارد، شما را هنگام فروش خودرو به دردسر خواهد انداخت. در جدول زیر نگاهی به قیمت لیفان X60 اتوماتیک در بازار دست دوم داشته‌ایم. توجه به این نکته ضروری است که قیمت‌ها تقریبی هستند و شما ممکن است ارقامی گران‌تر یا ارزان‌تر از اعداد جدول را در بازار مشاهده نمایید.
سال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
1397صفرکیلومترسفیدبدون رنگ200 میلیون تومان
1397صفرکیلومترمشکیبدون رنگ187 میلیون تومان
139645,000 کیلومترسفیدبدون رنگ160 میلیون تومان
139559,000 کیلومترمشکیبدون رنگ150 میلیون تومان
139576,000 کیلومترآبیبدون رنگ140 میلیون تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد